مشاغل سودآور دنیای امنیت در سال‌های پیش‌رو
8 شغل پرتقاضای دنیای امنیت سایبری در سال 2023
امنیت سایبری یک مسیر شغلی چالش‌برانگیز است که فرصت‌های کاری مختلفی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد. تقریبا تمامی شرکت‌هایی که فعالیت‌های تجاری آن‌ها با دنیای دیجیتال و سایبری عجین شده است، برای حفظ محرمانگی اطلاعات و دور نگه داشتن هکرها از زیرساخت‌های ارتباطی سازمانی، نیازمند متخصصان امنیت سایبری هستند. رشد روزافزون فعالیت‌های آنلاین باعث شده تا شرکت‌ها بیش از قبل به شبکه‌های ارتباطی وابسته شوند و برای پاسخ‌گویی به نیازهای روبه‌رشد تجاری، تجهیزات سخت‌افزاری بیشتری به شبکه سازمان اضافه کنند. هرچه تعداد دستگاه‌هایی که به شبکه‌های سازمانی اضافه می‌کنید بیشتر شود، به همان نسبت بر تعداد آسیب‌پذیری‌های ناشناخته افزوده می‌شود که شما را مجبور می‌کند از مهارت‌های متخصصان امنیتی در این زمینه استفاده کنید. در شرایطی که دنیای امنیت سایبری شامل طیف گسترده‌ای از مشاغل می‌شود، با این‌حال، برخی از آن‌ها پرتقاضاتر هستند و در آگهی‌های استخدامی بیشتر به آن‌ها اشاره می‌شود. به همین دلیل در این مقاله، به معرفی هشت مورد از پرتقاضاترین مشاغل امنیت سایبری در سال 1402 نگاهی خواهیم داشت.

آمار جالب و مهم وضعیت امنیت سایبری

قبل از آن‌که مشاغل پرتقاضای دنیای امنیت سایبری را بررسی کنیم، ابتدا اجازه دهید به حقایق جالبی در این زمینه اشاره داشته باشیم. پژوهشی که توسط گروه استراتژی‌های سازمانی وب‌سایت TechTarget انجام شده و نتایج آن در قالب گزارش «تاثیر همه‌گیری کووید-19 بر امنیت سایبری در سال 2020» منتشر شده، نشان می‌دهد تنها چند ماه پس از شیوع همه‌گیر کووید-19، تعداد حملات سایبری به میزان 63 درصد افزایش یافته است. این گزارش به‌وضوح به این نکته اشاره دارد که در پایان سال 2020 میلادی نزدیک به 3932 رویداد نقض عمومی گزارش شده است که باعث افشای 37 میلیارد رکورد شده است که افزایش 141 درصدی نسبت به سال 2019 را به‌همراه دارد. 

متاسفانه این شرایط در سال 2021 بدتر شد. سازمان غیرانتفاعی Theft Resource Center  که در زمینه بررسی مخاطرات و نقض‌های داده‌ای به فعالیت اشتغال دارد، در گزارشی تحت عنوان «تحلیل نقض داده‌ای سه‌ماهه سال 2021 و نکات کلیدی آن» به این نکته اشاره دارد که تعداد نقض‌ها تا پایان سپتامبر 2021، 17 درصد در مقایسه با سال 2020 افزایش داشته است. گزارشی که شرکت IBM و موسسه Ponemon تهیه کرده‌اند، نشان می‌دهد که متوسط هزینه یا به عبارت دقیق‌تر خسارت‌های مرتبط با نقض‌های داده‌ای در سال 2022 میلادی به رقم 4.35 میلیون دلار رسیده که در مقایسه با رقم 4.24 میلیون دلار سال 2021 روند صعودی را نشان می‌دهد. در این میان، ایالات متحده بالاترین تعداد آمار نقض‌های داده‌ای در سال 2022 میلادی را تجربه کرده است. 

