29/03/1403 - 15:14
معیار های انتخاب یک کارشناس سئو خبره چیست؟
سئو سایت را به دست هر کسی نسپارید! این روزها که رقابت در زمینه بهینه‌سازی و بهبود رتبه سایت به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده، افراد زیادی به فعالیت در این زمینه روی آورده‌اند. بسیاری از این افراد با هزینه کمتر مسئولیت سئو سایت را قبول می‌کنند، در صورتی که تخصص و تجربه لازم را برای انجام این کار به نحو احسن ندارند. به همین دلیل برای انتخاب صحیح کارشناس سئو باید از معیارهای آن مطلع باشید.

اگرچه به طور کلی ویژگی‌های متخصص سئو گسترده است و هر متخصصی دارای ویژگی‌های مخصوص به خود است، تعدادی از معیارهای انتخاب یک کارشناس سئو خبره ثابت هستند. به این معنا که برای انجام وظایف و مسئولیت‌های خود در قبال انجام سئو سایت، به این معیارها نیاز دارند. از این رو در ادامه خواهیم گفت که معیار های انتخاب یک کارشناس سئو خبره چیست؟

۸ معیار مهم انتخاب کارشناس سئو

مهمترین معیارهایی که برای انتخاب یک کارشناس سئو ماهر و حرفه‌ای باید در نظر داشته باشید، به این شرح هستند:

تخصص داشتن در تمامی مراحل سئو

سئو یک فرآیند تخصصی است که در طی چند ماه یا حتی بیشتر انجام می‌شود. در طی این فرآیند به گذراندن مراحل مختلف نیاز خواهد بود. در نتیجه متخصصی که در نظر دارید، باید در انجام کلیه این مراحل تخصص کافی را داشته باشد. در واقع اجرای صحیح این مراحل در کنار یکدیگر است که در نهایت به بهبود رتبه سایت شما کمک خواهد کرد. تعدادی از مهمترین مراحل سئو تخصصی که یک کارشناس باید بر آن‌ها مسلط باشد، به این شرح هستند:

  • تحقیق کلمات کلیدی
  • بررسی و آنالیز رقبا
  • بررسی صفحه نتایج
  • بهبود ساختار و کدهای سایت
  • تولید محتوا
  • لینک‌دهی داخلی و خارجی
  • بازاریابی

بسیاری از این موارد به استفاده از ابزارهای تخصصی سئو نیاز دارند. متخصص مورد نظر باید با خوبی با این ابزارها آشنا باشد و بتواند به صورت بهینه و صحیح از آن‌ها در راستای بهینه‌سازی سایت کمک بگیرد.

سال‌های تجربه در سئو

در انجام سئو سایت کسب‌وکار شما، زمان آزمون و خطای متخصص سئو نیست! به این معنا که متخصص مورد نظر باید از قبل امتحان خود را با کسب تجربه پس داده باشد و حال با کمک گرفتن از این تجارب تمام تلاش خود را برای بهینه کردن وضعیت سایت شما به کار گیرد. به همین دلیل سال‌های تجربه اهمیت فراوانی دارند و بی‌تجربگی در انجام سئو سایت شما می‌تواند تاثیر منفی داشته باشد.

واقع‌گرایی در سئو

همان‌طور که اشاره کردیم، سئو یک فرآیند تخصصی دارد و این فرآیند ماه‌ها و شاید حتی بیشتر زمان ببرد. مدت زمانی که سایت کسب‌وکار برای بهتر شدن و بهبود رتبه نیاز دارد، به وضعیت فعلی آن وابسته است. به هر اندازه که وضعیت فعلی مطلوب‌تر باشد، به بهبود رتبه هم نزدیک‌تر است. البته با وجود این مسائل، هیچ‌چیز در سئو قطعی نیست! در نتیجه واقع‌گرا بودن کارشناس سئو از دیگر معیارهای مهم است.

اگر کارشناس یا شرکت سئو به شما می‌گوید که در طی یک ماه سایت را به لینک یک گوگل می‌رساند، باید به واقع‌گرا بودن، تخصص، تجربه و راستگویی آن‌ها شک کنید؛ به خصوص اگر حتی سایت شما را بررسی و آنالیز هم نکرده‌اند.

در این شرایط حتی ممکن است این کارشناسان قصد استفاده از روش سئو کلاه سیاه را داشته باشند. این روش به نحوی دور زدن الگوریتم‌های گوگل است که می‌تواند باعث ایجاد تاثیرات منفی، خسارت، محدود یا بن شدن و دریافت اخطار از گوگل شود.

نمونه‌کارهای معتبر سئو

در اولین مراحل از انتخاب کارشناس سئو باید رزومه کارشناس را با دقت بررسی کنید. فردی که در این زمینه تخصص و تجربه کافی را داشته باشد، رزومه کاری باکیفیتی را هم طراحی و ارائه می‌کند.

