پاداشی برای پایداری بر ارزش‌های اپل
حقوق و مزایای ۹۹میلیون دلاری مدیر عامل اپل، ۱۴۰۰ برابر حقوق یک کارمند این شرکت
تیم کوک مدیرعامل اَپل، به دلیل طرح اختصاص مبلغ بالای حقوق و مزایا، مورد انتقاد قرار گرفت و یک شرکت مشاوره از سهامدارن می‌خواهد که به این پیشنهاد رأی منفی بدهند.

1606683296_1_0.gif

یک شرکت معتبر مشاوره سهامداران به سرمایه‌گذاران اَپل توصیه کرد که طرح حقوق و مزایای ۹۹ میلیون دلاری اعطایی به تیم کوک را رد کنند و گفت که این طرح نگرانی‌های قابل ‌توجهی در خصوص پرداخت‌های فوق‌العاده بالا برای آن‌ها ایجاد کرده است. این مزایا ۱۴۰۰ برابر میانگین حقوق یک کارمند اپل در سال است.

به گزارش فایننشال‌تایمز، ISS) Institutional Shareholder Services) این هفته نامه‌ای به مشتریان خود ارسال کرده و در آن نحوه محاسبه و میزان دستمزد کوک را زیر سوال برده است.

براساس پرونده‌های این شرکت، کل حقوق و دستمزد کوک در سال ۲۰۲۱ شامل: ۳ میلیون دلار حقوق سالانه، ۳/۸۲ میلیون دلار سود سهام و ۱۲ میلیون دلار پاداش نقدی بوده است. نگرانی بیشتر ISS در خصوص میزان سود سهام کوک و مزایای آن مانند، ۶۳۱۰۰۰ دلار هزینه‌های محافظتی و ۷۱۲۰۰۰ دلار سفر با جت خصوصی است که در مقایسه با شرکت‌های دیگر به‌طور قابل توجهی بیشتر است.

اپل از اظهارنظر به این نامه خودداری کرد و افراد را به نامه جایگزین خود ارجاع داد. در بخشی از این نامه، اپل در خصوص میزان پاداش مدیران اجرایی این شرکت اعلام کرده است که حقوق و دستمزد ۲۰۲۱ مدیرعامل این شرکت متناسب با اندازه شرکت اپل، عملکرد، سودآوری، ارزیابی قابل ‌توجه مسئولیت‌ها و موقعیت شغلی این فرد و رهبری قدرتمند مبتنی‌بر ارزش‌های او در اَپل است.

اپل در طول ده سال تصدی کوک به‌عنوان مدیرعامل، در مسیر موفقیت‌های بزرگ گام برداشته است. قیمت سهام آن بیش از ده برابر افزایش یافته و ارزش بازاری ۷۶/۲ تریلیون دلاری را برای شرکت ایجاد کرده است که بالاتر از تمامی رقبا است. این شرکت به چند نقطه عطف مالی مهم نیز دست یافته است، که از جمله آن‌ها می‌توان به انتخاب اپل به ‌عنوان «سود‌آورترین کسب‌وکار» اشاره کرد.

در حالی‌که ISS پیشنهاد داد که بر علیه طرح دریافتی کوک رأی داده شود، شرکت مشاوره رقیب، یعنی Glass Lewis مهر تأییدی بر این طرح زده است. این تضاد یادآور وضعیت سال ۲۰۱۵ است. زمانی که ISS در آن سال نیز نگرنی‌های خود را درمورد میزان بالای حقوق مدیران اَپل ابراز کرده بود، Glass Lewis به پشتیبانی از آن برخواست.

اگرچه سرمایه‌گذاران می‌توانند در جلسه آینده سهامداران این شرکت که در ۴ مارس برگزار می‌شود، به برنامه‌های دریافتی مدیران اپل رأی بدهند، هیئت مدیره اَپل می‌تواند این اظهارنظرها را نادیده بگیرد.

تیم کوک در اوگست سال قبل نیز ۷۵۰ میلیون دلار بابت قسط نهایی قراردادش با اپل بعد از فوت استیو جابز دریافت کرده بود. او قول داده بود که اپل را بالاتر از دو سوم شرکت‌های حاضر در S&P قرارد دهد که به قولش وفا کرد.

اگر در مورد میزان حقوق و مزایای مدیر عامل اپل نظری دارید لطفا در بخش دیدگاه این مقاله بنویسید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