07/09/1402 - 11:59
معرفی 5 مدل از بهترین اس اس دی‌های گیمینگ
به‌عنوان یک گیمر، هنگامی که قصد تصمیم‌گیری بین هارد اس اس دی و اچ دی دی برای بازی‌، ذخیره‌سازی داده‌ها و یا حتی ارتقاء سیستم خودتان را دارید، انتخاب هارد مناسب تاثیر زیادی در کیفیت و نرخ فریم ریت سیستم شما خواهد داشت. اس اس دی های گیمینگ از حافظه فلش NAND برای خواندن و نوشتن داده‌ها استفاده می‌کنند، بنابراین احتمال از دست دادن بازی‌ و فایل‌های ذخیره‌‌شده در این فناوری کمتر از گذشته است. در ادامه این مطلب قصد معرفی بهترین اس اس دی‌های‌ گیمینگ و اهمیت این موضوع برای سیستم‌های مخصوص بازی را براش ما عزیزان داریم.

اهمیت اس اس دی برای سیستم‌های گیمینگ

استفاده از اس‌اس‌دی برای سیستم‌ گیمینگ صرفا به معنای سرعت بالا و پردازش سریع نیست. این فضای ذخیر‌سازی به کاربرانی که از هنگ و لق بازی‌ها‌ کلافه شده‌اند، امکان بارگذاری بهتر فریم‌های تصویر را داده و به عبارت بهتر نکات برجسته بازی را بدون تاخیر و کاهش فریم‌ریت برای آن‌ها به نمایش می‌گذارد. وقفه بیشتر زمان‌‎هایی ایجاد می‌شود که با پایین آمدن سرعت لود هارد‌دیسک، سیستم نتواند اطلاعات مورد نیاز را به موقع و پا به پای حرکت گیمر در بازی بارگذاری کند.  

بگذارید خیالتان را راحت کنیم، حتی کندترین هارد SSD هم بازی‌های شما را به مراتب سریع‌تر از بهترین هارد دیسک HHD بارگذاری و اجرا می‌کند. استفاده از اس‌اس‌دی برای کامپیوتر باعث می‌شود تا ویندوز سریع‌تر بوت شود و بتوان داده‌ها را با سرعت بیشتری انتقال داد. با اینکه کارت‌های گرافیکی و پردازنده‌های مرکزی به بالا نگه داشتن نرخ فریم ریت بازی کمک می‌کنند، اما انتخاب اس‌اس‌دی مناسب گیمینگ، نقش مهمی در پردازش سریع سیستم دارد. در ادامه به چند مورد از مهمترین مزایای استفاده از هارد اس‌اس‌دی برای بازی و سیستم‌های گیمینگ اشاره می‌کنیم:

  • بازی‌های سنگین روی هارد SSD سریع‌تر راه‌اندازی و بارگیری می‌شوند
  • سیستم‌های گیمینگ جدید برای پردازش روان بازی نیاز به استفاده از هارد SSD دارند
  • بوت سیستم هنگام استفاده از هارد SSD سریع‌تر انجام می‌گیرد
  • هارد SSD وقفه و تاخیرهای تصادفی بازی را به حداقل می‌رساند.

بهترین اس‌اس‌دی‌های گیمینگ

همانطور که توضیح داده شد، استفاده از اس اس دی به اجرای سریعتر بازی‌ها کمک می‌کند اما اس‌اس‌دی‌هایی وجود دارد که اصلی‌ترین هدف آن‌ها، بهبود سیستم‌های گیمینگ است. در این بخش به معرفی 5 نمونه از بهترین اس‌اس‌دی‌های گیمینگ خواهیم پرداخت:

اس‌اس‌دی M.2 NVMe Heatsink  سامسونگ مدل 990 Pro

هارد اس‌اس‌دی سامسونگ 990 پرو جانشین سری قبلی یعنی 980 پرو بوده که طبق نظر اکثر کاربران، استفاده از آن نتایج قابل قبولی برای سیستم‌های گیمینگ به همراه داشته است. این هارد درایو دارای سرعت بارگذاری بالایی بوده و حتی می‌توان کیفیت آن را با مدل‌های هم‌رده‌ای مانندSK hynix Platinum P41  و  Western Digitalمقایسه کرد. در این مدل از کنترلر جدید پاسکال سامسونگ و فلاش V7 TLC NAND استفاده شده و طراحی آن به شکلی انجام گرفته تا در طیف وسیعی از رایانه‌ها، لپ‌تاپ‌ها و حتی کنسول‌های پلی‌استیشن 5 (PS5) هم بتوان به آسانی از آن استفاده کرد.

این نسخه همچنین به یک هیت سینک آلومینیومی مجهز شده و با داشتن کنترل حرارتی هوشمند، هنگ و افت عملکرد ناشی از داغ شدن در آن به حداقل رسیده است. شاید جالب باشد که بدانید هم در حالت استاندارد و هم در حالت فول پاور، 990 PRO بالاترین امتیازات را در بنچمارک PCMark 10 به دست آورده و خروجی آن در سرعت خواندن هارد دیسک، اس‌اس‌دی‌های زیادی را تحت الشعاع قرار داده است.