سازمان‌ها برای آن‌که فعالیت‌های تجاری خود را بدون مشکل انجام دهند، به متخصصان امنیت سایبری مجربی نیاز دارند تا بتوانند بر مبنای مهارت‌ها، دانش و ارائه راه‌حل‌های خلاقانه از زیرساخت‌های سازمانی محافظت کنند. شرکت امنیتی فورتی‌نت در گزارش «شکاف مهارت‌های امنیت سایبری 2022» به این نکته اشاره دارد که 60 درصد از شرکت‌ها برای جذب استعدادهای امنیت سایبری سخت در تلاش هستند، در حالی که 52 درصد از آن در حفظ نیروهای متخصص با مشکل روبه‌رو هستند و بخش عمده‌ای از سازمان‌ها نیز در معرض حمله‌های سایبری قرار دارند. این آمار و ارقام، بیان‌گر این مسئله هستند که دنیای امنیت سایبری به‌شدت به متخصصان ماهر نیاز دارد و از این‌رو فرصت‌های شغلی زیادی برای این گروه از متخصصان فناوری اطلاعات وجود دارد. فورتی‌نت در بخشی از گزارش خود به این نکته اشاره دارد که 76 درصد از مدیران عامل شرکت‌ها به‌منظور افزایش امنیت سایبری، جذب متخصصان امنیت سایبری آموزش‌دیده و دارای گواهی‌‌نامه‌های طراز اول و ماهر به دنبال آن هستند تا بودجه موردنیاز برای جذب متخصصان امنیت سایبری را بیشتر کنند. امروزه، مشاغل مختلفی در صنعت امنیت سایبری وجود دارند که برخی از آن‌ها پرتقاضاتر و به همان نسبت پول‌ساز‌تر هستند. در ادامه، هشت مورد از این عناوین شغلی را مورد بررسی قرار می‌دهیم که در صدر مشاغل موردنیاز شرکت‌ها در حوزه امنیت در سال‌های آتی قرار خواهند داشت. 

1. مهندس امنیت سایبری (Cybersecurity engineer)

یک مهندس امنیت سایبری، سیستم‌های امنیت اطلاعات (infosec) و معماری‌های فناوری اطلاعات را ایجاد می‌کند و از آن‌ها در برابر دسترسی غیرمجاز و حملات سایبری محافظت می‌کند. مهندسان امنیت سایبری، برنامه‌ها، استانداردها، پروتکل‌ها و بهترین شیوه‌های امنیتی را توسعه داده و اجرا می‌کنند و برنامه‌های اضطراری را برای مقابله با حملات سایبری تدوین می‌کنند تا اگر سازمانی با حمله هکری روبه‌رو شد، در کوتاه‌ترین زمان بر مبنای برنامه بازیابی پس از فاجعه شرایط را به حالت اولیه بازگرداند. 

یک مهندس امنیت سایبری باید ذهن فعالی داشته باشد و توانایی برنامه‌ریزی و عملیاتی کردن طرح‌های خود را داشته باشد. به‌طور معمول، مهندسان امنیت سایبری زمان زیادی را صرف یافتن آسیب‌پذیری‌های مستتر در سیستم‌ها از طریق آزمایش نفوذ می‌کنند و راهکاری برای حل مشکلات قبل از آن‌که به چالش امنیتی جدی تبدیل شوند، ارائه می‌دهند. همچنین، در مورد مباحث قانونی، فنی و نظارتی، تحقیقاتی انجام می‌دهند که ممکن است بر امنیت فناوری اطلاعات یک سازمان تاثیرگذار باشد. در ادامه، تغییراتی در استراتژی‌های امنیتی اعمال می‌کنند تا خط‌مشی‌ها مطابق با قوانین دولتی باشد. از وظایف مهم یک مهندس امنیت سایبری به موارد زیر باید اشاره کرد:

  •  ایجاد و نصب فایروال و سیستم‌های تشخیص نفوذ
  •  به‌روز‌رسانی نرم‌افزارهای امنیتی، فریم‌ویرهای سخت‌افزاری و ارزیابی نرم‌افزارهای جدید مورد نیاز سازمان
  •  اجرای برنامه‌های رمزگذاری

علاوه بر این، یک مهندس امنیت سایبری مسئولیت رسیدگی به مسائل امنیتی شناسایی‌شده و انتقال ایمن داده‌ها را برعهده دارد و در صورت لزوم باید با تیم‌های خارجی در زمینه بازیابی اطلاعات سازمان همکاری داشته باشد. افرادی که قصد ورود به این حوزه را دارند باید مهارت‌های ارتباطی قوی برای توضیح مسائل پیچیده به هئیت مدیره و ارائه بهترین راه‌ها برای اجرای جدیدترین برنامه‌ها و رویه‌های امنیتی داشته باشند. همچنین، مجبور هستند پس از حمله به زیرساخت‌ها با مجریان قانون همکاری کنند.  به‌طور معمول برای احراز این موقعیت شغلی به آموزش‌ها و مهارت‌های زیر نیاز دارید:

