01/11/1402 - 12:52
بررسی سری RTX 40 و معرفی بهترین گزینه برای گیمرها
کارت گرافیک برای گیمرها و طراحان، نقش کلیدی دارد. اگر یک سیستم کامپیوتری از کارت گرافیک مستقل بهره‌مند نباشد، بیشتر بازی‌های روز روی آن اجرا نخواهد شد و کارهای گرافیکی ۳ بعدی هم تا حد زیادی با چالش روبرو می‌شوند. با در نظر گرفتن نقش مهمی که کارت گرافیک در یک رایانه‌ی رومیزی دارد، بهتر است در هنگام انتخاب و خرید آن، دقت کافی داشته باشیم تا منطبق با نیازهایی که داریم، بهترین کارت گرافیک را انتخاب کنیم.

در حال حاضر در بازار کشورمان، دو پلتفرم کارت گرافیکی وجود دارد. اولی مربوط به Nvidia و دومی AMD است. کارت‌های گرافیکی Nvidia که با نام GeForce شناخته می‌شوند، توسط خود این شرکت و دیگر برندهای شخص ثالث تولید و به بازار عرضه می‌شوند. در طرف مقابل، کارت گرافیک‌های AMD هم با نام Radeon معرفی می‌شوند و درست مثل رقیب، توسط خود AMD و البته شرکت‌های دیگر تولید کننده‌ی قطعات کامپیوتری، به بازار عرضه می‌شوند.

هر کدام از این پلتفرم‌ها مزایا و معایب خود را دارند. با این وجود، مثل بازارهای جهانی، در بازار کشورمان هم GeForceها دست بالا را دارند. کارت‌های گرافیک انویدیا جیفورس به خاطر سازگاری بیشتر با برنامه‌های حرفه‌ای و البته عملکرد بهتر در بازی‌های رایانه‌ای محبوبیت بسیار بیشتری دارند. جدیدترین سری این کارت‌های گرافیک پرقدرت، سری RTX 40 است. در این مطلب قصد داریم نگاهی به این سری از محصولات انویدیا داشته باشیم و بهترین گزینه را برای گیمرها معرفی کنیم.

سری RTX 40، گل سرسبد کارت‌های گرافیک Nvidia

کارت‌های گرافیک سری GeForce RTX 40 و معماری Ada انویدیا برای اولین بار در ۱۲ اکتبر ۲۰۲۲ به بازار عرضه شدند. اولین مدل از این سری کارت گرافیک، RTX 4090 بود و پس از آن RTX 4080 در حدود ۱ ماه بعد به بازار راه پیدا کرد. پس از این دو مدل از سری RTX 40، در ۵ ژانویه ۲۰۲۳ سومین مدل از این سری که اول با نام RTX 4080 ۱۲ گیگابایتی معرفی شده بود، با نام RTX 4070 Ti به بازار راه پیدا کرد. در نهایت به عنوان جدیدترین مدلی که از سری RTX 40 انویدیا به بازار راه پیدا کرده، RTX 4070 را داریم. در ادامه به بررسی ۲ مدل قوی‌تر از محصولات راه یافته به بازار، از سری 40 کارت‌های گرافیکی انویدیا می‌پردازیم.

GeForce RTX 4090

RTX 4090 قوی‌ترین مدل و گل سرسبد سری RTX 40 است. این کارت گرافیک از پردازشگر گرافیکی AD102 انویدیا با معماری Ada Lovelace بهره می‌برد که ۱۶۳۸۴ هسته‌ی پردازشی دارد. این پردازشگر گرافیکی بر پایه‌ی فناوری لایه‌نشانی ۵ نانومتری طراحی شده و توسط TSMC تولید می‌شود. این کارت گرافیک از DirectX 12 Ultimate پشتیبانی می‌کند که امکان رهگیری پرتو به صورت سخت‌افزاری را به کاربر می‌دهد.

این کارت گرافیک قدرتمند دارای ۲۴ گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی از نوع GDDR6X است که باس آن ۳۸۴ بیت بوده و پهنای باند ۱۰۰۸ گیگابیت بر ثانیه‌ای دارد. رابط اتصال کارت گرافیک RTX 4090 از نوع PCIe 4.0 x16 است و به خاطر ابعاد بزرگش، به اندازه‌ی عرض ۳ شکاف توسعه را اشغال می‌کند. توان مورد نیاز این کارت گرافیک ۴۵۰ وات است که برای سیستمی شامل این مدل، یک پاور حداقل ۸۵۰ توصیه می‌شود. این توان از طریق یک کابل پاور ۱۶ پین به این کارت گرافیک غول‌پیکر می‌رسد.

قیمت اولیه این مدل در زمان معرفی ۱۶۰۰ دلار اعلام شد که البته برای مدل‌هایی که توسط سازندگان شخص ثالث تولید می‌شود، متفاوت خواهد بود. یکی از محبوب‌ترین مدل‌های RTX 4090 در بازار ایران، کارت گرافیک ایسوس Asus TUF Gaming GeForce RTX 4090 O24G است. این کارت گرافیک ایسوس با قیمتی در حدود ۱۰۶ میلیون تومان، از پس اجرای همه‌ی بازی‌های به‌روز و رندرهای ۳ بعدی برمی‌آید. البته به کمک یک پردازنده‌ی پرقدرت و مقدار رم مناسب!

