08/04/1396 - 12:09
با 150 میلیون تومان، هیوندا توسان گزینه مناسبی است؟
اگر قصد خرید خودرو در رنج 150 میلیون تومان را داشته باشید در بین خودرو‌های کارکرده موارد بیشتری را می‌توانید بیابید. اما آیا هیوندا توسان گزینه مناسبی برای خرید است؟

مطلب پیشنهادی

قیمت نهایی رنو کولئوس ۲۰۱۸ اعلام شد + شرایط فروش

این روزها اگر نگاهی به بازه قیمتی کمتر از 150 میلیون تومان بیندازید خواهید دید که تنوع گزینه‌های کارکرده بیشتر از انواع صفر کیلومتر است. از طرفی مدل‌های صفر کیلومتر همگی با قیمت‌های گزاف و نامتعارف به فروش می‌رسند و همین موضوع سبب شده عده‌ای توجهشان را تنها به کارکرده‌ها معطوف سازند؛ گرچه این‌ها هم قیمت‌گذاری چندان معقولی ندارند! یکی از گزینه‌های کارکرده موجود در این محدوده، هیوندای توسان است. به‌تازگی فرصتی پیش آمد تا یک دستگاه مدل 2013 توسان با کارکرد کمتر از 100 هزار کیلومتر را در جاده‌های شمال تهران مورد واکاوی قرارداده و عملکردش را با دید خریدارانه بسنجیم. آنچه در پی می‌خوانید و می‌بینید حاصل یک روزِ پرچالش با این کره‌ای چهارساله می‌باشد.

شکل و شمایل توسان 2013

نسل دوم توسان (نمونه موردبررسی) در بحث زیباییِ بصری چندان حرفی برای گفتن ندارد. با وجود اینکه شکل و شمایل دماغه و بخش عقب در مقایسه با نسل پیشین به میزان بسیار زیادی بهبود یافته، باز هم با رخ زیبایی طرف نیستیم. اما خوشبختانه تناسب طراحی قابل‌قبولی میان اجزای مختلف وجود دارد و در هیچ‌یک از زوایای آن شاهد زمختی یا ناهنجاری آزاردهنده‌ای نخواهید بود؛ البته یادتان نرود تناسب داریم تا تناسب!

مطلب پیشنهادی

رنو کولئوس بخریم یا نیسان ایکسل تریل
جدال بین خودروهای شرقی و غربی

از ایرادات توسان در نمای ظاهری می‌توان عرض زیاد ستون C و ابعاد کوچک آینه‌های جانبی را نام برد که در بحث کیفیت رانندگی هم بی‌تأثیر نیستند. در مقابل، به نظر نگارنده همخوانی خطوط بالایی و پایینی چراغ‌های جلو و شباهت طرح قابل مه‌شکن‌ها به طرح چراغ‌های جلو توانسته اندکی جذابیت به این قسمت بیفزاید. همین موضوع در عقب و بین چراغ‌های عقب و شبرنگ‌های داخل سپر نیز به چشم می‌خورد و نما را کمی از یکنواختی درآورده است.

مهم‌ترین حُسن کره‌ای چهار ساله در بیرون، ماندگاری بسیار خوب بدنه است، چراکه پس از گذشت چهار سال نه‌تنها افتادگی فاحشی در اجزای مختلف به چشم نمی‌خورد، بلکه در محل‌های اتصالات نیز خبری از جدا شدن و فاصله گرفتن قطعات از یکدیگر نیست. برای درک بهتر این مورد نگاهی به پژو پارس‌های یک سال کار کرده بیندازید که لبه‌های سپر کاملاً از بدنه جدا شده و فاصله مشخصی بین دو قسمت ایجاد می‌گردد. البته دقت داشته باشید که همه کارها را توسان نکرده و بخشی از کیفیت خوب بدنه به نگهداری مناسب توسط مالک برمی‌گردد.

مطلب پیشنهادی

با نیسان قشقایی جدید بیشتر آشنا شوید + گالری عکس
یک فیس‌لیفت جدید از نیسان موتور

آن سوی درب‌ها

تریم داخلی خودروی مورد آزمایش دو رنگ کرم-قهوه‌ای بود. صندلی‌ها، بخش‌هایی از پنل درب‌ها، زیر آرنجی، غربیلک فرمان و دسته‌دنده با چرم و باقی قسمت‌ها با پلاستیک نرم و قطعات آلومینیومی پوشیده شده‌اند. هم چرم و هم پلاستیک در وضعیت قابل‌قبولی به سر می‌برند و درست مثل بدنه، اُفت کیفیت محسوسی دَرِشان به چشم نمی‌خورد. نه مثل بعضی خودروها که یک یا دو سال پس از خرید چرم صندلی‌شان پوست پوست یا رگه رگه یا پلاستیک داشبوردشان صیقلی و براق می‌شود و فضایی دل‌ناپذیر بوجود می‌آورد که تحملش صبر عنکبوت و بیخیالی تنبل (جانوری فوق‌العاده کم‌تحرک که در جنگل‌های آمریکای مرکزی و جنوبی می‌زیَد) می‌طلبد!