  •  آشنایی با شیوه‌های کدگذاری امن و تشخیص آسیب‌پذیری‌ها
  •  ارزیابی ریسک
  •  ایمن‌سازی شبکه‌های سازمانی
  •  آشنایی با معماری دیوارهای آتش
  •  آشنایی با فناوری‌های مجازی‌سازی
  •  آشنایی با مباحث مرتبط با جرم‌شناسی دیجیتال
  •  آشنایی با مبحث مدیریت هویت و تخصیص دسترسی به منابع
  •  مدرک کارشناسی یا بالاتر در رشته‌های مهندسی کامپیوتر، امنیت سایبری یا فناوری اطلاعات
  •  تسلط بر مهارت‌های مرتبط با دفاع در برابر تهدیدات مداوم پیشرفته، بدافزارها، فیشینگ و مهندسی اجتماعی

2. تحلیل‌گر امنیت سایبری (Cybersecurity analyst)

نقش یک تحلیل‌گر امنیتی نسبتا گسترده است و ممکن است مسئولیت‌های مختلفی را شامل شود که از مهم‌ترین آن‌ها باید به نظارت بر بهترین شیوه‌های امنیتی، پروتکل‌ها و رویه‌ها با ابزارهای مناسب و اطمینان از اجرای درست رویه‌های امنیتی اشاره کرد. افرادی که عهده‌دار این سمت می‌شوند باید گزارش‌های تولید‌شده توسط ابزارها را تجزیه‌و‌تحلیل ‌کنند تا رفتارهای غیرعادی یا فعالیت‌های مشکوک در شبکه را شناسایی کنند. علاوه بر این، ممکن است دسترسی به فایل‌ها را کنترل کرده و در زمینه تخصیص مجوزها، به‌روز‌رسانی شبکه و نگه‌داری از دیوارآتش به سازمان‌ها کمک کنند. یک تحلیل‌گر امنیتی که به‌خوبی آموزش دیده است، درک کاملی از نحوه ذخیره‌سازی و مدیریت داده‌ها و انواع مختلف تهدیدات امنیت سایبری مثل حملات باج‌افزاری، مهندسی اجتماعی و سرقت داده‌ها دارد. آن‌ها ممکن است تست نفوذ و اسکن آسیب‌پذیری را انجام دهند و تغییرات مربوطه را برای بهبود امنیت پیشنهاد دهند. 

در شرکت‌های بزرگ، تحلیل‌گران امنیتی ممکن است در یک مرکز عملیات امنیتی برای نظارت، شناسایی، مهار و اصلاح مشکلات کار کنند. در سازمان‌های متوسط و کوچک‌تر، تحلیل‌گران امنیتی ممکن است نقش گسترده‌ای ایفا کنند و همه چیز را از تجزیه‌و‌تحلیل امنیتی و تشخیص نفوذ گرفته تا تعمیر و نگه‌داری فایروال، به‌روزرسانی‌ آنتی‌ویروس و وصله‌ها مدیریت کنند. از آن‌جایی که آن‌ها در زمینه خطرات امنیتی و بهترین شیوه‌های امنیتی تخصص دارند، ممکن است از آن‌ها خواسته شود تا کارکنان را آموزش دهند. برای احراز این موقعیت شغلی به آموزش‌ها و مهارت‌های زیر نیاز دارید:

  • مدرک کارشناسی در رشته‌های علوم کامپیوتر، امنیت سایبری، فناوری اطلاعات یا رشته‌های مرتبط
  •  توانایی مدیریت شبکه
  •  آشنایی با مباحث تست نفوذ
  •  تریاژ حوادث امنیتی (Security Incident Triaging)
  •  ارزیابی ریسک
  •  رمزگذاری داده‌ها
  •  طراحی، پیکربندی، استقرار و نگه‌داری از فایروال‌ها

علاوه بر مهارت‌های یادشده، شرکت‌ها انتظار دارند این گروه از متخصصان گواهینامه‌های Network+، Security+، Pen Test+، CySA+ و CISSP را داشته باشند.

