هوش مصنوعی به مسابقات اتومبیل‌رانی هم نفوذ کرد
ابررایانه‌‌ انویدیا پشت فرمان خودران‌های مسابقه‌ای
وقتی فدراسیون مسابقات فرمول E سال گذشته اعلام كرد که به زودی یک خودروی خودران مستقل پشتیبانی شده توسط سری Roborace معرفی خواهد شد، کسی چندان این وعده را جدی نگرفت. اما وقتی به تازگی از طراحی اتومبیل‎های مسابقه‎ای بدون راننده رونمایی شد، حرف و حدیث‎ها در مورد این فناوری قوت گرفت. حالا شرکت کامپیوتری قدرتمند انویدیا اعلام کرده است که ابر کامپیوترهای هوش مصنوعی مورد نیاز برای این اتومبیل‎ها را تامین می‎کند و با این کار سری‎های Roborace از یک خیالپردازی علمی‎ به یک واقعیت علمی‎ تبدیل خواهد شد.

1606683296_1_0.gif

از آنجا که اتومبیل‎های Roboracers راننده‎ای نخواهد داشت، باید از محاسبات پیچیده کامپیوتری برای اجرای الگوريتم‎های ناوبری برای یافتن مسیر و پیمودن آن استفاده کند. ابر کامپیوتر NVIDIA Drive PX2 ساخته شده تا این محاسبات پیچیده را در حین مسابقات انجام دهد. طبق مطالب منتشر شده توسط شرکت انویدیا، این ابر کامپیوتر می‎تواند با قدرتی معادل 150 مک بوک پرو، یعنی چیزی معادل 24 تریلیون عملیات را در ثانیه انجام دهد.

تمام این قدرت برای پردازش اطلاعات مربوط به سرعت، رادار، دوربين‎ها و جی پی اس مورد نیاز است و این اطلاعات برای یک مغز هوش مصنوعی Drive X2 مورد استفاده قرار خواهد گرفت. Drive X2 داخل یک قاب تعبیه شده در خود اتومبیل قرار خواهد گرفت.

ده گروه Roborace وجود خواهند داشت كه هر کدام دو اتومبیل در اختیار دارد و تمام این بیست اتومبیل به غیر از نرم‌افزار با یک دیگر یکسان خواهند بود. هر گروه برای الگوريتم‎هایی که طراحی می‎کند و هوش مصنوعی که بهترین عملکرد را در حین یک ساعت مسابقه از خود به نمایش می‎گذارد تلاش خواهد کرد.

مدیرعامل فرمول E، الکساندر اجاج در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت قبل از Faraday Future Long Beach ePrix  اخیر، اتومبیل‎های Roborace از قبل ساخته شده بودند و در حال آماده سازی نهایی برای نمایش در مسابقات فرمول E فصل 2016-17 هستند، او می‎گوید در تمام این مسابقات از این ماشین‎ها استفاده نخواهد شد. اجاج خاطر نشان کرد كه طراحی مسابقه اتومبیل رانی شبیه یک تیر رها شده از کمان است، یک مسیر دارد و به نظر می‎رسد مستقیما آینده مسابقات و روبات‎ها را نشانه گرفته است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