14/08/1401 - 12:53
میزان عرضه و تقاضای میلگرد ایران در گرو قیمت جهانی فولاد
میلگرد از محصولات مهم و کاربردی در ساختمان‌سازی است و قیمت آن نقش مهمی در ساخت بنا و صنایع مختلف دارد. بااینکه این محصول در کشور ما توسط کارخانه‌های زیادی تولید می‌شود؛ اما نرخ‌ آن به‌‌خاطر عوامل مختلف به‌خصوص میزان عرضه‌و‌تقاضایش در نوسان است. با توجه به نقش پررنگ آرماتور در ساخت‌وساز، پیش‌بینی عرضه‌‌و‌تقاضا و قیمت آن برای فعالان حوزه آهن‌آلات و ساختمان‌سازها اهمیت بالایی دارد. با خواندن این مطلب، شما با نحوه تاثیرگذاری عرضه‌و‌تقاضا و نرخ جهانی فولاد بر ارزش ریالی میلگرد در ایران آشنا می‌شوید.

عوامل موثر بر قیمت میلگرد

روند صعودی و نزولی نرخ این محصول فولادی توسط عوامل مختلفی تعیین می‌شود. مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت آرماتور داخل ایران به شرح زیر هستند:

1- قیمت جهانی فولاد

اولین عامل در تعیین نرخ محصولاتی مانند میلگرد، قیمت جهانی عنصر مادر یعنی فولاد است. نرخ جهانی آن نیز برحسب میزان عرضه، وضعیت اقتصادی دنیا و موارد دیگری تعیین می‌شود. برای همین قیمت فولاد روزانه در دنیا در حال تغییر و نوسان است و افراد زیادی، این نوسانات را برای پیش‌بینی بازار رصد می‌کنند.

2- میزان عرضه و تقاضای میلگرد

در صنعت فولاد مانند دیگر صنایع، هزینه محصول با عرضه‌وتقاضا رابطه مستقیمی دارد. در صورت بالا رفتن تقاضای آن و کم شدن عرضه، نرخ این محصول بالا می‌رود و با کاهش تقاضا و افزایش عرضه، پایین می‌آید.

3- نرخ ارز و دلار

در کشور ما نرخ دلار و ارز، نقش مهمی در تعیین قیمت محصولات فولادی دارد. بااینکه بیشتر مواد اولیه تولید میلگرد، از معادن ایرانی به‌دست می‌آیند؛ اما هنگام بالا رفتن ارز، نرخ آرماتور نیز بالا می‌رود؛ دلیل این امر هم تمایل به افزایش صادرات و کسب سود بیشتر توسط تولیدکنندگان مواد اولیه و سازندگان مقاطع است.

4- هزینه حمل‌و‌نقل

هر صنعتی برای تهیه مواد اولیه و توزیع محصولات خود نیازمند به حمل‌ونقل بوده و به قیمت سوخت وابسته است. برای همین این عامل نقش مهمی در تعیین نرخ میلگرد دارد.

5- کارخانه سازنده

همان‌طور که می‌دانید قیمت محصول، با کیفت آن رابطه مستقیمی دارد. برخی از کارخانه‌ها با تولید مقاطع فولادی باکیفیت، محصولاتی با قیمت بالاتر را روانه بازار می‌کنند؛ همچنین برخی از تولیدکنندگان برای تهیه میلگرد باید مواد اولیه مانند شمش را از شرکت دیگری تهیه کنند و این عامل نیز بر قیمت آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

6- سایز میلگرد

سایز نیز از عوامل موثر در عرضه و تقاضای آن است. آرماتورها با توجه به سایزشان، کاربردهای متفاوتی دارند و به‌همین دلیل برخی از سایزها پرمصرف‌تر از بقیه هستند. در میان مقاطع، سایز 14، 16 و 18 مصرف بیشتری دارند و نرخ آن‌ها از سایزهای دیگر بیشتر است.

با توجه به نقش پررنگ مقاطع فولادی در صنایع مختلف، پیگیری روزانه قیمت آن برای تاجران و فعالان صنفی وابسته به این محصولات، امری واجب است. مشاهده وب‌سایت‌های اعلام‌کننده نرخ روزانه محصولات، بهترین راه برای پیگیری نوسانات قیمت میلگرد 14 و  سایزهای دیگر آرماتور در بازار است.

عوامل موثر در عرضه‌و‌تقاضای میلگرد چیست؟

با توجه به اینکه عرضه‌و‌تقاضا نقش مهمی در تعیین نرخ آرماتور در ایران دارند، آشنایی با عوامل موثر در آن خالی از لطف نیست. در تمام صنایع، میزان عرضه‌وتقاضا با افزایش و کاهش قیمت محصولات رابطه معکوس دارند. در بازار ایران نیز با افزایش تولید و فراوانی محصول در بازار، قیمت کاهش پیدا می‌کند؛ درحالی‌که همزمان با کم شدن محصول، قیمت آن زیاد می‌شود.