3. معمار امنیت شبکه (Network security architect)

یک معمار امنیت شبکه نقش مهمی در بهبود سطح امنیتی معماری سازمانی ایفا می‌کند و در عین حال بهره‌وری، عملکرد، دسترس‌پذیری و عملکرد شبکه را حفظ می‌کند. معماران امنیت شبکه سعی می‌کنند توازنی میان فعالیت‌های تجاری و خط‌مشی‌های امنیتی برقرار کنند، خط‌مشی‌ها و رویه‌های مناسب را برای سیستم‌ها و شبکه‌ها تعریف می‌کنند و در روند آموزش کاربران و مدیران به سازمان‌ها کمک کنند. علاوه بر این، بر محدودیت‌های بودجه و عملیات نظارت می‌کنند. به همین دلیل است که معماران امنیت شبکه باید مهارت‌های مدیریتی سطح بالایی داشته باشند. برای حصول اطمینان از امنیت در طول چرخه حیات شبکه، معماران امنیت شبکه اقدامات دفاعی مانند پیکربندی فایروال و آنتی‌ویروس و اقدامات پیشگیرانه مثل تست نفوذ را انجام می‌دهند. علاوه بر این، بر تغییرات شبکه نظارت می‌کنند تا سطح مخاطرات پیرامون شبکه‌ و سازمان را به حداقل برسانند. به همین دلیل، سازمان‌ها از این گروه از متخصصان انتظار دارند دانش پیشرفته‌ای در مورد ابزارها و تکنیک‌های امنیتی مختلف مرتبط با فایروال‌ها، تست نفوذ و پاسخ به حادثه داشته باشند. آن‌ها باید از الزامات شبکه‌سازی سیستم‌های رایانه‌ای، از جمله مسیریابی، سوئیچینگ و دامنه‌های قابل اعتماد و بهترین شیوه‌های امنیتی، فناوری‌ها و چارچوب‌های استاندارد صنعتی آگاه باشند.

آن‌ها تجزیه‌و‌تحلیل شبکه و سیستم را برای شناسایی و انتخاب بهترین مکانیسم‌های کنترلی برای حفظ امنیت انجام می‌دهند. از این‌رو، باید در مورد مکانیسم‌های مختلف کنترل دسترسی مثل کنترل دسترسی مبتنی بر نقش، کنترل دسترسی ضروری و کنترل دسترسی اختیاری، اطلاعات کافی داشته باشند. برای احراز این موقعیت شغلی به آموزش‌ها و مهارت‌های زیر نیاز دارید:

  •  مدرک کارشناسی در رشته کامپیوتر یا رشته‌های مرتبط
  •  توانایی برنامه‌ریزی استراتژیک
  •  آشنایی با مدل‌های فرآیندی مثل ITIL و COBIT IT
  •  دانش کافی درباره پروتکل TCP/IP و امنیت شبکه
  •  آشنایی با مدل 7 لایه اتصال سیستم‌های باز (OSI)
  •  توانایی استقرار سیستم‌های تشخیص نفوذ
  •  آشنایی با مبحث مدیریت ریسک
  •  آشنایی با روش کار سیستم‌های مدیریت هویت
  •  توانایی پیاده‌سازی شبکه‌های خصوصی مجازی
  •  آشنایی با پروتکل‌های رمزگذاری اطلاعات

سازمان‌ها از معمار امنیت شبکه انتظار دارند گواهینامه‌هایNetwork+ ، (ISC)² در زمینه معماری امنیت سیستم‌‌های اطلاعاتی، GIAC در زمینه معماری امنیتی دفاعی و NSE 7 در زمینه معماری امنیت شبکه را داشته باشند. 

4. توسعه‌دهنده نرم‌افزارهای امنیتی

(Security software developer)

