07/04/1403 - 20:08
معرفی انواع کارت حافظه؛ از ویژگی ها تا کاربردها
با خرید یک گوشی موبایل جدید، شروع عکاسی و اموری از این دست اولین خرید جانبی که انجام می دهیم خرید یک کارت حافظه است. کارت حافظه ها انواع مختلفی دارند و شکل ظاهری و ابعاد آنها می تواند نشانی از کاربرد و قابلیت های آنها داشته باشد. بنابراین برای بهره مندی بیشتر از قابلیت های آنها به ویژه اگر جدیدا وارد دنیای عکاسی شده اید یا گیمر هستید و برای ارتقا ظرفیت حافظه گوشی خود به دنبال خرید کارت حافظه هستید، از شما دعوت می کنیم تا در ادامه مقاله همراه ما باشید و با انواع کارت حافظه آشنا شوید.

معرفی و مقایسه انواع کارت حافظه

آن چیزی که در نگاه اول انواع کارت حافظه ها را در دسته بندی مختلفی قرار می دهد شکل ظاهری و اندازه آنها است. مثلا اگر نگاهی به گوشی موبایل خود بیاندازید، خواهید دید که شیار کوچکی برای قرار گرفتن کارت حافظه در قسمت کناری یا داخلی بدنه آن طراحی شده، در حالی که ممکن است اسپیکری که به رایانه خود متصل کرده اید شیار بزرگتری داشته باشد و از کارت حافظه SD پشتیبانی کند. پس برای خرید یک کارت حافظه اول باید مطمئن شویم که ابعاد و فرمت آن با دستگاه ما سازگار باشد، به این منظور در ادامه ما چند مورد از معروف ترین انواع کارت حافظه عمومی  و تخصصی را معرفی و بررسی خواهیم کرد تا بتوانید بهترین و مناسب ترین کارت حافظه را برای دستگاه خود انتخاب کنید.

کارت حافظه Secure Digital یا SD

کارت حافظه SD شامل 3 مدل مختلف از جمله معمولی یا استاندارد، SDHC و SDXC است. از رم های SD برای ذخیره کردن عکس ها و فیلم های معمولی استفاده می شود اما اگر قصد دارید از این مدل کارت حافظه برای ذخیره کردن فیلم و عکس های حرفه ای و با حجم خیلی زیاد استفاده کنید بهتر است که سراغ مدل های SDHC و SDXC بروید. رم های SDHC به طور خاص برای ثبت و ضبط فیلم و عکس هایی با کیفیت بالا طراحی شده اند و ظرفیت آنها حداکثر می تواند 32 گیگابایت باشد، در مقابل کارت حافظه SDXC می تواند تا 2 ترابایت ظرفیت داشته باشد.

سازگاری:

  • تبلت ها
  • گوشی های هوشمند
  • دوربین های دیجیتال
  • کنسول های بازی قابل حمل

کارت حافظه microSD

کارت حافظه میکرو اس دی که بیشتر به عنوان کارت حافظه گوشی موبایل شناخته می شود، مانند رم های SD علاوه بر حالت استاندارد به دو نوع مختلف دیگر با نام های MicroSDHC و MicroSDXC شناخته می شوند. این نامگذاری ها به منظور تفکیک آنها از جهت قابلیت هایی که دارند انجام می شود، برای مثال حداکثر ظرفیت کارت حافظه MicroSDHC برابر با 32 گیگابایت بوده و در مقابل کارت های MicroSDXC تا 2 ترابایت تولید می شوند. همچنین کارت حافظه MicroSDXC می تواند اطلاعات را سریع تر از MicroSD استاندارد و MicroSDHC منتقل کند.

در مجموع از این کارت حافظه ها بیشتر برای افزایش ظرفیت حافظه گوشی موبایل، متصل کردن به اسپیکر و… استفاده می شود. شما می توانید در کارت حافظه میکرو اس دی انواع عکس، فیلم، موزیک، ویدیو و… را ذخیره کنید و حتی برنامه های خود را در گوشی موبایل بر روی آنها ذخیره نمایید تا فضای کمتری از حافظه گوشی اشغال شود.

