اصولی مهم برای رسیدن به موفقیت در کسب‌وکار
اگر تنها کارمند کسب‌وکارتان هستید به این سه موضوع مهم توجه کنید
اداره یک کسب‌وکار به‌تنهایی می‌تواند کار سخت و دلهره‌آوری باشد. اما داشتن تمرکز و توجه کردن به مسائلی که بیشترین اهمیت را دارند می‌تواند باعث بالا رفتن اعتمادبه‌نفس شود و شما را در مسیر موفقیت قرار دهد.

1606683296_1_0.gif

زمان سرمایه است. اهمیت این جمله زمانی‌که یک کسب‌وکار کوچک را اداره می‌کنید دوچندان می‌شود. اگر تنها مالک این کسب‌وکار باشید اهمیت آن سه برابر می‌شود. اما اگر همه چیز به‌شما ختم می‌شود دیگر جای هیچ سئوال و بحث و عذر و بهانه‌ای باقی نمی‌ماند. وقتی شرایط تا این اندازه مهم و بحرانی است، شما باید تمرکز خود را روی مواردی بگذارید که بیشترین اهمیت را دارند. اما به‌غیر از آن، باید روی مهم‌ترین مسائل در زمانی‌که بیشترین اهمیت را پیدا می‌کنند تمرکز کنید.

در زیر سه موضوع بسیار مهم که تنها صاحب یک کسب‌وکار باید همواره در ذهن داشته باشد مطرح می‌شود.

1- مشتریان خود را اولویت‌بندی کنید

این موضوع کاملا واضح و روشن است. اما، گاهی اوقات واضح‌ترین مسائل تبدیل به‌سخت‌ترین مواردی می‌شوند که با آن‌ها برخورد می‌کنید. ممکن است وقتی کسب‌وکارتان را شروع می‌کنید از فروش محصولات‌تان ترس داشته باشید.

شاید خیلی اهل تماس با مشتریان و برقراری یک مکالمه خوب نباشید اما اگر قصد رونق بخشیدن به کسب‌وکار خود را دارید باید این کار را انجام دهید. باید برای بهتر شدن تلاش کنید. ممکن است کارهای زیادی مدنظرتان باشد، باید حساب‌داری کنید، بازاریابی کنید، یا نقش منشی را ایفا کنید. چون شما مسئول همه چیز هستید.

اما فراموش نکنید که باید انرژی‌تان را برای مشتریانی که دارید صرف کنید. این انرژی باید برای زمانی نگه داشته شود که این مشتریان در دسترس هستند یعنی بازه زمانی 9 صبح تا 5 بعد از ظهر.

می‌توانید حساب و کتاب را بعدا انجام دهید. می‌توانید طراحی دوباره لوگوی شرکت‌تان را زمان دیگری انجام دهید. تا زمانی‌که، در جایی مشتری وجود دارد که می‌توانید با او تماس بگیرید و محصولات‌تان را ارائه کنید، چیز دیگری اهمیت نخواهد داشت.

سعی کنید منظم باشید و این نظم را توسعه دهید. حواس‌تان به فروش، سرویس‌دهی و خدمات‌رسانی به مشتری باشد و در طی ساعاتی که مشتریان در دسترس هستند وظایف خود را به‌درستی انجام دهید. سایر کارها را برای وقت دیگر بگذارید.

2- حساب‌وکتاب را به‌تعویق نیاندازید

این مورد هم یکی از موضوعاتی است که اکثر افراد تمایلی به‌انجام آن ندارند. اما وقتی تنها مالک کسب‌وکارتان هستید باید توجه زیادی به‌آن داشته باشید چون می‌تواند عامل موفقیت یا شکست‌تان باشد. برای رسیدگی به حساب‌ها هیچ وقت منتظر آخر سال نباشید.

این، بزرگ‌ترین اشتباه است. نگه داشتن یک جعبه کفش که مملو از رسید و فاکتور است خطای بزرگی است. به‌خودتان می‌گویید: "اشکال ندارد. این فاکتور را هم اضافه می‌کنم و زمانی که وقت کافی داشتم به آن‌ها رسیدگی می‌کنم."