نقش توسعه‌دهنده نرم‌افزار امنیتی همان برنامه‌نویسی است، اما با محوریت امنیت. یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار امنیتی دانش برنامه‌نویسی فنی خود را با توسعه محصول و مهارت‌های تجزیه‌و‌تحلیل امنیتی ادغام می‌کند تا نرم‌افزاری ایجاد کند که برای پاسخ‌گویی به الزامات امنیتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای انجام این‌کار، آن‌ها باید دانش به‌روزی از تهدیدات داشته باشند، به همین دلیل است که عناوین شغلی جونیور در این حوزه وجود ندارد. یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار امنیتی باید بتواند تهدیدهای فردا را امروز مفهوم‌سازی کند و برای مقابله زودهنگام با تهدیدها اقدامات لازم را انجام دهد. علاوه بر این، در زمان کوتاهی محصولات امنیتی قدرتمند با عملکرد بالا را بنویسد که بدون هیچ‌گونه خطایی به بهبود امنیت کمک کنند. به‌طور معمول، توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای امنیتی با متخصصان دیگری مثل طراحان، مهندسان و کارشناسان تست نفوذ کار می‌کنند، بنابراین، علاوه بر دانش فنی در زمینه معماری، طراحی و کدنویسی نرم‌افزارها باید مهارت‌های ارتباطی قوی داشته باشند. برای احراز این موقعیت شغلی به آموزش‌ها و مهارت‌های زیر نیاز دارید:

  •  مدرک کارشناسی در مهندسی نرم‌افزار
  •  آشنایی با شیوه‌های کدنویسی امن
  •  آشنا با کنترل‌های امنیتی و تست نفوذ که همیشه لازم نیست.
  •  آشنایی با الگوریتم‌های رمزنگاری، مدیریت پروژه و امنیت شبکه
  • علاوه بر این، این گروه از متخصصان باید گواهینامه‌های CompTIA Security+، CySA+، CompTIA PenTest+، CASP+، CISSP، Certified Information Systems Auditor،  Certified Information Security Manager، Cisco Certified Internetwork Expert و Microsoft Azure Security Engineer Associate را داشته باشند. 

5. تستر نفوذ/هکر اخلاقی (Penetration Tester)

هکرهای اخلاقی را باید کارگاهان خصوصی دنیای امنیت سایبری توصیف کنیم که هکرهای «کلاه سفید» نیز نامیده می‌شوند. آن‌ها شبیه به هکرها به زیرساخت‌ها نفوذ می‌کنند، با این تفاوت که انگیزه آن‌ها از انجام این‌کار کمک به سازمان‌ها در شناسایی رخنه‌ها است. آن‌ها تست نفوذ را برای یافتن آسیب‌پذیری‌ها و شکاف‌ها در پروتکل‌های امنیتی مورد استفاده در شبکه‌ها، سیستم‌‌عامل‌ها، دستگاه‌ها و برنامه‌های مبتنی بر وب انجام می‌دهند. به‌طور خلاصه، آن‌ها به سازمان‌ها کمک می‌کنند قبل از این‌که آسیب‌پذیری‌ها توسط هکرها مورد سوء‌استفاده قرار گیرند، آن‌ها را وصله کنند. برای احراز این موقعیت شغلی به آموزش‌ها و مهارت‌های زیر نیاز دارید:

  •  مدرک کارشناسی در رشته امنیت اطلاعات، فناوری‌ اطلاعات یا رشته‌های مرتبط
  •  آشنایی با روش‌ها و ابزارهای تست نفوذ مثل Network Mapper، Wireshark و Kali
  •  آشنایی با کدنویسی در زمینه پایتون، گولنگ، بش و پاورشل
  •  آشنایی با مبحث مهندسی اجتماعی

این گروه از متخصصان باید به‌فکر دریافت گواهینامه‌های +PEN-200 Offensive Security Certified Professional، GIAC Penetration Tester، GIAC Certified Enterprise Defender، GIAC Exploit Researcher، CompTIA Security+، CySA و +CompTIA PenTest باشند. 

6. مهندس امنیت برنامه (Application security engineer)

در چرخه‌های عمر توسعه نرم‌افزار (SDLC) در گذشته، امنیت به‌عنوان یک هدف فرعی در نظر گرفته می‌شد که پس از تکمیل توسعه و نهایی شدن نرم‌افزار مورد توجه قرار می‌گرفت. اما همان‌طور که مشاهده کردیم، سازمان‌ها به‌طور فزاینده‌ای در برابر حملات سایبری و نقض‌های داده‌ای آسیب‌پذیر هستند. به‌منظور در امان ماندن از چنین تهدیدهای جدی، سازمان‌ها باید اطمینان حاصل کنند که امنیت در برنامه‌های نرم‌افزاری به‌شکل جدی مورد توجه قرار گرفته است. به همین دلیل، باید به‌فکر استخدام مهندس امنیت برنامه باشند. 