سازگاری:

  • پهپادها
  • گوشی های هوشمند
  • دستگاه‌ های سخت‌ افزاری
  • دستگاه های بازی و دوربین ها
  • پخش کننده های موسیقی (مانند اسپیکر)

کارت حافظه CompactFlash یا CF

این نوع از کارت حافظه را با نام CF Card نیز می شناسند که بیشتر توسط عکاس ها استفاده می شوند. اندازه و شکل ظاهری این کارت حافظه ها از رم SD بزرگ تر، ظرفیت یا همان میزان حافظه آنها نیز بیشتر است. سرعت اجرا بالا از دیگر ویژگی های این نوع از کارت حافظه است، یعنی اگر آنها را بر روی دوربین عکاسی خود نصب کنید عکس ها و فیلم ها سریعا بالا می آیند و جا به شدن بین آنها با کندی و مکث نخواهد بود. این کارت ها در 2 نوع مختلف I وII تولید می شوند که تفاوت آنها تنها در ضخامت بدنه است.

سازگاری:

  • پخش کننده های موسیقی (مانند اسپیکر)
  • دوربین‌ های DSLR و point-and-shoot
  • دوربین های دیجیتال و دوربین های فیلمبرداری

کارت حافظه های حرفه ای و تخصصی

کارت حافظه های حرفه ای عموما در دستگاه های خاصی مانند انواع دوربین های سطح بالا و حرفه ای DSLR، دوربین های فیلمبرداری حرفه ای، هواپیماها و ماهواره ها، سیستم های ضبط ویدیویی، تجهیزات تخصصی صنعتی و نظامی، دوربین های سینمایی و ویدیویی حرفه ای پخش زنده و… به کار می روند. از معروف ترین این کارت حافظه ها می توان کارت حافظه XQD، کارت حافظه CFexpress و کارت حافظه CFast را نام برد. اگر این سوال برای شما پیش آمده که تفاوت این کارت حافظه ها با 3 موردی که در بخش قبلی بررسی شد چیست باید بگوییم که تکنولوژی ساخت، اندازه و شکل ظاهری، سرعتی که ارائه می دهند و… سبب کاربرد حرفه ای آنها شده است.

برای مثال کارت حافظه XQD آنچنان سرعت بالایی در حالت خواندن و نوشتن دارد که می توانید آن را به دوربین عکاسی خود متصل کنید و به صورت پشت سر هم عکس هایی را با کیفیت بالا ثبت نمایید. یا کارت حافظه های CFexpress که آنها نیز پرسرعت بوده و با دوربین های برند کنون، نیکون و… سازگاری کامل دارند. کارت حافظه CFast یا CompactFast نیز با قابلیت های بهبود یافته نظیر افزایش سرعت خواندن و نوشتن در صنایعی مانند سینماتوگرافی، عکاسی حرفه ای با وضوح بالا و… استفاده می شوند جایی که انتقال سریع و مطمئن داده ها و ضبط و ذخیره فیلم ها با کیفیت بالا اهمیت دارد.

معیارهای انتخاب کارت حافظه

اولین معیار هنگام خرید انواع کارت توجه به ابعاد و نوع کارت حافظه و در واقع سازگاری آن با دستگاه مورد نظر است. توجه به برند، پکیج محصول و گارانتی محصول نیز اهمیت دارد. امکان خرابی انواع کارت حافظه که توسط برندهای معتبر مانند سن دیسک، ای دیتا و… تولید می شوند کم تر است و حتی در این صورت با وجود گارانتی خیال شما آسوده تر خواهد بود. همچنین بهتر است به میزان ظرفیت مورد نیاز نیز توجه داشته باشید تا با یک بار خرید و پرداخت هزینه بهترین گزینه را با توجه به میزان فایل هایی که قرار است ذخیره کنید تهیه نمایید.

سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات هم که اغلب روی پکیج محصول به صورت مثلا 100MB/s درج می شود نشان دهنده این مورد است که اگر فایلی را روی کارت حافظه کپی کنید، آن را باز کنید و… چه مقدار طول می کشد تا چنین فرآیندی انجام شود. قیمت را هم به عنوان آخرین معیار در نظر بگیرید چون ممکن است وسوسه خرید کارت حافظه ارزان قیمت حواستان را از توجه به نکات مهم تر پرت کند.

نتیجه گیری

در این مطلب با چند مورد از معروف ترین انواع کارت حافظه آشنا شدیم و در مورد کاربرد هر کدام از آنها سخن گفتیم. اگر پرسشی در مورد انواع کارت حافظه و سازگاری آنها با دستگاه های مختلف دارید آن را در بخش دیدگاه ها درج کنید تا در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان باشیم.

ایسوس

نظر شما چیست؟