کلکسیونی از ویژگی‌های جدید در سیستم‌عامل نسل بعدی موبایل اپل
هر چیزی که باید درباره iOS 9 بدانید!
دستیار شخصی هوشمندتر و سریع‌تر، تقسیم صفحه‌نمایش در قالب چندوظیفه‌گی، افزایش طول عمر باتری، اضافه شدن برنامه اخبار، بهبود عملکرد نقشه و کاهش فضای مورد نیاز برای نصب، از ویژگی‌های شاخص iOS 9 به شمار می‌روند که به پلتفرم موبایل اپل وارد شده‌اند. در ادامه با ما همراه باشید تا به واکاوی ویژگی‌های جدید عرضه شده در سیستم‌عامل جدید بپردازیم.

دستیار دیجیتال باهوش‌تر و سریع‌تر

اپل با عرضه جدیدترین نسخه از پلتفرم موبایل خودش، تمرکزش را روی هوشمندتر و قدرتمندتر کردن پلتفرم جدیدش قرار داده است. به‌طوری‌که Siri دستیار مجازی اپل از قدرت بیشتری نسبت به گذشته برخوردار بوده و نزدیک به 40 درصد با کاهش اشتباهات لغوی و فرامین صوتی و همچنین بازگرداندن سریع‌‌تر نتایج جستجوها در اختیار کاربران قرار دارد. توانایی اجرای موسیقی مورد علاقه کاربر از صفحه قفل زمانی‌که در حال اجر قرار دارد، توانایی اضافه کردن جزییاتی به تقویم کاربر و بررسی وضعیت ترافیک با داده‌هایی که از قبل آن‌ها را در اختیار دارد و یادآوری به کاربر در مورد این‌که چه زمانی برای ترک محل کنونی که در آن قرار دارد مناسب است از برجسته‌ترین ویژگی‌های Siri به شمار می‌روند. زمانی‌که شخص ناشناسی با کاربر تماس بگیرد ویژگی جدید Proactive اقدام به جستجوی ایمیل کاربر کرده تا مشخص کند چه کسی در حال برقراری تماس است.

Proactive این توانایی را نیز دارد تا بر اساس موقعیت مکانی و زمانی‌که کاربر در آن شرایط قرار دارد، واکنش نشان داده و برنامه‌هایی را پیشنهاد کند. شما ممکن است متنی را از یک دوست یا رییس خود دریافت کنید که از شما خواسته است کاری را انجام دهید؛ شما به آسانی به Siri می‌گویید این‌کار را بعدا به من یادآوری کن و Siri این دستور مستقیم را در تقویم ثبت می‌کند.

Siri همچنین می‌تواند عادت‌های شما را زمانی‌که دستگاه خود را ترک می‌کنید یاد بگیرد. مثلا، اگر در حال گوش کردن به یک کتاب صوتی هستید، اما اتفاق می‌افتد که آیفون خود را به ماشین متصل کنید، آن کتاب صوتی به طور خودکار در ماشین پخش خواهد شد، یا اگر هدفون را به آیفون خود متصل کنید، صفحه Now Playing از iTunes را ظاهر کند.

به طور کلی، عملکرد جدید Siri  بسیار شبیه به Google Talk دستیار مجازی گوگل است که به شما می‌گوید چقدر از محل قرار ملاقات خود بر مبنای ترافیک فاصله دارید یا زمانی‌که جک مخصوص گوشی را به آن متصل می‌کنید اقدام به پخش موسیقی روی گوشی همراهتان کند. Proactive به Siri اجازه می‌دهد ببیند چه برنامه‌هایی روی گوشی خود دارید و برنامه مناسبی را بر مبنای کاری که در حال انجام آن هستید پیشنهاد کند. Siri همچنین می‌تواند به درون صندوق ایمیل کاربر رفته و به شماره مخاطبانی که تماس می‌گیرند دسترسی داشته باشد. همه این کارها در رابط جدیدی که برای Spotlight قرار دارد، ظاهر می‌شود. زمانی‌که آن‌را به سمت پایین صفحه در iOS  بکشید، Siri می‌تواند حدس بزند با چه مخاطبی قصد برقراری تماس تلفنی یا ارسال ایمیل دارید.

