22/09/1400 - 15:25
افزایش ضریب امنیت با استفاده از دوربین مدار بسته
پیشرفت تکنولوژی باعث ارتقا امنیت خانه ‌ها و مکان ‌های مختلف شده است. دوربین مداربسته از جمله فناوری‌هایی است که با ورود به بازار، تغییرات گسترده‌ای در کنترل و برقراری امنیت در مکان ‌های مختلف ایجاد کرد.

 دوربین مدار بسته در سیستم امنیتی ایجاد شده در محل، به عنوان شبکه اصلی عمل می‌کند و جریان ‌های ویدیویی و یا صدا را از طریق یک شبکه سیمی و یا بی‌سیم به هر مکانی ارسال می‌کند و به کاربران این امکان را می‌دهد که از هر جایی به تصاویر دسترسی داشته باشند. دوربین ‌های مداربسته به منظور بالا بردن ضریب امنیت و انجام عملکردهایی از قبیل تشخیص نفوذ محیطی، تشخیص عبور از خط، تشخیص اشیا گمشده، ساخته می‌شوند. از دوربین ‌هایی با وضوح تصویر و کیفیت بالاتر در تشخیص عابرین پیاده، تشخیص چهره، کنترل و ایجاد امنیت بالاتر در مکان ‌های خاص استفاده می‌شود.

دوربین مدار بسته

این نوع دوربین را می‌توان بسته به میل مشتریان، به تعداد مختلف در سیستم امنیتی با مقیاس بزرگ‌تر به کار برد.

دوربین مدار بسته یک سیستم ویدیویی است که تصویر و فیلم محیط را دریافت کرده، سپس برای مشاهده در زمان واقعی، به سیستم ضبط تصاویر منتقل می‌کند. بنابراین یک سیستم دوربین مدار بسته، به تمام جنبه‌ها و اجزای تشکیل دهنده سیستم، مانند دوربین، سیم کشی، حافظه ذخیره ‌سازی فیلم، نمایشگرها، کنترل دسترسی و مدیریت کلی سیستم اشاره دارد.

شما می‌توانید از یک سیستم دوربین مدار بسته برای افزایش امنیت محل کسب‌وکار خود و نظارت بر مناطق کلیدی در زمان ‌های مختلف، استفاده کنید. این سیستم، به ویژه برای مکان ‌های بزرگ یا مکان ‌هایی که دارای تجهیزات، محصولات یا اطلاعات ارزشمند هستند مفید است. علاوه ‌بر ضبط فیلم، یک سیستم دوربین مداربسته می‌تواند شما را در صورت وجود فعالیت یا حرکت در یک مکان خاص در زمان تعیین شده مطلع کند.

دوربین مدار بسته دید در شب

اگر چه می‌توان از سیستم دوربین مداربسته برای نظارت بر فعالیت در محل، در ساعات کاری و خارج از آن استفاده کرد، اما برای کمک به شناسایی مجرمان تحت تعقیب و همچنین به عنوان یک عامل بازدارنده در برابر ایجاد مزاحمت نیز می‌تواند استفاده شود.

دوربین مدار بسته چگونه کار می‌کند

یک سیستم امنیتی بسته به نوع سیستمی که نصب می‌شود و اجزای مورد استفاده و تکنولوژی به کار رفته در آن، متفاوت است اما به هر حال کارکرد و روند کلی یکسانی دارد.

یک سیستم دوربین مداربسته که از حداقل یک دوربین، لنز، مانیتور و ضبط کننده تشکیل شده است، بسته به وسعت منطقه ‌ای که تحت نظارت است، می‌تواند بزرگ یا کوچک شود. دوربین مداربسته توسط دوربین یا دوربین ‌ها عمل می‌کند و توالی ثابتی از تصاویر را می‌گیرد که توسط کابل یا به صورت بی‌سیم (بسته به نوع سیستم انتخابی) به دستگاه ضبط و سپس به نمایشگر منتقل می‌شود، این امر به فرد امکان می‌دهد توالی عکس ‌ها را ببیند. تصاویر دریافت شده بسته به نوع دوربین ‌های مورد استفاده، ممکن است قابلیت بزرگنمایی و کوچک نمایی و چرخش 360 درجه را نیز داشته باشند.

همانطور که قبلاً ذکر شد، انواع مختلفی از سیستم ‌های مدار بسته با دوربین ‌های مختلف وجود دارد که  قابلیت ‌های مختلفی مانند دید در شب، تصویربرداری حرارتی و تشخیص شماره پلاک دارند.

