دورنمایی از تحولات آینده
بازار ارزهای دیجیتال به چه سمت‌و‌سویی خواهد رفت؟
در سال گذشته بیت‌کوین نوسان قیمت رو‌به‌رشدی را برای چند مرتبه تجربه کرد و به‌دنبال آن افت شدیدی داشت. اتریوم که دومین ارز دیجیتال بزرگ است، اواخر سال گذشته به بالاترین ارزش خود دست پیدا کرد. روند روبه‌رشد ارزش این دو رمزارز محبوب، مقامات برخی کشورها مثل ایالات متحده را علاقه‌مند کرد تا مقررات جدیدی برای نظارت دقیق بر ارزهای دیجیتال تصویب کنند. جالب آن‌که در طول این مدت و با وجود انتشار اخباری مبنی بر سقوط شدید قیمت برخی ارزهای دیجیتال مثل لونا، مردم همچنان علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال هستند.

سرمایه‌گذاران کلان و عامه مردم به یک اندازه مجذوب دنیای ارزهای دیجیتال شده‌اند و بزرگان دنیای فناوری مثل ایلان ماسک به‌شکل مستقیم علاقه خود به رمز ارزها را اعلام کرده‌اند. دیو ابنر، مدیرعامل صرافی جمینی (Gemini) که از صرافی‌های بزرگ در حوزه ارزهای دیجیتال است، در این باره می‌گوید: «از بسیاری جهات، سال 2021 برای ارزهای دیجیتال درخشان بود، زیرا معاملات زیادی در این سال انجام شد و برخی از کاربران و شرکت‌های تجاری معاملات خود را از طریق ارزهای دیجیتال انجام دادند». با این حال، صنعت کریپتو هنوز در ابتدای راه قرار دارد و راه طولانی تا رسیدن به تکامل پیش‌ رو دارد؛ گواه این امر، افزایش خیره‌کننده ارزش ارزهای دیجیتال و سپس افت شدید آن‌ها است. همین مسئله باعث شده تا دولت‌ها به‌فکر تدوین مقرراتی باشند تا علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در دنیای ارزهای دیجیتال به یک‌باره سرمایه خود را از دست ندهند. در شرایطی‌که پیش‌بینی دقیق اتفاقات این حوزه غیرممکن است، اما در این مطلب نظر کارشناسان برجسته حوزه رمزارزها و پیش‌بینی آن‌ها در ارتباط با آینده ارزهای دیجیتال را بررسی خواهیم کرد.

مقررات ارزهای دیجیتال

اخبار منتشرشده در رسانه‌های خبری به این نکته اشاره دارند که بررسی وضعیت ارزهای دیجیتال و تدوین مقررات ارزهای دیجیتال در دستور کار برخی از دولت‌ها قرار گرفته است. به‌طوری که آن‌ها سعی دارند مقررات خاصی در ارتباط با استیبل‌کوین به‌ تصویب برسانند. قانون‌گذاران در تلاش هستند تا قوانین و دستورالعمل‌هایی را برای ایمن‌تر کردن سرمایه‌گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال به‌ تصویب برسانند تا مجرمان سایبری موفق نشوند به‌سادگی دارایی‌های سرمایه‌گذاران را سرقت کنند. 

جفری وانگ (Jeffery Wang)، رییس شرکت امور مالی کریپتویی کانادایی امبر گروپ (Amber Group) می‌گوید: «مجریان قانون یکی از تاثیرگذارترین نهادها بر صنعت رمزارزها در جهان هستند. ما از قوانین شفاف استقبال می‌کنیم».  

جروم پاول (Jerome Powell)، رئیس Federal Reserve Chair در همین مورد گفته است: «هیچ تصمیمی برای ممنوعیت معامله ارزهای دیجیتال مثل اتریوم در ایالات متحده وجود ندارد». این در حالی است که گری گنسلر (Gary Gensler)، رئیس کمسیون بورس و اوراق بهادار این کشور، بر لزوم ورود جدی این سازمان و کمسیون‌های مرتبط به دنیای ارزهای دیجیتال اظهار نظر می‌کند.

آقای گنسلر در ابتدا نظرات خوشبینانه‌ای نسبت به آینده رمزارزها داشت و معتقد بود که ارزهای دیجیتال تحول بزرگی در اقتصاد و امور مالی به‌وجود خواهند آورد، اما کمی بعدتر موضع خود را تغییر داد و اعلام کرد در صورت عدم تدوین قوانین سختگیرانه‌تر، سرمایه‌گذاران این حوزه ضررهای هنگفتی را تجربه خواهند کرد. 