GeForce RTX 4080

مدل دوم از سری RTX 40 انویدیا، RTX 4080 است. این کارت گرافیک، همان‌طور که از مدلش پیداست، از محصول قبلی ضعیف‌تر است اما نه به اندازه‌ی اختلاف قیمتش. پردازشگر گرافیکی این کارت گرافیک انویدیا، AD103 است که با ۹۷۲۸ هسته‌ی سایه زن، از 4090 ضعیف‌تر است. این کارت گرافیک هم درست مثل برادر بزرگ‌ترش از DirectX 12 Ultimate پشتیبانی می‌کند که اجرای بی نقص بازی‌های روز را تضمین می‌کند.

مقدار حافظه‌ی گرافیکی RTX 4090 برابر با ۱۶ گیگابایت است. باس این حافظه‌ی GDDR6X ۲۵۶ بیت و پهنای باند آن ۷۱۶.۸ گیگابیت بر ثانیه است. رابط اتصال این کارت مشابه مدل قوی‌تر است و برای نصب به اندازه‌ی 4090 به فضا نیاز دارد. توان مورد نیاز این کارت گرافیک ۳۲۰ وات است که برای سیستمی با این کارت گرافیک، پاور ۷۰۰ وات توصیه می‌شود.

قیمت این کارت گرافیک انویدیا در زمان معرفی ۱۲۰۰ دلار بود که طبق معمول در مدل‌های ساخت شرکت‌های شخص ثالث متفاوت خواهد بود. یکی از محبوب‌ترین مدل‌های این سری، کارت گرافیک ایسوس ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4080 16GB OC است. این کارت گرافیک گیمینگ ایسوس با قیمت ۷۱ میلیونی خود، بیشتر از ۳۰ درصد ارزان‌تر از برادر بزرگترش است اما عملکردش در بهترین حالت ۲۷ درصد کم‌تر از آن است که 4080 را تبدیل به گزینه‌ای عالی و خوش قیمت برای گیمرها کرده است.

بهترین گزینه برای گیمرها

همان‌طور که دیدیم، در بین مدل‌های بالا رده‌ی سری RTX 40 انویدیا، RTX 4080 گزینه‌ای عالی است. در واقع هنگام خرید یک سیستم گیمینگ جدید و تصمیم‌گیری برای واحد پردازش گرافیکی آن، خرید کارت گرافیک 4080 یک انتخاب منطقی و عالی به نظر می‌رسد. با خرید این کارت گرافیک، با پرداخت رقمی بسیار کم‌تر از RTX 4090 می‌توانید تا حد زیادی قدرت سخت‌افزاری آن را در اختیار داشته باشید.

خرید کارت گرافیک سری RTX 40 از تاپ رایان

حالا که با بهترین گزینه از میان مدل‌های RTX 40 انویدیا آشنا شدیم، بد نیست راهی آسان برای خرید آن معرفی کنیم. برای تجربه‌ی خریدی راحت و آسان، می‌توانید به فروشگاه اینترنتی تاپ رایان مراجعه کنید. در تاپ رایان می‌توانید به آسانی و بدون نیاز به دانش فنی زیاد، کارت گرافیک RTX 4080 را از میان مدل‌های عرضه شده توسط سازندگان معتبر خریداری کنید. کافی است عبارت «خرید RTX 4080 تاپ رایان» را در گوگل جستجو کنید و از طریق نتیجه‌ی اول وارد صفحه‌ی مخصوص کارت‌های گرافیک 4080 در فروشگاه اینترنتی تاپ رایان شوید.

تاپ رایان به عنوان فروشگاه اینترنتی پیشرو، امکانات هوشمندی را برای آسان‌تر کردن خرید قطعات کامپیوتری فراهم کرده است. با استفاده ابزار سازگاری در تاپ رایان، به آسانی می‌توانید قطعات سازگار را پیدا کنید و بهترین سیستم را برای خود سفارش دهید. اگر قصد ارتقا سیستم فعلی خود را دارید، باز هم ابزار سازگاری برای شما به بهترین شکل قطعه‌ی مناسب را به شما پیشنهاد خواهد داد.

سخن پایانی

در این مطلب در مورد بهترین گزینه از میان کارت‌های گرافیک سری RTX 40 صحبت کردیم. اگر می‌خواهید یک سیستم مخصوص بازی خریداری کنید و به دنبال بهترین کارت گرافیک و دیگر قطعات هستید، با استفاده از امکانات هوشمند سایت فروشگاه اینترنتی تاپ رایان، بهترین و خوش قیمت‌ترین کارت‌های گرافیک را خریداری کنید.

تاپ رایان سابقه‌ای طولانی در عرضه‌ی محصولات حوزه‌ی کامپیوتر، لپ تاپ و موبایل دارد و قطعات کامپیوتر هم به عنوان بخشی از کالاهای عرضه شده در تاپ رایان، از بهترین واردکنندگان تأمین و به مشتریان عرضه می‌شود. در فروشگاه اینترنتی تاپ رایان، بهترین و با کیفیت‌ترین قطعات بازار کامپیوتر با ضمانت اصالت و گارانتی اصلی عرضه می‌شوند که امکان خریدی مطمئن، آسان و به‌صرفه را کاربران می‌دهد.

ایسوس

نظر شما چیست؟