مقایسه بهترین هدست‌های واقعیت مجازی سال 2017
16/05/1396 - 11:53
راهنمای خرید هدست واقعیت مجازی (سال 2017) + عکس
اگر قصد خرید یک هدست واقعیت مجازی را دارید، محصولاتی مثل هدست پلی استیشن وی آر سونی (Sony PlayStation VR)، اکولوس ریفت (Oculus Rift)، اچ‌تی‌سی وایو (HTC Vive)، گیر وی آر سامسونگ (Samsung Gear VR) و هدست دی‌دریم ویوو (Daydream View) پنج نمونه از بهترین هدست‌هایی هستند که می‌توانید خریداری کنید. اما کدامیک از این 5 محصول برای شما انتخاب بهتری است؟ با سایت شبکه همراه باشید تا مقایسه جامعی مابین این سه هدست واقعیت مجازی داشته باشیم.

1606683296_1_0.gif

مقدمه

هدست‌های واقعیت مجازی (Virtual Reality Headset) طی چند سال اخیر به شدت در بین کاربران محبوب شده‌اند. این مسئله سبب شده تا شرکت‌های بزرگ تولید کننده گجت‌های هوشمند هدست‌های واقعیت مجازی اختصاصی خود را طراحی و روانه بازار کنند. بنابراین جای تعجبی وجود ندارد که تنوع این محصولات به شدت افزایش یافته است.

اما در بین تمام هدست‌های فعلی موجود، پنج هدست وجود دارند که می‌توانند بهترین انتخاب شما در سال 2017 باشند. این پنج هدست شامل پلی استیشن وی آر، اکولوس ریفت، اچ‌تی‌سی وایو، گیر وی آر و دی‌دریم ویوو می‌شوند. اگر شما هم قصد خرید یک هدست واقعیت مجازی را دارید و به دنبال یک مقاله راهنما هستید تا این هدست‌ها را با یکدیگر مقایسه کند، به مقاله درستی رجوع کرده‌اید!

ما در این مقاله قصد داریم که پنج هدست واقعیت مجازی نام برده شده را از جنبه‌های مختلفی با یکدیگر مقایسه کنیم. بدین صورت ‌شما قادر به درک بهتر تفاوت‌های این پنج محصول خواهید بود و می‌توانید انتخاب بهتری داشته باشید. بنابراین با سایت شبکه و راهنمای خرید هدست واقعیت مجازی سال 2017 همراه باشید.

جنس بدنه

مقایسه را با جنس بدنه آغاز می‌کنیم. همانطور که در عکس فوق می‌بینید، بدنه هدست دی‌دریم ویوو از پارچه خاصی تشکیل شده است. همچنین هدست اکولوس ریفت هم ترکیب پارچه و پلاستیک را ارائه می‌کند، اما سایر هدست‌های دیگر همگی از بدنه‌ای تمام پلاستیکی بهره می‌برند. اگرچه جنس بنده هدست چندان موضوع حائز اهمیتی برای انتخاب یک محصول نخواهد، اما برای عده‌ای ممکن است موضوع نسبتا مهمی باشد.

سازگاری

این بخش از مقایسه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. هر یک از پنج هدست واقعیت مجازی مد نظر با دستگاه‌های خاصی سازگاری دارند که اطلاعات مربوط به آن را در بخش زیر مشاهده می‌کنید:

  • هدست پلی استیشن وی آر: برای استفاده از هدست پلی استیشن وی آر سونی شما باید حتما کنسول بازی پلی استیشن 4 را در اختیار داشته باشید، در غیر این صورت قادر به استفاده از این هدست واقعیت مجازی نخواهید بود.
  • هدست اکولوس ریفت: برای استفاده از این هدست واقعیت مجازی به یک کامپیوتر نیاز دارید که مطمئنا برای انجام بازی‌های سنگین باید قدرت مناسبی‌ داشته باشد.
  • هدست اچ‌تی‌سی وایو: هدست واقعیت مجازی اچ‌تی‌سی وایو هم نیاز به وجود یک کامپیوتر قدرتمند دارد.
  • هدست گیر وی آر: برخلاف سایر محصولات نام برده شده، هدست واقعیت مجازی گیر وی آر سامسونگ با سری گوشی‌های گلکسی این شرکت سازگاری دارد.
  • هدست دی‌دریم ویوو: برای اینکه بتوانید از هدست واقعیت مجازی دی‌دریم ویوو استفاده کنید، باید یک گوشی داشته باشید که از پلتفرم دی‌دریم پشتیبانی به عمل آورد. در حال حاضر دو گوشی گوگل پیکسل (Google Pixel) و گوگل پیکسل ایکس ال (Google Pixel XL) شناخته‌شده‌ترین اسمارتفون‌هایی هستند که از این پلتفرم پشتیبانی می‌کنند.

