اجازه ندهید که از علاقه شما به کاری که انجام می‌دهید سوءاستفاده شود
به‌گفته دانشمندان، داشتن شغلی که عاشق آن هستید می‌توانید جنبه‌های منفی داشته باشد
اگر در کاری هستید که آن‌را دوست دارید پس خوش‌شانس هستید، اما باید بدانید که احتمالا این قضیه نکات منفی هم دارد، ممکن است سایرین از عشق و علاقه شما به‌کارتان سوءاستفاده کنند.

1606683296_1_0.gif

تحقیقات نشان می‌دهد که اغلب اوقات مدیران اضافه کاری بدون حقوق برای کارمندان خود درنظر می‌گیرند، یا این‌که وظایف سختی را به آن‌ها محول می‌کنند. این دسته از کارمندان معمولا آن‌هایی هستند که به‌شدت به‌کار خود علاقه دارند. به‌عبارت دیگر، عشق شما به‌کارتان می‌تواند بر علیه شما استفاده شود.

محققان با بررسی هشت مطالعه‌ای که در این خصوص صورت گرفته و بیشتر از 2 هزار و 400 شرکت‌کننده را دربر گرفته به اصطلاحی تحت عنوان "استثمار قانونی" پی بردند، یعنی حس قابل قبول استفاده کردن از افرادی که به‌شدت به کار خود علاقه دارند.

«آورن کِی»، یکی از محققان از دانشگاه دوک در کارولینای شمالی می‌گوید: "خیلی خوب است که کارتان را دوست داشته باشید. اما این مسئله هزینه‌هایی هم به‌دنبال دارد زیرا محیط کار به‌عنوان مکانی شناخته می‌شود که کارمندان علائق خود را دنبال می‌کنند."

استثمار قانونی می‌تواند شامل مجبور کردن کارمندان به اضافه کاری در تعطیلات آخر هفته یا سایر تعطیلات عمومی باشد.  حتی می‌تواند شامل درخواست انجام کارهایی شود که واقعا در شرح وظایف کارمندان نیست.

جالب این‌که تیم تحقیق در خصوص نوع کارها و نحوه انتخاب شرکت‌کنندگان متوجه تغییرات عمده‌ای در هشت مطالعه قبلی شدند. اما تمایل به بهره‌برداری و سود جستن از کارمندان مورد مشترک بین تمام هشت تحقیق قبلی بود.

علاوه بر این، یک اثر عکس هم دیده شد: آن دسته از افرادی که بیشتر استثمار می‌شدند اشتیاق بیشتری به کارشان پیدا می‌کردند. «تروی کمپل» از دانشگاه اورگان از این مسئله تحت عنوان "قانونی کردن نمونه‌ای از رفتار نامناسب" یاد می‌کند.

چند عامل روانی برای توضیح این تحلیل کشف شد: اول این‌که، انسان‌ها کار را به‌عنوان چیزی می‌بییند که برای عاشقان خود پاداش به‌همراه می‌آورد، و دوم این‌که، کارمندانی که مورد پرسش قرار گرفتند در هر صورت داوطلب می‌شدند.

محققان این مسئله را "توجیه جبران کننده" می‌نامند، چیزی که سعی می‌کنیم برای توجیه بی‌عدالتی استفاده کنیم.

تیم تحقیق اعتقاد دارند که تلاش برای دفاع از مشکل استثمار قانونی فریب‌کارانه است. اما آن‌ها اضافه می‌کنند که ما می‌توانیم کار را با بررسی رفتار خود در قبال همکاران و دوستان شروع کنیم.

اما اگر واقعا کارتان را دوست دارید بیشتر از آن‌که نگران باشید باید خوشحال باشید. خیلی از افراد زمان زیادی از روز سر کار هستند و قطعا سپری کردن این زمان با حس خوب و مثبت می‌تواند منفعت‌های زیادی داشته باشد.

«جِی کیم» یکی دیگر از محققان این مطالعه از دانشگاه دوک می‌گوید: "تحقیق ما ضد علاقه نیست. شواهد فوق‌العاده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد کارمندان عاشق از بسیاری از جهات سود می‌برند."

وی ادامه می‌دهد که: "فقط باید توجه داشته باشیم که اجازه ندهیم فرهنگ فعلی در خصوص پیدا کردن علاقه باعث تمایل مدیران به استثمار قانونی ما بشود."

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.
برچسب: 

ایسوس

نظر شما چیست؟