پس از بررسی ویژگی‌ها، تجارب و تخصص‌هایی که در این رزومه ذکر شده‌اند، باید نمونه‌کارها را هم بررسی کنید. به سایت‌های نمونه بروید و آن‌ها را از لحاظ سرعت، رتبه، محتوا، ساختار و عملکرد کلی سایت مورد سنجش قرار دهید. البته پیشنهاد می‌کنیم که برای بررسی نمونه‌کارها تنها به لینک سایت‌ها اکتفا نکنید. از کارشناس سئو بخواهید که چند کلمه کلیدی که در آن‌ها رتبه مناسبی را کسب کرده است، به شما ارائه کند. این روش سنجش روشی دقیق‌تر و قابل‌اعتماد‌تر است.

توانایی و مهارت در ارتباط

گزارش‌دهی یکی از مهمترین مراحل سئو تخصصی به حساب می‌آید. وابسته به شرایط، متخصصین باید هر از گاهی میزان پیشرفت، بهبود و نتایج اقدامات خود را بررسی کنند. سپس بر این اساس ادامه کار را پیش ببرند. در این خصوص هم باید گزارشی کامل و دقیق به شما ارائه کنند. به همین دلیل توانایی در ارتباط گرفتن از دیگر معیارهای انتخاب کارشناس سئو خبره است.

به این ترتیب نه تنها در جریان کارها هستید، بلکه با ارتباطی سازنده و مطلوب می‌توانید درخواست‌ها، نیازها و ایده‌های خود را برای آن‌ها به راحتی شرح دهید. در خصوص سنجیدن این مهارت کارشناس سئو پیشنهاد می‌کنیم که چنین سوالاتی را بپرسید:

  • چه چیزی باعث تمایز شما نسبت به سایر متخصصین می‌شود؟
  • هر چند وقت یک بار گزارش کار ارائه می‌کنید؟
  • از چه تکنیک‌ها و ابزارهایی کمک می‌گیرید؟
  • چه ایراداتی در سایت من وجود دارد؟
  • این فرآیند تا چه مدت زمان خواهد برد؟

انعطاف‌پذیر بودن

سئو سایت تمامی بخش‌های کسب‌وکار را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل کارشناس و متخصص سئو باید با ویژگی انعطاف‌پذیری خود با تمامی این بخش‌ها بدون مشکل ارتباط بگیرند. کارشناسان سئو به طور معمول با بخش پشتیبانی، واحد فروش، پیگیری سفارشات، بخش ارتباطات مشتری و سایر موارد همکاری خواهند کرد چراکه بسیاری از این اتفاقات در درون سایت رخ می‌دهند. یک کارشناس خبره با انعطاف‌پذیری خود به خوبی از پس این همکاری برخواهد آمد.

هزینه و قیمت سئو

هزینه سئو همه‌چیز نیست؛ اما تا حدودی تخصص را هم نشان می‌دهد. در برخی موارد افرادی که تازه‌کار هستند و می‌خواهند مشتری جذب کنند تا از این طریق تجربه و تخصص به دست آورند، رقم بسیار پایینی را برای خدمات سئو اعلام می‌کنند. با وجود اینکه نمی‌توان گفت در همه موارد هزینه پایین و غیرمعقول نشانه عدم تخصص و تجربه است، اما در اغلب آن‌ها به همین دلیل است.

البته در عین حال رقم بالا هم به معنای مهارت کامل نیست. بلکه یک کارشناس واقعی و خبره تعرفه‌ای عادلانه و منصفانه را بیان می‌کند که به سود هر دو طرف باشد. از این رو پیشنهاد می‌کنیم این معیار را اولویت قرار ندهید اما در گوشه ذهن خود به خاطر داشته باشید.

توانایی خلق محتوا

سئو مراحل خاص خود را دارد، اما کمی خلاقیت در این میان ضروری است. کارشناسان بهینه‌سازی سایت برای لینک‌دهی طبیعی، بهبود رتبه، جذب مشتری، افزایش ترافیک و استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکار به محتوای باکیفیت و سئوشده نیاز دارند. از این رو توانایی خلق محتوا با کمک خلاقیت، مهارت و تخصص در این زمینه آخرین معیار مهم از معیارهای انتخاب یک کارشناس سئو خبره است. اگر با یک تیم سئو حرفه‌ای کار کنید، در اغلب موارد خواهید دید که در این تیم یک کارشناس تولید محتوای خبره هم حضور دارد.

در انتها اگر به این معیارها توجه کنید، می‌توانید به آسانی کارشناس سئو مورد نیاز خود را پیدا کنید. اگرچه ویژگی‌های مهم دیگری همچون توانایی بازاریابی دیجیتال هم وجود دارند، اما ۸ مورد مذکور مهمترین معیارها برای انتخاب به حساب می‌آیند. با تصمیم‌گیری بر اساس موارد مطرح‌شده و سپس با انجام سئو باکیفیت باعث بهبود وضعیت سایت کسب‌وکار و در نهایت رشد روزافزون برندتان شوید.

ایسوس

نظر شما چیست؟