08/07/1400 - 13:10
رمزارز چیست ؟
احتمالاً این روزها نام رمزارزها زیاد به گوشتان خورده است: بیت‌کوین، اتریوم و دوج کوین همگی واژه‌هایی هستند که احتمالاً در اخبار شنیده‌اید یا در اینترنت در مورد آن‌ها خوانده‌اید. اما رمزارزها به واقع چه هستند، و چگونه کار می‌کنند؟

1606683296_1_0.gif

رمز ارز در برابر پول رایج

در حال حاضر، پول رایج هر کشوری توسط سیستمی که بخشی از آن توسط دولت‌ها اداره می‌شود و همچنین مکانیزم‌های خاص بازار، ارزشگذاری می‌شود. رمزارز یا کریپتوکارنسی یک تفاوت اساسی با پول رایج دارد. رمزارزها برخلاف سکه و اسکناس، حضور فیزیکی ندارند و کاملاً دیجیتالی هستند و از حمایت دولتی برخوردار نیستند. تعیین ارزش رمزارزها متکی به مکانیزم‌های بازار آزاد است: یعنی در واقع مبلغی که مردم حاضرند بابت آن‌ها بپردازند، ارزش آن‌ها را تعیین می‌کند.

البته بدون حضور یک مرجع صادر کننده مرکزی، تورم می‌تواند به یک موضوع واقعی تبدیل شود: هر کسی هر زمان می‌تواند ادعا کند که هزار یا یک میلیون رمزارز دارد و هیچ کس نمی‌تواند جلوی آن‌ها را بگیرد. اگر پول رایج کشور را چاپ کنید، به دلیل تقلب دستگیر خواهید شد، اما اگر رمزارز تولید کنید، هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

بلاک‌چین رمزارز

این مشکل یکی از بزرگترین مسائل مربوط به رمزارزها بود تا وقتی که ساتوشی ناکاموتو- که احتمالاً نام مستعار شخص یا گروه است و هیچ کس جز ساتوشی نمی‌داند- بلاک چین را ایجاد کرد. بلاک چین یک فناوری بسیار پیچیده است، اما به یک دفتر حسابداری آنلاین تقلیل یافته تا هر کسی بتواند آن را ببیند، اما هر کسی نتواند آن را ویرایش کند.

بلاک‌چین، تعداد هریک از رمزارزها و این که چه کسی مالک آن‌هاست و آن‌ها را خرج می‌کند را ثبت می‌نماید. این کار در اصطلاح توسط بلوک‌ها انجام می‌شود، از اینرو نام آن را "بلاک‌چین" می‌نامند. نمونه‌ای از یک دفترحسابداری کل را در عمل می‌بینید.

این دفترحسابداری پیگیری می‌کند که چه مقدار از هر رمزارز خرج می‌شود (بیت کوین در نمونه بالا)، چه زمانی و چه کسی آن را خرج می‌کند. گرچه هنگام استفاده از اکثر رمزارزها هویت شما با نام مستعار- اعداد و حروف تصادفی به نام هش ، محافظت می‌شود، اما هیچکدام به جز چند استثناء، واقعاً ناشناس نیستند. حتی بین‌کوین آنطور که خیلی‌ها فکر می‌کنند، «ناشناس» نیست.

قرار دادن  رمز در رمزارزها

 دفتر حسابداری یک طرف معادله است. در حالی که داشتن سوابق ورود یا خروج رمزارزها می‌تواند بسیار خوب باشد، اما دفاتر حسابداری را می‌توان به راحتی دستکاری کرد. در گذشته شما از پاک کن یا لاک غلط گیربرای پاک کردن هزینه‌ها استفاده می‌کردید، اکنون می‌توانید با ابزارهای پیشرفته همین کار را انجام دهید.