علاوه بر این‌، سازمان خدمات درآمد داخلی (IRS) ایالات متحده علاقه آشکاری دارد تا سرمایه‌گذاران را مجبور کند در هنگام پر کردن گزارش مالیاتی، جزئیات مربوط به معاملات ارزهای دیجیتال خود را ثبت کنند. اظهارات آقای گنسلر و پاول هم‌راستا با دیدگاه افرادی است که معتقد هستند حوزه ارزهای دیجیتال به مقررات و نظارت دقیق‌تری نیاز دارد. 

با این‌حال، مشکلاتی در ارتباط با تصویب قوانین در ارتباط با ارزهای دیجیتال وجود دارد. آقای وانگ در این ارتباط می‌گوید: «سازمان‌های مختلفی هستند که ممکن است صلاحیت لازم برای نظارت بر همه امور را داشته یا نداشته باشند. با توجه به این‌که، شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران در حال حاضر بدون دستورالعمل‌های مشخص فعالیت دارند، قوانین شفاف به‌معنای حذف برخی شبهات در ارتباط با ارزهای دیجیتال است و راه را برای نظارت دقیق‌تر بر این حوزه هموار می‌کند». امروزه، شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران بدون دستورالعمل‌های روشن در این حوزه فعالیت می‌کنند که رویکرد چندان جالبی نیست. به‌طور مثال، اگر فردی دارایی‌های خود را از دست بدهد، قانون‌گذاران به‌سختی قادر به پشتیبانی از او هستند». 

مطلب پیشنهادی

رمزارز چیست ؟

به‌تدریج کارمزد معاملات بیت‌کوین حذف خواهند شد

در اقدامی جالب توجه، صرافی بایننس کارمزد معاملات بیت‌کوین را حذف کرد. به‌طوری که برای خرید و فروش بیت‌کوین با دلار، هیچ کارمزدی از کاربران ایالات متحده دریافت نمی‌کند. بر این اساس برای معاملات بیت‌کوین با جفت ارزهای تتر (USDT) ،USDC و BUSD هیچ کارمزدی دریافت نمی‌شود. برایان شرودر، مدیرعامل بایننس آمریکا، در توییتی اعلام کرد BinanceUS به اولین صرافی کریپتو در ایالات متحده تبدیل می‌شود که کارمزد معاملات بیت‌کوین را برای تمام کاربران حذف می‌کند. به بیان‌ دقیق‌تر، این صرافی در انجام معاملات هیچ سودی دریافت نخواهد کرد. او در توییتی اعلام کرد: «ما از این تغییر به‌عنوان فرصتی برای تحول‌آفرینی در روش پرداخت‌ها، افزایش دسترسی به ارزهای دیجیتال و حمایت بهتر از بازار و مشتریان استقبال می‌کنیم.» بازار NFT رریبل (Rarible) نیز به‌تازگی با انتشار پستی اعلام کرده که برای حمایت از کاربران خود، کارمزد دریافتی‌اش از معاملات را کاهش می‌دهد و به‌نظر می‌رسد کارمزد خرید یا فروش NFT برای خریدار و فروشنده را به یک درصد کاهش داده است؛ کارمزدی که در گذشته برای هر دو طرف 2.5 درصد بود. اپلیکیشن پرداخت بیت‌کوین Strike هم سال گذشته با کاهش کمیسیون خرید بیت‌کوین خود تا 0.3 درصد، بر مبنای الگوی مشابهی گام برداشت. 

مقررات جدید چه تاثیری بر دنیای ارزهای دیجیتال و سرمایه‌گذاران خواهد داشت؟

تصویب قوانین جدید مزایای خوبی برای سرمایه‌گذاران دارد، اما برای فعالان این حوزه چالش‌هایی به‌همراه  دارد. به‌طور مثال، قانونی که چند ماه قبل در ایالات متحده به تصویب رسید، شامل مقررات گزارش‌دهی مالیات بر ارزهای دیجیتال است که می‌تواند فرآیند پیگیری فعالیت‌های انجام‌شده در حوزه ارزهای دیجیتال توسط سازمان‌هایی مثل IRS را ساده‌تر کند. 

