03/12/1401 - 15:36
مک مینی چیست و چه کاربردی دارد؟
اگر نیاز به یک کامپیوتر رومیزی با مشخصات عالی دارید، مک مینی اپل را در اولویت خرید قرار دهید. با پیشرفت تکنولوژی در سال‌های اخیر تجهیزات کامپیوتری پیشرفت فراوانی داشته‌اند و مسیر فناوری در چند سال گذشته با تغییرات چشمگیری روبه‌رو شده است. یکی از همین تغییرات، ورود کامپیوترهای کوچک به بازار جهانی بوده و دستگاه مک مینی اپل لقب بهترین کامپیوتر رومیزی را به خود اختصاص داده است. «مک مینی چیست» سوالی است که در رابطه با سیستم‌های جدید اپل با آن روبه‌رو خواهیم شد. در این مقاله به این پرسش پرتکرار، پاسخ خواهیم داد و مهم‌ترین ویژگی‌های مک مینی را با هم بررسی می‌کنیم. بعد از خواندن این مقاله اطلاعات کاملی از مک مینی به دست خواهید آورد.

مک مینی چیست؟ همه چیز در رابطه با دستگاه محبوب اپل

مک مینی در واقع یک کامپیوتر رومیزی قوی است. مهندسان کمپانی اپل در سال 2005 دستگاه‌های مک مینی را معرفی کردند و انقلابی در فناوری کامپیوترهای رومیزی ایجاد کردند. طراحی سخت‌افزاری مک مینی تا سال 2020 شامل تغییرات قابل‌توجهی بوده تا در نهایت به مدل‌های نسل جدید مک مینی رسیده است. قیمت دستگاه‌های مک مینی نسبت به لپ تاپ مک بوک به‌صرفه‌تر است و طراحان اپل ویژگی‌های سخت‌افزاری این دستگاه کوچک را به‌خوبی تقویت کرده‌اند.

دستگاه‌های مک مینی کلیه مشخصات یک کامپیوتر رومیزی را دارند، با این تفاوت که متخصصان کمپانی اپل تا حد امکان این دستگاه را کوچک و قابل حمل تولید کرده‌اند. مک مینی قابلیت اتصال موس و کیبورد دارد و از باتری استفاده نمی‌کند، این دستگاه با برق مستقیم کار خواهد کرد. سیستم عامل مک مینی همان سیستم عامل معروف اپل است و کلیه برنامه‌های کمپانی اپل روی این دستگاه به‌خوبی اجرا می‌شود.

سخت افزار مک مینی؛ قوی و قدرتمند در پردازش اطلاعات

نسل جدید مک مینی در سال 2020 با تراشه بی‌نظیر M1 معرفی شده است. مدل پایه این کامپیوتر رومیزی رم 8 گیگابایتی به همراه حافظه 256 گیگابایتی دارد. امکان ارتقا سخت افزار در این مدل مک مینی فراهم نیست، اما با هزینه بیشتر، از رم 16 گیگابایتی با حافظه داخلی 512 یا 1 ترابایت بهره‌مند خواهید شد. وزن این دستگاه نزدیک به 1.2 کیلوگرم است و از بلوتوث ورژن 5 و وای‌فای نسل 6 استفاده می‌کند.

پردازنده استفاده‌شده در مک مینی، کلیه برنامه‌های پیچیده و بازی‌های سنگین را به‌خوبی انجام می‌دهد. سیستم عامل این دستگاه‌ها mac os big sur بوده و عملکرد فوق‌العاده سریعی را برای کاربران فراهم می‌کند. تراشه‌های M1 و M2 اپل در دو نسخه 8 هسته‌ای و 12 هسته‌ای به بازار عرضه شده‌اند که گرافیک یکپارچه 10 هسته‌ای و 19 هسته‌ای دارند.

پورت‌های مک مینی چه ویژگی‌هایی دارد؟

دستگاه‌های مک مینی به‌دلیل اینکه بدون موس و کیبورد به فروش می‌رسند، پورت‌های متعددی دارند. پورت HDMI مک مینی توانایی انتقال بسیار سریع صدا و تصویر را دارد. دو درگاه جدید تاندربولت نسل 4 در مدل‌های مک مینی M1 و 4 درگاه تاندربولت در دستگاه‌های سری M2 عرضه شده است. پورت‌های تاندربولت نسل 4 توانایی انتقال سریع داده‌ها را دارند و نسبت به نسل 3 از سرعت بسیار بالاتری برخوردار هستند. انتقال اطلاعات این پورت‌ها از 16 گیگابایت تا 32 گیگابایت در دقیقه است.