مهندسان امنیت برنامه، اطمینان می‌دهند که توسعه‌دهندگان از شیوه‌های کدنویسی ایمن در هر مرحله از SDLC پیروی می‌کنند. آن‌ها به تیم توسعه کمک می‌کنند تا برنامه‌ها را در برابر خطرات و مخاطرات امنیتی خاص قبل از انتشار آزمایش کنند. 

یک مهندس امنیت برنامه برای انجام کارهای خود باید مهارت‌های زیر را داشته باشد: 

  •  آشنایی با محیط‌های توسعه
  •  درک کافی از کدنویسی و نحوه ساخت نرم‌افزارها
  •  انجام ارزیابی کدها، اسکن آسیب‌پذیری برنامه‌ها و تست نفوذ
  •  اولویت‌بندی آسیب‌پذیری‌ها که به توسعه‌دهندگان کمک کنید تا آن‌ها را ارزیابی و اصلاح کنند
  •  درک کافی از محیطی که قرار است برنامه در آن اجرا شود و شناسایی آسیب‌پذیرهایی که پس از اجرای برنامه در محیط‌های خاص ممکن است به‌وجود آید. 
  •  آماده‌سازی و نگه‌داری اسناد فنی
  •  دانش کافی درباره تکنیک‌های رمزگذاری اطلاعات در پایگاه‌های داده و ابر
  •  آشنایی با فرآیند توسعه نرم‌افزار، مهندسی شبکه، پروتکل‌های امنیتی، مهندسی سیستم‌ها و امنیت برنامه‌های کاربردی وب‌محور
  •  درک دقیق از چرخه حیات برنامه‌های کاربردی 
  •  آشنایی با بهترین شیوه‌های کدنویسی ایمن
  •  آگاهی درباره تهدیدات امنیتی موجود و در حال ظهور

این گروه از متخصصان باید به‌فکر دریافت گواهینامه‌های CISSP و MCSI باشند. 

7. تحلیل‌گر بدافزار (Malware analyst)

در سال 2021، حملات باج‌افزار نسبت به سال 2020 نزدیک به 93 درصد افزایش رشد داشته‌اند. گزارش تهدید سایبری 2022 موسسه SonicWall به این نکته اشاره دارد که دولت‌ها و سازمان‌های بهداشتی و درمانی از اهداف اصلی مورد علاقه هکرها هستند. واقعیت این است که بدافزارها دائما در حال تغییر هستند و به همین دلیل است که حتا سازمان‌های بزرگ نیز قربانی تهدیدات هکری می‌شوند. بسیاری از شرکت‌ها به دنبال جذب تحلیل‌گران بدافزار برای شناسایی اشکال جدید و نوظهور بدافزارهایی هستند که به‌سرعت گسترش می‌یابند.

یک تحلیل‌گر بدافزار، تهدیدات مرتبط با بدافزارها را شناسایی و بررسی می‌کند. کاری که این گروه از متخصصان انجام می‌دهند، درک ماهیت چنین تهدیدهایی است. از فعالیت‌های انجام‌شده توسط این متخصصان باید به مهندسی معکوس کد‌های مخرب، درک چگونگی اجرای یک حمله و دلیل موفقیت‌آمیز بودن یا نبودن آن، توسعه و اصلاح ابزارهای محافظت از بدافزار و روش‌های مناسب برای جلوگیری از تهدیدات بدافزاری در آینده اشاره کرد. 

از آن‌جایی که تحلیل‌گران بدافزار مسئولیت تحلیل کدها و شناسایی تهدیدات را دارند، باید مهارت‌های مهندسان امنیتی و برنامه‌‌نویسان را داشته باشند. به همین دلیل، بخش عمده‌ای از آن‌ها تجربه کار چند ساله در زمینه برنامه‌نویسی و توسعه نرم‌افزار دارند. یک تحلیل‌گر بدافزار ماهر باید مهارت‌های کافی درباره جرم‌شناسی دیجیتالی داشته باشد، نحوه استفاده از ابزارهای اشکال‌زدایی مثل OllyDbg و محیط‌های توسعه مثل IDA Pro را بداند و از تکنیک‌های پیشرفته حمله و روش‌های ضد‌حمله آگاه باشد. از مهارت‌های موردنیاز این گروه از متخصصان به موارد زیر باید اشاره کرد: 