پس حتما شرایط فوق و سازگاری هدست‌های واقعیت مجازی را در نظر بگیرید. برای مثال اگر کنسول بازی پلی استیشن 4 دارید، این مسئله یک مزیت است و می‌تواند خرید هدست پلی استیشن وی‌ آر سونی را برایتان در اولویت قرار دهد.

قیمت دستگاه منبع

در این بخش قیمت دستگاه منبع مورد نیاز برای استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی مورد نظر را مورد مقایسه قرار داده‌ایم. برای مثال قیمت کنسول پلی استیشن 4 که برای استفاده از هدست واقعیت مجازی پلی استیشن وی آر به آن نیاز دارید، در حدود 299 دلار است. بنابراین این هدست از نظر قیمت دستگاه منبع مقرون به صرفه‌ترین انتخاب پیش رویتان خواهد بود.

کامپیوترهایی که دو هدست اکولوس ریفت و اچ‌تی‌سی وایو به عنوان منبع به آن نیاز دارند، حداقل قیمتی در حدود 500 دلار خواهند داشت. گوشی‌های سری گلکسی که هدست گیر وی آر سامسونگ هم با آن‌ها سازگار است، قیمتی در حدود 550 دلار را ارائه می‌کنند. همچنین گوشی‌هایی که هدست واقعیت مجازی دی‌دریم با آن‌ها همگام‌ می‌شود هم قیمتی در حدود 649 دلار خواهند داشت.

قابلیت ردیابی موقعیت مکانی

متاسفانه هدست‌های واقعیت مجازی که با گوشی‌های هوشمند سازگاری دارند (دی‌دریم ویوو و گیر وی آر) فقط قادر به ردیابی و تشخیص حرکات سر کاربر هستند، اما سه هدست واقعیت مجازی دیگر می‌توانند به طور دقیق موقعیت مکانی کاربر را دنبال کنند.

کنترلر حرکتی

کنترلر حرکتی به شما این امکان را می‌دهد تا ضمن استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی تعامل مستقیمی با دنیای خیالی پیش رویتان داشته باشید. متاسفانه هدست‌های واقعیت مجازی که با گوشی‌های هوشمند سازگاری دارند (دی‌دریم ویوو و گیر وی آر) از کنترلر حرکتی چندان حرفه‌ای بهره نمی‌برند، اما در سمت مقابل سه هدست واقعیت مجازی دیگر مورد نظرمان از این کنترلر بهره‌مند هستند و تجربه‌ای فوق‌العاده را برایتان به همراه خواهند داشت.

قیمت کنترلر حرکتی

قیمت کنترلر حرکتی هدست واقعیت مجازی پلی استیشن وی آر در حدود 50 دلار است و شما باید آن را به عنوان لوازم جانبی هدست خریداری کنید. همچنین قیمت کنترلر حرکتی هدست اوکولوس ریفت برابر در حدود 199 دلار خواهد بود و این کنترلر هم به عنوان لوازم جانبی فروخته می‌شود. اما اچ‌تی‌سی در یک رویکرد تحسین‌برانگیز کنترلر حرکتی هدست اچ‌تی‌سی وایو را به همراه دستگاه و به عنوان لوازم اصلی آن عرضه می‌کند.

سیستم ردیابی

هدست‌های واقعیت مجازی می‌توانند با استفاده از تکنولوژی و سیستم‌های خاصی حرکت هدست و کنترلرهای آن را ردیابی کنند. این قابلیت در دو هدست گیر وی آر و دی‌دریم ویوو که با اسمارتفون‌ها سازگاری دارند ارائه نشده است. اما سه هدست دیگر از سیستم ردیابی مطلوبی بهره می‌برند که دقت عملکرد خوبی دارند. در این بین سیستم ردیابی مبتنی بر سنسورهای اپتیکال هدست اوکولوس ریفت به مراتب از پلی استیشن وی آر قدرتمندتر است.

اوکولوس ریفت یک سنسور بر روی خود دارد، اوکولوس تاچ هم یک سنسور مجزا دارد و شما می‌توانید یک دوربین ردیاب 360 درجه‌ای را به عنوان سنسور ردیاب سومین آن خریداری و استفاده کنید که قیمتی در حدود 79 دلار دارد. قیمت دوربین ردیابی پلی استیشن وی آر هم در حدود 55 دلار است. اما مثل حالت قبل، اچ‌تی‌سی وایو سیستم ردیابی کاملی را به همراه خود هدست عرضه می‌کند و کاربران نیازی به پرداخت هزینه مضاعف ندارند.

ردیابی 360 درجه‌ای

سه هدستی که در عکس فوق مشخص کرده‌ایم، قابلیت ردیابی 360 درجه را ارائه می‌کنند، اما متاسفانه دی‌دریم وی آر و گیر وی‌ آر از این ویژگی پشتیبانی به عمل نمی‌آورند.