جستجوی ویژه

iOS 9 همچنین ویژگی لینک‌های عمیق را در میان جستجوهای اسپات‌لایت معرفی کرد. این ویژگی به کاربر اجازه می‌دهد هر زمان که نیاز به یک جستجوی عمقی در سیستم دارد به محتوای درون برنامه‌ها به جای آن‌که صفحه اصلی برنامه‌ها را باز کند، دسترسی داشته باشد. اسپات‌لایت توانایی تبدیل کردن واحدها به یکدیگر را بدون نیاز به باز کردن صفحه جستجو دارد. کاری که Siri از قبل نیز توانایی انجام آن‌را داشت. در Siri جدید محاوره‌ها می‌توانند هم تایپ شده و هم به صورت صوتی گفته شوند. اپل می‌گوید همه این پردازش‌های هوشمند روی خود گوشی انجام می‌شود به این معنی که داده‌های شما به سمت یک سرور ابری ارسال نمی‌شوند. این درست برعکس کاری است که گوگل یا مایکروسافت آن‌را انجام می‌دهند است که اهرم پردازشی آن‌ها فضای ابری است که قدرت ویژه‌ای را برای دستیار شخصی آندروید و ویندوزفون به‌همراه می‌آورد.

سیستم پرداختی به‌روزشده

سیستم پرداخت موبایلی اپل، Apple Pay نیز نشانه‌هایی از به‌روز شدن را در iOS9 دریافت کرده است. اول از همه، در انگلستان اجرا می‌شود و با بیشتر بانک‌ها و شرکت‌های تأمین کننده کارت‌های اعتباری سازگار است. همچنین از کارت‌های اعتباری فروشگاه‌ها و کارت‌های هدیه نیز پشتیبانی می‌کند و سرانجام اپل Passbook را با Wallet جایگزین کرد که با کارت‌های اعتباری، کارت‌های فروشگاه‌ها و کارت‌های هدیه در یک مکان ادغام شده است.

ویژگی‌های جدید در برنامه Note

برنامه Note از زمان آغاز به کار  iOS در آن قرار داشت اما در نسخه جدید به یکسری ویژگی‌های جدید تجهیز شده است، مواردی همچون اضافه کردن تصاویر، چک‌لیست‌ها و .... که یک رقابت نزدیک‌ را با Evernote بیش از گذشته تجربه خواهد کرد.

به‌روزرسانی نقشه‌ها

برنامه Map  اپل بارها مورد انتقاد قرار گرفته بود. در نتیجه انتظار می‌رفت این بخش بیش از دیگر قسمت‌ها نیاز به ارتقاء و دریافت به‌روزرسانی‌های مختلف را تجربه کند. اصلی‌ترین به‌روزرسانی‌ این برنامه در پشتیبانی از مسیرهای حمل و نقل خلاصه می‌شود. ویژگی مسیرهای حمل و نقل شامل پشتیبانی از قطارها، اتوبوس‌ها و مترو بوده و اکنون از بیش از 20 شهر همچون نیویورک، سان فرانسیسکو، پکن، لندن، برلین و شهرهای بزرگ دیگر را پشتیبانی می‌کند.

برنامه News تازه وارد جدید

برنامه جدیدی که به iOS9 اضافه شده است، News نام دارد و آن‌گونه که ممکن است از نام آن انتظار داشته باشید، مکانی است که محتوای اخبار را از منابع مختلفی در اختیار شما قرار می‌دهد. مقالاتی که در فرمت موبایل تنظیم شده‌اند به سرعت بارگذاری شده و انیمشین‌های آموزنده همراه با تصاویر نشانه‌گذاری شده را به کاربر نشان می‌‌دهد. برای پیاده‌سازی چنین ویژگی‌هایی اپل با تعدادی از سرویس‌های خبری برای فراهم کردن محتوا برای این برنامه مذاکراتی داشته است. CNN، Time، Wired، ESPN، Buzzfeed و The Verge از جمله سرویس‌هایی هستند که محتوای خبری را برای اپل تأمین می‌کنند. این برنامه همچنین می‌تواند مقالاتی از هر لینک وب را نشان دهد؛ اما اپل می‌گوید بهترین تجربه به طور خاص از محتواهایی که برای این برنامه آماده می‌شوند، دریافت می‌شوند. News بسیار شبیه به Flipboard و برنامه‌های خبر خوان موبایلی است که در سال‌هاست در فروشگاه اپل استور قرار دارند. اما اپل می‌گوید این برنامه نسبت به دیگر برنامه‌ها ارجحیت دارد، به دلیل این‌که توانایی پیشنهاد دادن محتوا و مقالاتی را بر پایه موضوعی که کاربر آن‌را ترجیح می‌دهد بخواند دارد. News در ابتدا در ایالات‌متحده، انگلستان و استرالیا در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت.

