20/04/1402 - 13:53
گوشی های 5 میلیون تومانی بازار ایران
در حال حاضر بهترین گوشی با رنج قیمت 5 میلیون تومان، گلکسی A14 از برند سامسونگ است. این گوشی از دسته گوشی‌های اقتصادی سامسونگ تولید شده است که به راحتی می‌توان آن را برای خرید به هر شخصی توصیه کرد. گلکسی A14 نه‌ تنها در همه‌ی جنبه‌ها نسبت به نسل قبلی خود یعنی گلکسی A13 بهبود یافته است، بلکه قیمتی کمتر نیز دارد و در حال حاضر در رده 5 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

طراحی و کیفیت ساخت

سامسونگ در سال 2023 از یک زبان طراحی مشترک در تمامی گوشی‌های خود استفاده کرده، که می‌تواند همزمان دلیل برای خوشحالی و ناراحتی باشد. بدون در نظر گرفتن گلکسی S23 اولترا، سایر گوشی‌های این شرکت از گلکسی A14 تا گلکسی S23 پلاس، شباهت‌های ظاهری بسیاری به یکدیگر دارند. این موضوع می‌تواند به این معنی باشد که با انتخاب هر کدام از این گوشی‌ها، به محصولی با طراحی زیبا و ساده دست پیدا می‌کنیم. با این حال، این می‌تواند ناراحت‌کننده باشد که گوشی سامسونگ با قیمت ۲۰ میلیون تومان تفاوت ظاهری چندانی با گوشی 5 میلیون تومانی آن ندارد. به هر حال،با وجود این قیمت گوشی سامسونگ، طراحی گلکسی A14 شما را راضی نگاه خواهد داشت.

کیفیت ساخت گوشی گلکسی A14 کاملاً رضایت‌بخش است و بدنه پلاستیکی آن احتمالاً ضربه‌های جانبی را تحمل می‌کند. با وزن ۲۰۱ گرم و ضخامت ۹.۱ میلی‌متر، این گوشی در رده محصولات نازک و سبک قرار نمی‌‎‎گیرد، اما استفاده طولانی مدت از آن آزاردهنده نخواهد بود. عدم مقاومت در برابر آب و گرد و غبار نیز در این رده قیمتی کاملاً طبیعی است.

صفحه نمایش 

یکی از مهمترین ویژگی‌هایی که در مورد گوشی هوشمند سامسونگ گلکسی A14 در رده‌ی قیمتی 5 میلیون می‌توان به آن اشاره کرد، نمایشگر با سایز ۶.۶ اینچی و کیفیت فول اچ‌دی است. این نمایشگر از پنل PLS LCD استفاده می‌کند، اما کیفیت بسیار خوبی دارد و می‌تواند در مورد غنای رنگ، کنتراست و زوایای دید هر کاربری را راضی کند. حداکثر روشنایی نمایشگر این گوشی نیز برای استفاده در فضاهای داخلی مناسب است، اما برای مشاهده محتوا در فضاهای باز و روشن، باید به یک سایه پناه ببرید.

نمایشگر گلکسی A14 نرخ رفرش استاندارد ۶۰ هرتز دارد که هیچ مشکلی ندارد. در واقع، در این رده قیمتی، بهتر است به دنبال نمایشگر ۹۰ هرتزی نباشید، زیرا سخت‌افزار استفاده شده در گوشی‌های اقتصادی قادر به اجرای روان و پرقدرت رابط کاربری با نرخ فریم بالاتر از ۶۰ هرتز نیست و عملکرد و تجربه‌ی شما از نمایشگر ۶۰ یا ۹۰ هرتزی تفاوت قابل توجهی نخواهد داشت. بنابراین، نمایشگر ۶۰ هرتزی به دلیل مصرف کمتر انرژی، گزینه‌ی بهتری است.

نرم‌افزار و رابط کاربری

گوشی گلکسی A14 از ترکیب بهترین ویژگی‌های دنیای اندروید، یعنی اندروید ۱۳ و رابط کاربری One UI 5.1، بهره می‌برد. این ترکیب نرم‌افزاری به صورت روان و بی‌نقص اجرا می‌شود و در استفاده روزمره با هیچ مشکلی برای اجرای برنامه‌ها مواجه نمی‌شوید. در واقع، تجربه استفاده از این گوشی بهتر از آن چیزی است که انتظار دارید. البته سامسونگ نسخه سبک‌تری از رابط کاربری خود به نام One UI Core را نیز بر روی این گوشی عرضه کرده است که برای گوشی‌های با سخت‌افزار نه‌چندان قدرتمند و اقتصادی طراحی شده است.