فکر می‌کنید نتیجه چیست؟ شما هیچ وقت زمان آزاد پیدا نمی‌کنید. شما باید همیشه حساب هزینه‌ها را داشته باشید. اگر این کار را به‌تعویق بیاندازید، آن‌را برای آخر سال بگذارید، آن‌وقت با کوهی از اعداد و ارقام روبرو می‌شوید که رسیدگی به‌آن کار فوق‌العاده سختی است. 

سعی کنید هر ماه به‌حساب‌ها رسیدگی کنید. اما حالت ایده‌آل انجام هفتگی است. توجه داشته باشید که به‌جزئیات اهمیت دهید. به‌روز بودن در حساب‌وکتاب کسب‌وکارتان یک فایده خیلی مهم دارد. همیشه می‌دانید که وضعیت کسب‌وکارتان در چه شرایطی قرار دارد، آیا اوضاع خوب است یا نه. این کار باعث می‌شود تا همواره نقدینگی داشته باشید و وضعیت مالی کسب‌وکارتان در شرایط خوبی باشد.

3- سعی کنید همیشه کانال‌های درآمدی جریان داشته باشند

اگر کسب‌وکار متعلق به خودتان است و همه کارها را به‌تنهایی انجام می‌دهید، به‌احتمال زیاد هنوز توسعه پیدا نکرده است. به‌عبارت دیگر، هنوز موفق به کسب درآمد زیاد نشده‌اید. نقطه ضعف زیادی در بخش درآمدی و رسیدگی به‌مشتریان دارید زیرا نمی‌توانید خودتان را با تعدد مشتریان تطبیق دهید.

همیشه حواس‌تان به بخش درآمدها و کانال‌های فروش باشد. اگر پیمانکار هستید و قادر به اداره سه مشتری هستید، مطمئنا اگر یکی از آن‌ها را از دست بدهید ضربه بدی می‌خورید.

اگر کسب‌وکارتان سی برابر بزرگ‌تر از یک شرکت باشد، آن وقت از دست دادن یک مشتری نمی‌تواند تا این اندازه بد باشد. شاید اصلا متوجه این موضوع نشوید. اما زمانی‌که تنها مالک کسب‌وکار هستید و از بین سه مشتری، یکی را از دست بدهید آن وقت باید به ادامه کسب‌وکار یا جمع کردن آن فکر کنید.

همیشه یک قدم جلوتر باشید و تا جایی که می‌توانید تعداد مشتریان را افزایش دهید. همیشه این کانال را پر نگه دارید و لحظه‌ای احساس آرامش نکنید.

فرض کنید سه مشتری دارید، و این بیشترین تعدادی است که می‌توانید مدیریت کنید. اما از این بیم دارید که یکی از آن‌ها به دلیل مشکلات گوناگون از لیست مشتریان شما حذف شود. پس، همین امروز به‌فکر پیدا کردن مشتری چهارم باشید.

سعی کنید برای مشتری چهارم ظرفیت ایجاد کنید. ممکن است برای مدتی شرایط خیلی سخت و دشواری را تجربه کنید. اما این ارزش را دارد. هیچ‌وقت نسبت به مشتریانی که دارید بیش از اندازه خوش‌بین نباشید. بد نیست تا اندازه‌ای بدبین هم باشید. مطئمن باشید وقتی شرایط سخت شود از خودتان راضی خواهید بود. 

اداره و پیش بردن یک کسب‌وکار به‌تنهایی وظیفه سختی است. اما در عین حال می‌تواند جذاب باشد. اگر بتوانید از پس مشکلات بربیایید و رشد کنید، احساس شور و شعفی که به‌شما دست می‌دهد وصف‌ناشدنی خواهد بود.

برای این منظور، باید وقت‌تان را به‌خوبی مدیریت کنید. بدون کوچک‌ترین بهانه‌ای روی سه مورد فوق به‌خوبی تمرکز کنید. و خواهید دید که سریع‌تر از چیزی که فکرش را می‌کنید به موفقیت خواهید رسید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