قبل از تصویب قانون جدید، صرافی‌ها و شرکت‌های فعال در این زمینه به مالکان ارزهای دیجیتال اعلام می‌کردند که سابقه هرگونه سود یا زیان سرمایه‌گذاری روی رمزارزها را نگه‌داری می‌کنند. علاوه بر این، قوانین جدید کار را برای گزارش‌دهی درست‌تر تراکنش‌های ارز دیجیتال توسط افراد ساده‌تر می‌کند. شهان چندراسکرا، مدیر استراتژی مالیاتی شرکت تولیدکننده نرم‌افزار مالیات رمز ارزی CoinTracker.io می‌گوید: «صرافی‌ها باید فرم‌های مالیاتی 1099-B را به‌همراه اطلاعات پایه‌ای برای سرمایه‌گذاران ارسال کنند. همین مسئله باعث می‌شود تا فرآیند آماده‌سازی اظهارنامه‌های مالیاتی ارزهای مجازی ساده و روند رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی در زمان کوتاه‌تری انجام شود». 

با این‌حال، تصویب چنین مقرراتی ممکن است بر قیمت ارزهای دیجیتال تاثیر منفی گذاشته و باعث بی‌ثباتی آن‌ها شود. یکی از دلایل نوسانات بازار ارزهای دیجیتال تصویب چنین قوانینی است. به همین دلیل است که کارشناسان سرمایه‌گذاری توصیه می‌کنند تنها 5 درصد از کل دارایی‌هایی خود را روی ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید و هرگز تمام دارایی‌های خود را سرمایه‌گذاری نکنید تا اگر متضرر شدید، با مشکل جدی روبه‌رو نشوید. 

مطلب پیشنهادی

بزرگان دنیای فناوری در مورد رمزارزها چه می‌گویند؟
نقطه نظرات مثبت و منفی پیرامون ارزهای دیجیتال

تایید ETF ارزهای دیجیتال

در حال حاضر یک تحول بزرگ در حوزه ارزهای دیجیتال اتفاق افتاده است. با تایید اولین صندوق قابل معامله بیت‌کوین در بورس نیویورک در اکتبر سال 2021 میلادی تحولی بزرگ در صنعت ارزهای دیجیتال به‌وجود آمد. این اتفاق نشان‌دهنده مسیری جدید و قانون‌مند در حوزه سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال است. صندوق قابل معامله BITO بیت‌کوین، امکان خرید مستقیم ارز دیجیتال از سوی کارگزاران را به‌وجود آورده است. 

BITO Bitcoin ETF به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد به‌شکل مستقیم از خدمات کارگزاری‌های سرمایه‌گذاری سنتی که در گذشته با آن‌ها در ارتباط بودند برای خرید و فروش ارز دیجیتال استفاده کنند. آقای گنسلر در سخن‌رانی خود در انجمن Aspen Security که چندی قبل برگزار شد به این نکته اشاره داشت که ما این‌کار را در بازار سهام و بازار اوراق قرضه انجام خواهیم داد. بازاری که شاید مورد توجه مردم قرار گیرد. 

برخی کارشناسان بر این باور هستند که درست است که صندوق BITO به بیت‌کوین متصل است، اما به‌دلیل این‌که هیچ بیت‌کوینی به‌شکل مستقیم در آن نگه‌داری نمی‌شود ممکن است با استقبال عمومی روبه‌رو نشود.

این صندوق نگه‌دارنده اوراق آتی رمزارز BTC است. با این‌که اوراق فیوچرز بیت‌کوین روند کلی بازار را دنبال می‌کنند، اما به باور متخصصان امکان عدم پیروی از قیمت واقعی این ارز دیجیتال در آن‌ها وجود دارد. (اوراق یا معاملات فیوچرز اشاره به معاملات آتی دارد. روند کلی معاملات فوق به این صورت است که خریدار و فروشنده برای معامله رمزارز بیت‌کوین در آینده به توافق می‌رسند و با یک‌دیگر قراردادی می‌بندند که در یک زمان مشخص و معین در آینده این معامله را با یک‌دیگر انجام دهند. فلذا هر دو طرف باید به‌طور کامل بر سر این قرارداد متعهد باقی بمانند. به بیان دقیق‌تر، تمامی جزئیات قرارداد فیوچرز باید به‌طور کامل اجرا شود.)