صفحهکلید مجازی قدرتمند

iOS9 همچنین ویژگی خاص کاربران را معرفی کرد که به طور خاص برای آی‌پاد طراحی شده است. صفحه‌کلید روی صفحه‌نمایش شامل میان‌برهای برش، کپی و چسباندن و.... خواهد بود. همچنین امکان تغییر وضعیت صفحه‌کلید و تبدیل آن به ترک‌پاد در اختیار کاربران قرار دارد. شاید بزرگ‌ترین تغییر در iOS در روش کار کردن با وضعیت چندوظیفه‌گی در آی‌پاد قرار دارد. iOS9 اکنون به کاربر اجازه می‌دهد دو برنامه را همزمان با هم و به صورت متقابل اجرا کند، ویژگی جدیدی که ما آن‌ را در تبلت‌های سورفیس مایکروسافت و تبلت‌های گلکسی سامسونگ از مدت‌ها قبل مشاهده کرده بودیم. بازطراحی مجدد سوییچ کننده به کاربر اجازه تعویض برنامه‌ها را در صفحه جاری می‌دهد، ویژگی دیگری که ما را به یاد ویندوز 8 می‌اندازد، به طوری که هر دو برنامه به صورت کاملا فعال در یک زمان روی صفحه‌نمایش قرار می‌گیرند. برنامه‌ها این توانایی را دارند تا صفحه را به صورت نصف به نصف (50 در 50) یا 70-30 تقسیم کنند. آی‌پاد همچنین از حرکت لمسی چند انگشتی روی هر دو طرف تقسیم شده صفحه به یکسان پشتیبانی می‌کند. ویدوئوها می‌توانند در حالت تصویر در تصویر مشاهده شده و پیرامون صفحه‌نمایش به حرکت آیند. اپل می‌گوید: وضعیت تقسیم صفحه فقط روی iPad Air 2 و به احتمال زیاد آیپادهایی که در سال آینده عرضه می‌شوند در دسترس خواهد بود. تصویر در تصویر و توانایی جابجایی در برنامه‌ها در آیپادهای قدیمی اضافه خواهد شد.

میزان فضای موردنیاز

در سطح سیستمی اپل می‌گوید iOS9  به طرز قابل توجهی کوچک‌تر و کارآمدتر از همیشه شده است. نرم‌افزار جدید فقط نیاز به 1.8 گیگابایت فضای آزاد برای نصب نیاز دارد که خیلی کمتر از 4.8 گیگابایتی است که iOS8 به آن نیاز داشت.

افزایش طول عمر باتری

اپل می‌گوید iOS9 همچنین مجهز به یک "وضعیت توان کم" است که می‌تواند سه ساعت بیشتر عمر باتری را از اولین شارژ نگهداری کند. جزییات بیشتری در مورد این‌که چگونه این وضعیت توان کم باعث شده است تا مصرف برق کاهش یابد وجود ندارد. اما به احتمال زیاد اپل اجرای فرآیندهای پس‌زمینه حتی آن‌هایی که در وضعیت نرمال کار می‌کنند را محدود کرده است.

فونت جدید

 iOS9 همچنین شامل فونت سیستمی جدیدی است که به احتمال زیاد بر پایه فونت سان‌فرانسیسکو که در ساعت‌های اپل مورد استفاده قرار می‌گیرد، است.

به‌روزرسانی HomeKit و CarPlay

iOS9 همچنین شاهد به‌روزرسانی در سرویس‌های Apple’s HomeKit و CarPlay است که پشتیبانی از دستگاه‌ها و ماشین‌های بیشتری را امکان‌پذیر می‌سازد. CarPlay از برنامه‌های خودروسازان حمایت کرده، به کاربران اجازه کنترل وسایل درون ماشین همچون کنترل وضعیت صندلی‌ها، تنظیم موتور در اوضاع جوی مختلف را می‌دهد. همچنین از ویژگی بی‌سیم نیز در ماشین‌ها پشتیبانی می‌کند. اپل اولین بار پشتیبانی بی‌سیم CarPlay را در iOS 8.3 معرفی کرد اما هیچ ماشین یا دستگاهیی که به‌تواند آن‌را پشتیبانی کند وجود نداشت و هنوز هم  وجود ندارد.

زمان انتشار

اپل نسخه نهایی iOS 9 را از دیروز در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داد و عرضه عمومی بتای آن در ماه جولای آغاز می‌شود. نسخه نهایی آن نیز در پاییز عرضه خواهد شد که سازگار با دستگاه‌های قدیمی‌تر همچون iPhone 4S و ipad2 که از سال 2011 عرضه شده‌اند خواهد بود.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.
برچسب: 

ایسوس

نظر شما چیست؟