اس‌اس‌دی M.2 NVMe Heatsink سامسونگ مدل 980 Pro

Samsung 980 PRO برای اولین بار در سپتامبر 2020 منتشر شد. سرعت خواندن (داده‌ها) در این هارد درایو 7000 مگابایت بر ثانیه است که دو برابر سریعتر از ‌اس‌اس‌دی‌های PCIe® 3.0 و 12.7 برابر سریعتر از SSDهای SATA تخمین زده می‌شود.  هیت سینک این هارد درایو همچنین شامل پوشش نیکل برای کنترل حرارت بهتر تراشه NAND می‌شود تا کاربران بدون نگرانی از افت عملکرد ناگهانی ناشی از گرما، بتوانند روی کنسول‌های PS5 و سیستم‌های رایانه شخصی خود از ‌بازی کردن لذت ببرند. طراحی برد Pro 980 به شکلی صورت گرفته که به سادگی هر چه تمام‌تر می‌توان آن را روی رایانه‌های رومیزی و لپ تاپ متصل کرد، بدون آنکه نگرانی از بابت افت کارایی هارد در طول روز داشته باشیم.

ا‌س‌اس‌دی M.2 NVMe وسترن دیجیتال WD BLACK SN770

چه یک گیمر، تولید کننده محتوا و یا فقط فردی باشید که با خرید اس اس دی به دنبال ارتقاء سیستم خودتان هستید، اس‌اس‌دی وسترن دیجیتال مدل SN770، می‌تواند یک گزینه عالی و باکیفیت برای شما باشد؛ چراکه تمام آن چیزی را که از یک SSD انتظار دارید، این مدل در اختیارتان قرار می‌دهد.

البته در این مدل شاهد استفاده از هیت سینک برای کنترل دمای بدنه هارد نیستیم ولی نیازی نیست نگران این موضوع باشید؛ چراکه تست عملکرد ا‌س‌اس‌دی WD BLACK SN770 هنگام بازی‌های سنگین، نشان از راندمان عالی این محصول بدون هرگونه افت عملکردی دارد. این فناوری مجهز به رابط PCIe Gen4 بوده و با داشتن سرعت پردازش داده 5150 مگابیت بر ثانیه از خروجی قابل قبولی برای سیستم‌های گیمینگ برخوردار است.

اس‌اس‌دی M.2 NVMe سامسونگ مدل PM9A1

اس اس دی مدل PM9A1 سامسونگ همراه با کنترلر اختصاصی Elpis و حافظه V-NAND به بازار عرضه شده است. سرعت پردازش و خواندن داده‌ها توسط این هارد 6400 مگابایت بر ثانیه بوده و از فناوری PCIe 4.0 x4 NVMe نیز برخوردار است که برای برای افرادی مانند گیمرها ایده‌آل است. این فناوری برای بهبود اتصال میان کارت‌ گرافیک، هارد SSD و همچنین تجهیزات جانبی مانند کارت‌های بی‌سیم استفاده می‌شود.

علاوه بر این، هارد درایو در اسلات M.2 روی دسکتاپ یا نوت بوک قرار می‌گیرد که باعث بهبود سرعت عملکرد لپ تاپ یا کامپیوترهای شخصی تا چند برابر خواهد شد. با همه این تفاسیر انتخاب درایو PM9A1 سامسونگ برای استفاده بهینه از برنامه های سنگین کامپیوتری، گیم بازی کردن و تدوین فیلم گزینه مناسبی بنظر می‌رسد.

اس‌اس‌دی M.2 NVMe کلو مدل KLEVV CRAS C710

آخرین SSD از لیست بهترین اس‌اس‌دی‌های گیمینگ که به سراغ آن خواهیم رفت، اس‌اس‌دی M.2 NVMe کلو مدل KLEVV CRAS C710 می‌باشد. درست است که این اس اس دی از مدل‌های قبلی عملکرد ضعیف‌تری دارد اما امکانات این محصول نسبت به قیمتش، بسیار ارزنده است و این یعنی که گیمرها با بودجه کمتر هم می‌توانند به یک اس‌اس‌دی مناسب دسترسی داشته باشند.

این محصول با 3D TLC NAND به بازار عرضه شده است که نسبت به مدل‌های ارزان قیمت QLC می‌توانید کیفیت و پایداری بیشتری را لمس کنید. سرعت پردازش و خواندن داده‌ها توسط این هارد 1950 مگابایت بر ثانیه بوده و از فناوری PCLE نسل 3 پشتیبانی می‌کند. یکی از مهمترین نقاط قوت اس‌اس‌دی M.2 NVMe کلو مدل KLEVV CRAS C710، برخورداری از تکنولوژی S.M.R.A.T می‌باشد که وضعیت سلامت حافظه را به صورت خودکار بررسی می‌کند.

خرید بهترین اس‌اس‌دی‌های گیمینگ؛ کجا و چگونه؟

برای خرید این پنج SSD برتر در زمینه گیمینگ، باید به یک فروشگاه معتبر که محصولات را علاوه بر تضمین اصالت کالا، با قیمت مناسب به فروش می‌رساند، مراجعه نمود. درحال حاضر، فروشگاه اینترنتی شاپ ام.آی‌تی با اختلاف نسبت به دیگر مجموعه‌ها، برترین فروشگاه در زمینه تجهیزات کامپیوتری به طور ویژه اس‌اس‌دی گیمینگ محسوب می‌شود. پیشنهاد می‌دهیم پیش از اقدام به خرید، حتما به این فروشگاه هم سر بزنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