یکی از راه‌های محافظت در برابر چنین اتفاقی، آزاد بودن فناوری بلاک‌چین است: اگر همه بتوانند هر آنچه که در لحظه رخ می‌دهد را ببینند، آن موقع می‌توان به راحتی فهمیم که آیا اتفاق عجیب و غریبی در جریان است یا خیر. راه دیگراین است که قدرت رمزنگاری یا رمزگذاری داده‌های ورودی و سپس رمزگشایی آن‌ها را در صورت نیاز تحت کنترل بگیرید. در مورد رمزارزها، این کار معمولاً با استفاده از گذرواژه‌ها انجام می‌گیرد تا اطمینان حاصل شود که کاربران همان‌هایی هستند که خود را معرفی می‌کنند، یا به عبارت دیگر، کیف پول آن‌ها-جایی که رمزارزها ذخیره می‌شوند-   به آن‌ها تعلق دارد. از آنجایی که نام کاربری کیف پول معمولاً هش شده است، مهم است که کاربران رمزهای عبور خود را به خاطر داشته باشند.

خرید و استخراج رمزارزها

پس از پرداختن به نظریه رمزارزها، حال نگاهی به عملکرد آن‌ها در عمل می‌اندازیم. برای شروع کار با رمزارزها، باید به یک صرافی همچون Coinbase یا Kraken بروید تا رمزارزانتخابی خود را با استفاده از پول رایج خریداری کنید.

راه‌های دیگری نیز برای دسترسی به اکثر رمزارزها وجود دارد، یعنی از طریق آنچه که آن را ماینینگ یا استخراج می‌نامیم. البته منظور از استخراج استفاده از وسایلی همچون کلنگ نیست، بلکه منظور کامپیوتری است که واقعی یا جعلی بودن بلوک‌های جدید رمزارزهای موجود را بررسی می‌کند. پرداخت هزینه این سرویس با همان پول رایج انجام می‌گیرد. این تنها راه عرضه واحدهای جدید رمزارز است و بنابراین بهترین راه برای بدست آوردن مقدار بیشتری از آن .

با این حال، با توجه به میزان قابل توجهی از قدرت محاسباتی که برای پردازش داده‌های مورد نیاز برای تایید بلوک‌های جدید، لازمند؛این احتمال وجود دارد که برای استخراج چیزی معادل چند دلار،از کامپیوتر گیمینگ گرانقیمت شما، دود بلند شود. در حقیقت از آنجایی که به قدرت پردازشی بسیار زیادی نیاز است، استخراج بیشتر در حوزه علاقمندی شرکت‌های کل است. حتی گروه‌‌های خلافکار هم در این زمینه وارد عمل شده‌اند و پول زیادی به جیب می‌زنند.

ذخیره و خرج کردن بیت کوین

با فرض این که شما رمزارز دلخواه خود را خریداری کرده‌اید، هنوز به محلی برای ذخیره کردن آن نیاز دارید: برخلاف پول نقد، شما نمی‌توانید بیت‌کوین و اتریوم را زیر تشکتان پنهان کنید. برای این کار شما به کیف پول نیاز دارید. کیف‌های پول به صورت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری ارائه می‌شوند و می‌توانند اطلاعات بلاک‌چین خاص شما را برایتان ذخیره کنند. کیف پول نرم‌افزاری، اغلب توسط صرافی‌ها ارائه می‌شود و یک سرویس آنلاین است که بیت کوین را می‌توان در آن ذخیره کرد. بسیاری از این کیف پول‌ها از امنیت خوبی برخوردارند، گرچه ممکن است هر چه بیشتر در معرض هکرها قرار بگیرند.

جایگزین کیف پول نرم‌افزاری، کیف پول سخت‌افزاری است که فقط یک USB مخصوص است که بلاک‌چین را برای شما پیگیری می‌کند. از نمونه‌های کیف پول سخت‌افزاری می‌توان به Trezor و Ledger اشاره کرد، که بسیار عالی هستند، اگر رمز عبور خود را گم و یا فراموش کنید، رمزارز شما از بین می‌رود. پس از خرید کیف پول، تنها کاری که باید انجام دهید این است که تصمیم بگیرید که آن را چگونه خرج کنید. بسیاری از خدمات آنلاین امکان پرداخت با رمزارز را به شما می‌دهند و انجام این کار بسیار آسان است. فقط روی دکمه‌ها راست کلیک کنید. یا می‌توانید رمزارز خود را داخل کیف پولتان بگذارید و شاهد بالاتر رفتن ارزش آن ( یا شاید سقوط کامل آن) باشید.

  

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