پورت‌های دستگاه مک مینی هیچ فرقی با پورت‌های مک بوک پرو m1 نداشته و در مک مینی دو درگاه USB Type-A به‌همراه درگاه اترنت و جک هدفون 3.5 میلی‌متری تعبیه شده است. معمولا کسانی که با دستگاه‌های اپل سروکار دارند، برای استفاده از پورت‌های بیشتر از USB HUB استفاده می‌کنند.

مک مینی M1 و مک مینی M2 به همراه تفاوت‌ها

دستگاه‌های مک مینی باتوجه‌به نیاز کاربر در چند مدل با کانفیگ‌های متفاوتی عرضه شده‌اند. سری M1 مک مینی اولین نسل این دستگاه با پردازنده M1 اپل است که در سال 2020 توسط مهندسان این شرکت معرفی شده‌اند. این مدل از تراشه 8 هسته‌ای به همراه گرافیک یکپارچه 8 هسته‌ای استفاده می‌کند و در دو نسخه رم 8 گیگابایت و 16 گیگابایت عرضه شده است. حافظه داخلی این دستگاه  نیز از 256 تا 2 ترابایت ظرفیت دارد. 

در 17 ژانویه 2023 دو مدل دیگر از مک بوک‌های مینی معرفی شدند. این دو مدل از پردازنده‌های M2 و M2 pro استفاده می‌کنند. پردازنده M2 همچون نسلی قبلی 8 هسته‌ای است و تراشه گرافیکی 10 هسته‌ای دارد؛ اما پردازنده M2 pro تغییراتی داشته و در این مدل از تراشه 10 و 12 هسته‌ای به‌همراه گرافیک 16 و 19 هسته‌ای استفاده شده است. رم 32 گیگابایتی به هر دو مدل دستگاه M2 اضافه شده و حافظه M2 Pro تا 8 ترابایت قابل ارتقا بوده و ظرفیت دارد.

مهم‌ترین کاربرد مک مینی چیست؟

وزن دستگاه مک مینی 1.2 کیلوگرم است و این دستگاه قابلیت جابه‌جایی بسیار راحتی دارد. قیمت مقرون به‌صرفه این دستگاه در برابر آی مک یا لپتاپ‌های مک بوک و مک بوک پرو باعث شده است این دستگاه بین طرفداران اپل محبوبیت بالایی داشته باشد. کلیه امکاناتی که در سایر سیستم‌های اپل تعبیه شده است، در مک مینی نیز وجود دارد. مک مینی مناسب افرادی است که برای انجام عملیات‌های سنگین نرم‌افزاری نیاز به یک دستگاه سبک و قابل‌حمل با توانایی بالا دارند.

خرید دستگاه مک مینی با مشاوره تخصصی کارشناسان فروشگاه اینترنتی آمیتیس

در این مقاله به پرسش پرتکرار «مک مینی چیست» اشاره کردیم و به بررسی برخی از مزیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مک مینی پرداختیم. اگر به دنبال دستگاهی ارزان قیمت و قوی هستید، مک مینی مخصوص شما است. پیشنهاد می‌کنیم برای خرید کلیه دستگاه‌های اپل، لوازم جانبی و همچنین گوشی‌های موبایل در برندهای مختلف، از فروشگاه تخصصی آمیتیس کمک بگیرید.

فروشگاه اینترنتی آمیتیس چندین سال است که در حوزه فروش دستگاه‌های اپل فعالیت می‌کند و پشتیبانی در فروش به همراه تضمین قیمت و اصالت کالا یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های گروه آمیتیس به شمار می‌رود. برای مشاهده کلیه محصولات به نشانی اینترنتی amitis-group.com مراجعه کنید یا با شماره تلفن ۰۲۱۸۸۷۸۶۸۲۰ تماس بگیرید.

ایسوس

نظر شما چیست؟