مطلب پیشنهادی

آیا حباب دات‌کام، در دنیای رمزارزها تکرار خواهد شد؟
حبابی دیگر در یک قدمی اقتصاد جهانی و ارزهای دیجیتال

پیام تایید ETF صندوق معامله بیت‌کوین چه مفهومی برای سرمایه‌گذاران دارد؟ 

هنوز خیلی زود است که بگوییم چه تعداد سرمایه‌گذار در ایالات متحده و خارج از این کشور از صندوق BITO استقبال خواهند کرد، اما صندوق ETF در اولین هفته فعالیت رکورد سریع‌ترین جذب سرمایه را شکست و بالاترین نرخ معاملات را ثبت کرد.

به‌طور کلی، هرچه دارایی‌های رمزارز بیشتری در دسترس باشد، افراد بیشتری بر دنیای ارزهای دیجیتال تاثیرگذار خواهند بود. از این‌رو، به‌جای صرف وقت برای معامله ارزهای دیجیتال از طریق صرافی‌های ارزهای دیجیتال، می‌توانید ارز مورد نظر را به‌شکل مستقیم به پورتفولیو (Portfolio) یا همان سبد سهام کارگزاری خود اضافه کنید.

نکته مهمی که باید به آن دقت کنید این است که سرمایه‌گذاری در ETFهای بیت‌‌کوین مثل BITO، مشابه خرید مستقیم ارزهای دیجیتال مخاطرات خاص خود را دارد. به‌طور کلی، بازارهای ارز دیجیتال نوسان شدید دارند و بی‌ثبات هستند، همین مسئله باعث شده که همواره احتمال ضرر در آن‌ها وجود داشته باشد. 

پذیرش گسترده ارزهای دیجیتال نهادی (وابسته به موسسات)

سازمان‌های بزرگ فعال در صنایع مختلف در سال 2021 به ارزهای دیجیتال و فناوری زنجیره بلوکی روی خوش نشان دادند و در برخی موارد خودشان روی ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده‌اند. به‌طور مثال، AMC به‌تازگی اعلام کرده تا پایان سال 2022 میلادی پرداخت‌های مبتنی بر بیت‌کوین را قبول خواهد کرد. شرکت‌های فین‌تک مانند پی‌پال و اسکوئر زیرساخت‌های لازم برای انجام تراکنش‌های مالی مبتنی بر ارزهای دیجیتال را برای کاربران خود فراهم کرده‌اند. تسلا که سرمایه‌گذاری سنگینی در این زمینه انجام داده، هنوز هم در حال آزمایش پشتیبانی کامل از ارزهای دیجیتال است. تمامی شواهد نشان می‌دهند که شرکت‌های بیشتری از خریدهای مبتنی بر ارزهای دیجیتال پشتیبانی خواهند کرد. 

آبنر می‌گوید: «ما شاهد هستیم که طیف گسترده‌ای از کاربران و سازمان‌ها به ارزهای دیجیتال علاقه‌مند شده‌اند و این مسئله باعث پیشرفت این صنعت شده است». برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که شرکت‌های بزرگ‌تری در مقیاس جهانی از نیمه دوم سال 2022 روند پذیرش ارزهای دیجیتال را در دستور کار خود قرار خواهند داد. آقای ویس در این ارتباط می‌گوید: «آن‌چه ما نظاره‌گر آن هستیم مشارکت سازمان‌های بزرگی مثل آمازون،  بانک‌های بزرگ و خرده‌فروشی‌ها روی ارزهای دیجیتال است. به‌طور مثال، آمازون می‌تواند زنجیره پذیرش کارآمدی برای دیگران بسازد و اعتبار ارزهای دیجیتال را بیشتر کند». 

آمازون به‌تازگی با اشتراک‌گذاری یک آگهی شغلی مبنی بر استخدام مدیر محصول زنجیره بلوکی و ارز دیجیتال شایعاتی به راه انداخته است. والمارت نیز در حال استخدام یک متخصص ارز دیجیتال است تا بر استراتژی زنجیره بلوکی این شرکت نظارت کند. 

در شرایطی که خرید کالاها توسط ارزهای دیجیتال برای برخی از مردم رویکرد منطقی ندارد، اما پذیرش هرچه بیشتر پرداخت‌های مبتنی بر ارز دیجیتال توسط خرده‌فروشی‌ها می‌تواند چشم‌اندازه آتی این بازار را دست‌خوش تغییر کند. البته، هنوز راه درازی مبنی بر استفاده از بیت‌کوین برای پرداخت هزینه کالاها و خدمات پیشِ رو است، با این‌حال، پذیرش گسترده‌ ارزهای دیجیتال توسط موسسات می‌تواند کاربردهای ارزهای دیجیتال را بیشتر کند، بر قیمت‌ها تاثیرگذار باشد و کاربران بیشتری را متقاعد کند که از ارزهای دیجیتال برای خریدهای روزانه استفاده کنند. در شرایطی که هیچ تضمینی وجود ندارد، اما با خرید ارز دیجیتال به‌عنوان یک سرمایه بلند‌مدت این احتمال وجود دارد که ارزی که خریداری می‌کنید در آینده تقاضا و ارزش بیشتری پیدا کند. مشابه اتفاقی که برای بیت‌کوین افتاد. 