یکی از مهم‌ترین برتری‌های گوشی‌های اقتصادی و میان‌رده سامسونگ نسبت به رقبا مثل گوشی اپل، پشتیبانی بلندمدت نرم‌افزاری است. می‌توانید اطمینان داشته باشید که حداقل تا ۲ سال، آپدیت‌های اصلی و امنیتی را برای این محصول دریافت خواهید کرد.

سخت‌افزار و کارایی

گلکسی A14 با استفاده از چیپ اقتصادی اما نسبتاً قدرتمند مدیاتک هلیو G80 عرضه شده است. این گوشی به‌راحتی تمام نیازهای عمومی را برآورده می‌کند. تجربه استفاده از گلکسی A14 یکی از بهترین تجارب با گوشی‌های اقتصادی است. البته، استفاده از این گوشی به صبر و حوصله نیاز دارد و همه چیز در لحظه اجرا نمی‌شود. با این حال، هیچ مشکل اساسی‌ای وجود ندارد و می‌توانید تمام برنامه‌ها را بر روی این گوشی اجرا کنید.

گلکسی A14 به راحتی تمام بازی‌های ساده مانند سونیک دش، انگری بردز، کلش آو کلنز و بازی‌های مشابه را اجرا می‌کند. آزمایشات نشان می‌دهد که می‌توانید بازی Call of Duty Mobile را با تنظیمات گرافیکی متوسط و بدون لگ روی گلکسی A14 اجرا کنید و در حین اجرای این بازی، با مشکلاتی مانند کاهش فریم یا گرم شدن گوشی مواجه نخواهید شد.

به طور کلی، عملکرد سخت‌افزاری گلکسی A14 به عنوان یک گوشی اقتصادی به طور کامل قابل قبول است و می‌تواند در اجرای کارهایی مثل مرور وب، استفاده از شبکه‌های اجتماعی و حتی انجام گاه و بی گاه بازی‌‌های موبایلی موفق ظاهر شود. اما باید توجه داشت که اجرای ویدیوهای 4K بر روی این گوشی امکان‌پذیر نیست، اما این مسئله احتمالاً برای اکثر افراد اهمیت زیادی ندارد.

ماژول دوربین

گلکسی A14 دارای چهار دوربین است، اما برای ارزیابی بهتر آن، بهتر است تنها به دوربین‌های اصلی و سلفی آن توجه کنید. دوربین اصلی با رزولوشن ۵۰ مگاپیکسل در شرایط نوری مناسب، عکس‌های بسیار با کیفیتی تهیه می‌کند. این تصاویر دارای جزئیات قابل قبول، رنگ‌های جذاب و کنتراست مناسب هستند، با اینکه برخی اوقات رنگ سبز در آنها بیش از حد اشباع می‌شود. به طور کلی، کیفیت عکس‌ها به‌طور قابل توجهی بهتر از نسل قبلی یعنی گلکسی A13 است.

دوربین سلفی این گوشی نیز عملکرد مناسبی دارد، اما تنها در شرایط نوری مناسب می‌توانید به آن اعتماد کنید. تصاویر سلفی گلکسی A14 دارای جزئیات کمتری هستند و چهره بیش از حد صاف می‌شود.

دوربین‌های اولترا واید و ماکرو این گوشی کیفیت خوبی ندارند و نمی‌توانید با آن‌ها عکس قابل قبولی بگیرید. همچنین، وضعیت فیلم‌برداری دوربین اصلی گلکسی A14 نیز خوب نیست و حتی با ثابت نگه‌داشتن گوشی نیز نمی‌توانید ویدیو با کیفیتی ضبط کنید.

باتری و شارژ

گلکسی A14 باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی دارد که ظرفیت استانداردی محسوب می‌شود و طبق تجربه ما می‌توانید بین ۱.۵ الی ۲ روز شارژدهی را از آن انتظار داشته باشید. شارژدهی این گوشی تفاوتی با نسل قبلی ندارد. شارژ کامل این گوشی با شارژر ۱۵ واتی داخل جعبه نیز بین ۲.۵ تا ۳ ساعت طول می‌کشد که در این رده قیمتی طبیعی است اما از نظر سرعت شارژ، محصولات بهتری هم در بازار حضور دارند.

جمع‌بندی

در حال حاضر، در بازار ایران می‌توان گوشی Samsung Galaxy A14 را با ظرفیت‌های مختلف حافظه ذخیره سازی و حافظه RAM یافت. این محصول سامسونگ با قیمت حدود 5 میلیون تومان به عنوان بهترین گوشی در این بازه‌ی قیمتی معرفی می‌شود.

ایسوس

نظر شما چیست؟