با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات صورت می‌گیرد
2 مگابیت بر ثانیه؛ سرعت دانلود در شبکه ملی اطلاعات
راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات از کارهای ملی است که بیشتر کشورهای جهان ایجاد و راه‌اندازی آن را در اولویت قرار داده‌اند. طرح ایجاد یک شبکه ملی و درون‌گرا در ایران هم چند سالی است که مطرح شده و با وجود موانع زیاد و کندی در پیشرفت؛ اما در حال حرکت به سمت اجرایی شدن است. در همین راستا، معاون سازمان فناوری اطلاعات از انتقال سرورهای جهانی به داخل و سرعت 2 مگابیت بر ثانیه‌ای برای دانلود محتوای چندرسانه‌ای خبر داده است.

علی‌اصغر انصاری معاون سازمان فناوری اطلاعات در گفت‌و‌گو با خبرنگار مهر اعلام کرد که با آماده شدن زیرساخت‌های این پروژه ملی، سرورهای خارجی به داخل منتقل شده و این مهم به افزایش سرعت دانلود، کاهش زمان تاخیر برای دسترسی به اطلاعات و همچنین کاهش هزینه‌ها منجر خواهد شد. انصاری درخصوص کاربردهای شبکه ملی اطلاعات و زمان دریافت خدمات این شبکه از سوی کاربران خانگی اظهار کرد که در راستای برنامه پنجم توسعه و استفاده از زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات، بخش دولت الکترونیک نظیر دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها به مرحله بهره‌برداری رسیده‌اند و مردم در حال استفاده از خدمات آنها هستند.

انصاری اجرای طرح ملی اطلاعات را برای صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های مردم مفید دانست و گفت: «در بخش عمومی شبکه ملی اطلاعات، پوشش دسترسی کاربران افزایش یافته و هم‌اکنون در سراسر کشور، امکان دسترسی پرسرعت وجود دارد.» وی در خصوص سرعت دسترسی گفت: «در دریافت محتواهای چند رسانه‌ای در شبکه ملی اطلاعات، سرعت حداقل ۲ مگابیت بر ثانیه است که با توجه به فناوری‌های جدید ارتباطی، این سرعت می‌تواند متناسب با درخواست کاربران، افزایش یابد.» همچنین انصاری درخصوص مزایای انتقال میزبانی سایت‌ها به داخل گفت: «با انتقال سرورها به داخل، علاوه بر افزایش ظرفیت میزبانی، قیمت اینترنت متعادل‌تر و کیفیت خدمات نیز ارتقا خواهد یافت.»

وی انتقال کپی سرورهای جهانی اینترنت به داخل کشور را برای افزایش سرعت اینترنت کاربران (از طریق کاهش زمان تاخیر در دریافت آدرس مقصد و مسیریابی با سایت‌های مورد تقاضا) را از اهداف سازمان فناوری اطلاعات برشمرد و انتقال کپی یکی از سرورهای متعلق به سازمان RIPE (سازمان اختصاص منابع اینترنتی) به عنوان K-Root به داخل کشور را در راستای این اهداف ذکر کرد. معاون سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به اقدامات شرکت ارتباطات زیرساخت و اپراتورهای دیگر، پیش‌بینی کرد که کیفیت دسترسی کاربران از اواسط سال 95 از سطح کنونی به سطح استاندارد نزدیک شود.
 

ایسوس

نظر شما چیست؟