در مورد تقاضا نیز باید بگوییم در زمان مصرف بیشتر آرماتور، به‌ دلیل کم‌شدن موجودی و برهم خوردن تعادل عرضه‌و‌تقاضا، نرخ بالا می‌رود. در ضمن در زمان بالا رفتن دلار و افزایش صادرات این محصول به کشورهای دیگر، بازار داخلی با کمبود و درنتیجه افزایش نرخ‌ها روبرو می‌شود.

نقش فصل‌ها و شرایط آب‌وهوایی در میزان عرضه‌و‌تقاضای میلگرد

آب‌وهوا نیز در میزان تولید، مصرف و در نهایت قیمت آرماتور نقش مهمی دارد. در برخی از مواقع مختلف سال در ایران و حتی جهان به‌دلیل شرایط آب‌وهوایی خاص، ساخت‌وسازها کاهش پیدا می‌کنند. در این مواقع مثل فصل سرما و زمستان، میزان تقاضا برای محصول پایین می‌آید و با وجود میزان مناسب آن در بازار، قیمت پایین می‌آید.

بهار و تابستان فصل‌های ساخت‌وساز و افزایش تقاضای مقاطع فولادی هستند. در این فصول به‌دلیل کاهش میزان عرضه به دلیل کمبود محصول بر اثر افزایش تقاضا، نرخ میلگرد بالا می‌رود. به‌همین دلیل خیلی از انبوه‌سازان و فعالان حوزه ساخت‌وساز با پیش‌بینی این اوضاع در فصل سرد و زمان پایین بودن هزینه‌ها، اقدام به خرید محصولات مصرفی خود می‌کنند. 

عوامل موثر بر قیمت جهانی فولاد

با‌توجه به اینکه قیمت جهانی فولاد نقش مهمی در نرخ میلگرد در ایران و جهان دارد، شناخت عوامل موثر در هزینه جهانی آن، راه مناسبی برای پیش‌بینی عرضه‌و‌تقاضای آرماتور در ایران است. عوامل موثر بر قیمت جهانی به شرح زیر هستند:

وضعیت اقتصادی دنیا

 وضعیت اقتصادی، عامل مهم در تعیین قیمت این محصولات است؛ زیرا با عرضه‌و‌تقاضای آرماتور ارتباط نزدیکی دارد. در صورت وجود رفاه در جوامع مختلف، صنایع با رونق روبرو می‌شوند و میزان تقاضا برای این‌گونه محصولات بالا می‌رود؛ در این حالت افزایش تقاضا با کاهش عرضه و درنهایت بالا رفتن نرخ فولاد روبرو می‌شود.

اوضاع سیاسی حاکم بر جهان

مناسبت‌ها و ارتباط‌های سیاسی بین کشورها از عوامل مهم در تعیین  نرخ جهانی فولاد است. تغییر سیاست کشورها، به‌خصوص کشورهای فعال در زمینه تولید‌و‌عرضه این مقاطع مانند چین و آلمان، در تعیین هزینه جهانی این ماده اولیه نقش مهمی دارد. همچنین در مواقع بحران‌های جهانی مانند جنگ و بیماری کرونا نیز نرخ این محصول دستخوش نوسان می‌شود.

احتکار فولاد توسط تاجران آهن‌آلات در جهان

در بعضی مواقع برای افزایش رونق در بازار و کسب سود بیشتر، بازرگانان اقدام به احتکار آن می‌کنند. در این حالت با ایجاد هیجان، تقاضا بالا می‌رود و به‌‌خاطر کمبود محصول و عرضه پایین، در نتیجه نرخ جهانی با افزایش روبرو می‌شود.  

قیمت نفت و سوخت

سوخت و نفت از عناصر حیاتی تولیدکنندگان این محصولات در جهان است. برای همین با افزایش قیمت نفت، نرخ فولاد و محصولات وابسته به آن افزایش پیدا می‌کند.

تورم جهانی

افزایش تورم در جهان از عوامل مهم در تعیین نرخ فولاد است. مخصوصا تورم در کشورهای تولیدکننده مانند چین، نقش مستقیمی در میزان قیمت این محصول دارد و افزایش تورم در این کشورها باعث افزایش هزینه جهانی آن می‌شود.

میلگرد از محصولات فولادی پرکاربرد در صنایع مختلف است که نرخ جهانی فولاد و میزان عرضه‌و‌تقاضا در قیمت آن نقش مهمی دارد. برای موفقیت در خرید یا حفظ بازار خود، توجه به پیش‌بینی عرضه‌و‌تقاضای این محصول توسط کارشناسان را فراموش نکنید. شما می‌توانید به‌راحتی خرید خود را در کنار دریافت مشاوره تخصصی از اصفهان آهن انجام دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