انواع دوربین مداربسته

به طور کلی نحوه عملکرد دوربین مدار بسته مشابه دوربین عکاسی است و از فناوری یکسانی در نحوه گرفتن تصاویر استفاده می‌کنند اما دوربین مدار بسته به تنهایی قابلیت استفاده ندارد و  در کنار سایر تجهیزات و ابزارها کاربرد دارد و به عنوان یکی از تجهیزات سیستم امنیتی محسوب می‌شود. این دوربین ‌ها در دو نوع سیمی و بی سیم طراحی می‌شوند که هر یک دارای انواع و اقسام مختلفی هستند.

دوربین‌ مدار بسته سیمی برای استفاده در سیستم امنیتی سیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد و تصاویر و عکس ‌های گرفته شد را از طریق سیم و کابل به سایر تجهیزات ارسال می‌کند؛ نوع بی‌سیم آن بدون هیچگونه سیمی و از طریق اینترنت با دیگر اجزای سیستم امنیتی ارتباط برقرار می‌کند. دوربین ‌های مداربسته بی‌سیم به منظور به حداقل رساندن زمان نصب، ساخته شد‌ه ‌اند. آن‌ها همچنین به دلیل ظاهر زیبا و شکیل، می‌توانند برای استفاده در مکان ‌ها و خانه ‌های لوکس و مدرن مناسب‌تر از نوع سیمی آن باشند.

از مزیت ‌های دوربین مدار بسته بی‌سیم نسبت به نوع سیمی آن  می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نصب آسان‌تر و سریع‌تر
  • ظاهری زیباتر و مدرن‌تر
  • امکان مشاهده تصاویر در هر نقطه و مکان به دلیل استفاده از اینترنت
  • ذخیره سازی ایمن و دسترسی آسان به فیلم ‌های آرشیو
  • نگهداری و تعمیر آسان‌تر

بررسی برخی از انواع دوربین مدار بسته

انواع و اقسام مختلفی از دوربین ‌های مدار بسته در بازار وجود دارد که در ادامه به بررسی برخی از آ‌ن‌ها می‌پردازیم.

  • دوربین ‌هایی با ظاهری گنبد شکل؛ به دلیل چرخش دوربین در زوایای 360 درجه ‌ای امکان پوشش تمام زوایا وجود دار؛، این دوربین ‌ها با ظاهر گنبدی شکل در برابر خرابکاری بسیار مقاوم هستند. برای استفاده در مغازه ‌ها، رستوران ‌ها، هتل ‌ها بسیار مناسب هستند و به شما امکان نظارت بر قسمت وسیع ‌تری از محیط کار را  فراهم می‌کنند. بسیاری از افراد، این دوربین مدار بسته را بیشتر مناسب برای استفاده در فضای داخلی می‌دانند؛ زیرا می‌توان آن را در نقطه ‌ای استراتژیک مثلاً سقف، قرار داد تا تمام زوایای اتاق را پوشش دهد.
  • دوربین ‌های استوانه ‌ای از انواع دیگر دوربین ‌ها هستند که می‌توانند فواصل طولانی را رصد کنند. این دوربین ‌ها معمولاً در فضای باز قرار می‌گیرند، بنابراین بدنه آن‌ها در برابر آب و رطوبت، گرد و غبار و خاک، تابش نور شدید خورشید، و تغییرات شدید آب و هوایی مقاوم است. به دلیل اندازه و شکل هندسی، این نوع دوربین ‌ها در معرض دید هستند و به همین دلیل می‌توانند به عنوان یک بازدارنده عمل کنند. استفاده از این دوربین ‌ها طیف وسیعی دارد و برای استفاده در فضاهای بیرونی و باز بسیار مناسب هستند.

دوربین مدار بسته استوانه‌ای

  • دوربین ‌های زوم اپتیکال، دوربین مدار بسته با قابلیت زوم بر روی تصاویر است و قابلیت دید در میدان 360 درجه را فراهم می‌کند. در صورتی که فردی به عنوان نگهبان و یا اپراتور در اتاق کنترل و رصد باشد، با لمس یک دکمه می‌تواند لنز دوربین را به چپ و راست و پایین و بالا حرکت داده و بر روی تصویر فوکوس کند و به این ترتیب تیم امنیتی در صورت مشاهده موقعیت خاص می‌تواند واکنش نشان دهد. این دوربین برای استفاده در محیط ‌های خرده ‌فروشی بزرگ، فروشگاه ‌ها و هایپرمارکت ‌ها بسیار مناسب است و به عنوان بهترین دوربین مدار بسته برای مکان‌های تجاری که دارای اشیا خاص و قیمتی هستند شناخته شده‌اند. این دوربین با قابلیت زوم و ارسال تصاویر باکیفیت می‌تواند به جای چندین دوربین استفاده شود.

** برای اطلاعات بیشتر در مورد انواع مختلف دوربین مدار بسته، و انتخاب دوربین مناسب برای محل کار و یا خانه خود، به راهنمای کامل انواع دوربین ‌های مداربسته به سایت دیدنگار مراجعه کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