چه آینده‌ای در انتظار بیت‌کوین است؟

بیت‌کوین، ملکه تمامی ارزهای دیجیتال است و جایگاه اول رمزارزها را به خود اختصاص داده است، زیرا ارزشمندترین ارز دیجیتال است و تقریبا همه رمزارزها سعی دارند در مسیری گام بردارند که همانند بیت‌کوین ارزشمند شوند. قیمت بیت‌کوین در سال 2021 رشد شدیدی داشت و در ماه نوامبر با ثبت رکورد تاریخی 68000 دلار، همگان را شگفت‌زده کرد. این رکورد بالاترین نرخ ثبت‌شده برای این ارز دیجیتال پس از 60000 دلار ماه آوریل و اکتبر 2021 میلادی بود. 

آیا بیت‌کوین در آینده رکورد جدیدی ثبت می‌کند؟ برخی کارشناسان بر این باور هستند که این احتمال وجود دارد که ارزش بیت‌کوین به 100000 دلار برسد. کیانا دانیال، نویسنده کتاب «راهنمای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال مخصوص تازه‌کاران» می‌گوید: «گذشته بیت‌کوین ممکن است سرنخ‌هایی از آن‌چه در آینده اتفاق می‌افتد در اختیار ما قرار دهد. از سال 2011 تا به امروز، اتفاقات مختلفی در ارتباط بیت‌کوین رقم خورده که باعث افزایش ارزش این ارز دیجیتال شده است. چیزی که من از بیت‌کوین انتظار دارم، نوسان در کوتاه‌مدت و رشد بلندمدت است».

معنای نوسان قیمت ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاران چیست؟

نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال به سرمایه‌گذاران انگیزه بیشتری می‌دهد که به‌فکر سرمایه‌گذاری بلندمدت باشند. اگر با هدف رشد بلندمدت خرید انجام می‌دهید، نباید نگران تغییرات کوتاه‌مدت باشید.

از آن‌جایی که تحلیل‌گران دائما از تغییرات رو به بالا و پایین قیمت خبر می‌دهند، واکنش‌های احساسی می‌تواند به عملکرد عجولانه و تصمیم‌گری‌های منتهی به ضرر منجر شود.

چه آینده‌ای پیش روی ارزهای دیجیتال است؟

می‌توانیم تخمین کلی در ارتباط با ارزش ارزهای دیجیتال برای ماه‌ها یا سال‌های آینده ارائه کنیم، اما حقیقت این است که این بازار هنوز در ابتدای راه قرار دارد و بدون تاریخچه ثبت‌شده قابل استناد، امکان پیش‌بینی درست وجود ندارد. فرقی ندارد افراد خبره چه نظری دارند، هیچ‌کس واقعیت را نمی‌داند.

به همین دلیل است که تمامی اقتصاددانان و صاحب‌نظران عرضه سرمایه‌گذاری و بورس به افراد می‌گویند تنها پولی را که قادر به از دست دادن بدون مشکل آن هستید، در بازار رمزارزها سرمایه‌گذاری کنید و برای کسب ثروت بیشتر از روش‌های سنتی‌تر و قابل اعتماد استفاده کنید. 

فردریک استنفیلد (Fredrick Stanfield)، برنامه‌ریز مالی قانونی شرکت Lifewater Wealth Management می‌گوید: «اگر قرار باشد روزی از خواب بیدار شوید و مشاهده کنید ارز دیجیتال ممنوع یا بی‌ارزش شده است، نباید زندگی‌تان دست‌خوش تغییر شود. تنها در این صورت است که باید به‌فکر معامله و ورود به بازار ارزهای دیجیتال باشید. به همین دلیل، سرمایه‌گذاری‌تان را محدود نگه دارید و هیچ‌گاه بازار رمزارزها را بالاتر از اهداف مالی خود مانند پس‌انداز قرار ندهید».

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