  •  مدرک کارشناسی در رشته‌های علوم کامپیوتر، امنیت سایبری یا رشته‌های مرتبط
  •  تجربه کافی در زمینه برنامه‌نویسی و ترجیحا سی و سی‌پلاس‌پلاس
  •  توانایی نوشتن اسکریپت در پایتون، پرل و روبی
  •  دانش کافی در مورد ابزارهایی مثل IDA Pro، OllyDbg، RegShot، WinDbg، Immunity Debugger و TCP View
  •  دانش کار در مورد واسط‌های برنامه‌نویسی کاربردی و معماری داخلی سیستم‌عامل ویندوز و لینوکس
  •  توانایی برطرف کردن مشکلات مرتبط با پروتکل‌ TCP/IP، فرمت‌های فایل‌ها و ساختارهای داده
  •  توانایی نوشتن گزارش‌های فنی و برقراری ارتباط با تیم‌های توسعه‌دهنده و مدیران ارشد

8. تحلیل‌گر جرم‌شناسی دیجیتال (Computer forensics analyst)

یک تحلیل‌گر جرم‌شناسی کامپیوتری که به‌عنوان بازرس جرم‌شناسی دیجیتال، تکنسین جرم‌شناسی یا تحلیل‌گر جرم‌شناسی سایبری نیز شناخته می شود، متخصصی است که شواهد موجود در صحنه جرم سایبری را جمع‌آوری می‌کند، به‌گونه‌ای که خدشه‌ای در اطلاعات وارد نشود. تحلیل‌گران جرم‌شناسی دیجیتالی بر مبنای تحقیقات خود کشف می‌کنند که چگونه یک عامل تهدید به شبکه سازمانی دسترسی پیدا کرده است و چه شکاف‌های امنیتی باید برای جلوگیری از تکرار رویدادهای مشابه در آینده برطرف شود. آن‌ها شواهد دیجیتال به‌جامانده از مهاجم را تجزیه‌و‌تحلیل می‌کنند، شواهدی را برای ارائه به مقامات آماده می‌کنند و در صورت نیاز، شهادت کارشناسی را در جریان دادرسی ارائه می‌دهند. از وظایف مهم یک تحلیل‌گر جرم‌شناسی دیجیتال به موارد زیر باید اشاره کرد: 

  •  تجزیه‌و‌تحلیل فایل‌های گزارش برای تعیین عامل یا عاملان نفوذ یا حمله به شبکه
  •  انجام تجزیه‌و‌تحلیل امضای فایل و تجزیه‌و‌تحلیل سیستم فایلی
  •  جمع‌آوری و تجزیه‌و‌تحلیل اطلاعات مرتبط با نفوذ مثل کدهای منبع، اطلاعات مرتبط با بدافزار‌ها و پیکربندی سیستم
  •  همکاری با تیم امنیتی برای کاهش حوادث امنیت سایبری در آینده

مسئولیت فوق، یک نقش حیاتی در تیم‌های امنیت سایبری است. همچنین، این گروه از متخصصان باید دانش کافی درباره مباحث فنی، کیفری و حقوقی داشته باشند. بنابراین، بیشتر نقش‌های جرم‌شناسی دیجیتال به افرادی که سابقه کار چندساله در حوزه امنیت را دارند سپرده می‌شود. از مهارت‌های موردنیاز این گروه از متخصصان به موارد زیر باید اشاره کرد: 

  •  مدرک کارشناسی در حوزه امنیت یا علوم کامپیوتر
  •  دانش فنی و تکنیکی درباره رویه‌های مورد استفاده در جرم‌شناسی دیجیتال
  •  تسلط بر ابزارها و تکنیک‌هایی که امکان جمع‌آوری اطلاعات و تجزیه‌و‌تحلیل بدافزار‌ها را ارائه می‌کنند.
  •  توانایی تفسیر نتایج ارائه‌شده توسط ابزارهای امنیتی
  •  توانایی انجام تجزیه‌و‌تحلیل سطح بیتی و تجزیه‌و‌تحلیل حافظه برای استخراج اطلاعات
  •  توانایی شناسایی تکنیک‌های مبهم‌سازی
  •  درک قوانین و تکنیک‌های قابل استفاده در تحقیقات جنایی
  •  مهارت‌های تحلیلی و ارتباطی قوی در ارائه گزارش‌ها  

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