تقریباً تمامی ادوات و دکمه‌ها ازجمله سیستم صوتی، نقشه، سامانه تهویه و گرم‌کن شیشه عقب در کنسول جلو و نمایشگر مرکزی تجمع یافته و تنها عده معدودی شامل دکمه‌های مربوط به قفل دیفرانسیل، سرعت برف‌پاک‌کن‌ها و ارتفاع چراغ‌های جلو در طرفین غربیلک فرمان جای گرفته‌اند. همچنین امکان کنترل سیستم صوتی، تماس‌های تلفنی و کروز کنترل از روی فرمان وجود دارد. برای استفاده از فندک و خروجی‌های برق دوازده ولتی، USB و AUX باید سراغ پایین‌ترین قسمت کنسول میانی بروید که البته دسترسی‌اش در حالت پارک کمی دشوار است. دکمه باز و بسته کردن سانروف نیز درست بالای سرتان قرار دارد. در بند بعدی به امکانات موجود در نمونه مورد بررسی خواهیم پرداخت.

کابین توسان مخصوصاً به لطف سقف پانورامای دو تکه، نسبت به ابعاد نه‌چندان بزرگش فراخ است و حس تنگی و خفگی به سرنشینان القا نمی‌کند. فضای سر و شانه ردیف جلو کافی به نظر می‌رسد (البته به شرطی که بلندتر از 185 سانتی‌متر نباشید) اما فضای پا و شانه صندلی‌های عقب می‌توانست بیشتر باشد تا به افراد بالای 180 سانتی‌متر هم بد نگذرد. پشت ردیف دوم، صندوق بار 750 لیتری تعبیه شده که با تا شدن صندلی‌ها به 1590 لیتر می‌رسد و طبق برآوردهای ما، ظرفیت کافی برای یک مسافرت حداکثر چهار نفره دارد. برای دسترسی به صندوق هم باید هربار درب پنجم را با دست یا ریموت باز و بسته کنید و خبری از درب برقی یا روش‌های هوشمندِ دیگر و نیز امکان دسترسی از داخل اتاق نیست.
 

پیشرانه، ایمنی، امکانات

زیر کاپوت بلوک 2359 سی‌سی چهار سیلندر خطی تنفس طبیعی با توان 177 اسب بخار در 6000 دور بر دقیقه و گشتاور 227 نیوتن‌متر در 4000 دور بر دقیقه آرمیده است (تریم‌های GL و GLS قلب 2 لیتری توربو دارند). قدرت و گشتاور حاصل، از گذرگاه جعبه‌دنده شش سرعته خودکار تیپ‌ترونیک و نیز سامانه AWD به هر چهار چرخ می‌رسند. با همه این تفاسیر شتاب اولیه توسان حدود 10 ثانیه به طول می‌انجامد و سقف سرعت آن به 190 کیلومتر بر ساعت می‌رسد که خیلی چنگی به دل نمی‌زند. وظیفه توقف این کره‌ای جویای نام نیز در هردو محور بر عهده ترمز دیسکی و سامانه‌های کمکی همچون ABS و ESP می‌باشد. اما پیش از توقف باید عرض کنم که برای پیمایش هر یکصد کیلومتر در سیکل ترکیبی نزدیک به 10 لیتر بنزین احتیاج دارید؛ پس بیشتر حواستان به پمپ بنزین‌ها باشد.

توسانِ Limited از تجهیزات ایمنی مختلفی همچون سامانه کنترل حرکت در سرپایینی (DAC)، سامانه کنترل حرکت در سربالایی (HAC)، کیسه هوای سرنشینان جلو، جانبی و پرده‌ای (مجموعاً ده عدد)، سامانه کنترل کشش (TSC)، سامانه کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، سامانه ترمز ضد قفل (ABS) و سامانه محافظت از گردن سرنشینان جلو سود می‌برد و توانسته از NCAP اروپا … ستاره ایمنی دریافت نماید.

در زمینه امکانات رفاهی نیز موارد مقابل به چشم می‌خورند: سامانه ورودن کلید + دکمه استارت، فرمان برقی (EPS)، روکش چرم صندلی‌ها، غربیلک فرمان، دسته‌دنده و چند نقطه دیگر، تهویه مطبوع دوگانه خودکار، سقف پانورامیک دو تکه با پرده مجزا برای سرنشینان عقب، رادیو، سیستم صوتی با آمپلی‌فایِر و ساب‌ووفِر داخلی و پشتیبانی از CD، AUX و USB، صفحه‌نمایش … اینچی لمسی داشبورد، سامانه کنترل کیفیت هوا، دماسنج هوای بیرون، حسگر رطوبت، فیلتر هوای داخل اتاق، اتصالات بلوتوث، گرم‌کن صندلی‌های جلو و عقب، حسگر پارک عقب، دوربین عقب، آینه‌های جانبی جمع شونده برقی مجهز به گرم‌کن، کروز کنترل، حسگر نور، آینه وسط الکتروکرومیک و تنظیم ارتفاع دستی صندلی راننده.

مطلب پیشنهادی

خیابان‌های ایران در انتظار ‌کراس‌اوور پژو 2008

درمجموع سواری توسان 2013 خشک و گاهاً همراه با تکان‌های شدید است، اما از طرفی تعادل و پایداری مناسب و رضایت‌بخشی دارد که در کنار جعبه‌دنده سرحال و کشش قابل‌قبول، عدم نرمی سواری را تا حدودی جبران و تلاش می‌کند تا تجربه خوبی از میزبانی خود در ذهن راننده و سرنشینان برجای بگذارد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