قابلیت همگام شدن با ابعاد محیط کاربر

دو هدست واقعیت مجازی اوکولوس ریفت و اچ‌تی‌سی وایو قابلیت همگام شدن با ابعاد محیط پیرامون گیمر را دارند و بستری فراهم می‌کنند تا او محدوده‌ای را در فضای مجازی پیش رویش داشته باشد که مطابق با ابعاد و موانع حقیقی موجود در محیط است. این سیستم در هدست اچ‌تی‌سی وایو به شکل بسیار دقیقی طراحی شده و این مسئله سبب گشته تا این هدست از نظر تعامل همه جانبه با محیط پیرامون گیمر و همگام‌سازی فضای مجازی با فضای حقیقی بهترین کیفیت و تکنولوژی فعلی را ارائه کند.

بهره‌مندی از دوربین

دو هدست واقعیت مجازی گیر وی آر سامسونگ و اچ‌تی‌سی وایو با بهره‌مندی از یک دوربین جلوی اختصاصی این امکان را به کاربر می‌دهند تا محیط پیرامون خود را هم در صورت نیاز مشاهده کند. لازم به اشاره است که کیفیت و سرعت عملکرد دوربین جلوی هدست اچ‌تی‌سی وایو به مراتب از گیر وی آر بیشتر است.

بهره‌مندی از ریموت کنترل

هدست واقعیت مجازی اوکولوس ریفت از یک ریموت کنترل اختصاصی بهره می‌برد که در صورت عدم استفاده از اوکولوس تاچ یا گیم پد می‌توانید از آن استفاده کنید. همچنین کنترلر دی‌دریم ویوو را هم می‌توان یک ریموت کنترل فرض کرد.

پشتیبانی از گیم پد

همانطور که در عکس فوق مشاهده می‌کنید به جز هدست واقعیت مجازی دی‌دریم ویوو سایر هدست‌های دیگر از گیم پد پشتیبانی می‌کنند.

وجود گیم پد در باکس دستگاه

فقط دو هدست اوکولوس ریفت و پلی استیشن وی آر به طور پیش فرض و به همراه باکس خود یک گیم پد را هم ارائه می‌کنند.

وضوح صفحه نمایش

در عکس فوق وضوح صفحه نمایش پنج هدست واقعیت مجازی مورد نظر را در هر یک از طرفین چشم کاربر مشاهده می‌کنید. البته لازم به اشاره است که دی‌دریم ویوو و گیر وی آر صفحه نمایش داخلی ندارند. با توجه به اینکه دو هدست مذکور با گوشی‌های هوشمند خاص که نمایشگر آن‌ها وضوح بسیار بالایی دارد سازگار هستند، بنابراین از این نظر می‌توانند کیفیت مطلوب‌تری در مقایسه با نمایشگر سه هدست دیگر داشته باشند

نوع نمایشگر

صفحه نمایش سه هدست واقعیت مجازی پلی استیشن وی آر، اوکولوس ریفت و اچ‌تی‌سی وایو از نوع OLED است. همچنین نمایشگر گوشی‌هایی که با دو هدست گیر وی آر و دی‌دریم ویوو سازگاری دارند از نوع آمولد (AMOLED) خواهد بود.

زاویه دید

از نظر زاویه دید، هدست اچ‌تی‌سی وایو بهترین کیفیت را ارائه می‌کند و زاویه دید 110 درجه‌ای را به همراه دارد. اوکولوس ریفت هم تقریبا همین زاویه دید را ارائه خواهد کرد. در سمت مقابل پی استیشن وی آر زاویه دید 100 درجه‌ای دارد و گیر وی آر هم زاویه دیدی در حدود 101 درجه را ارائه می‌کند. متاسفانه زاویه دید هدست واقعیت مجازی دی‌دریم گوگل به طور دقیق مشخص نشده است.

نرخ فریمی

از نظر نرخ فریمی هدست واقعیت مجازی پلی استیشن وی آر با نرخ فریمی قابل تنظیم روی 120 هرتز بهترین کیفیت ممکن را ارائه خواهد کرد.

استفاده بی‌سیم

از آنجایی که دو هدست واقعیت مجازی گیر وی آر سامسونگ و دی‌دریم گوگل برای استفاده از گوشی هوشمند بهره می‌گیرند، بنابراین نیازی به درگیری کاربر با سیم وجود ندارد و دو محصول نام برده شده کاملا بی‌سیم هستند. اما سه هدست دیگر با استفاده از سیم به کامپیوتر و پلی استیشن متصل می‌شوند.

امکان استفاده به همراه عینک طبی

اگر عینکی هستید نگران نباشید! چرا که هر پنج هدست واقعیت مجازی مورد نظر امکان استفاده از عینک را در زیر هدست فراهم می‌کنند. بدین ترتیب هیچ مشکلی برایتان ایجاد نخواهد شد.

قابلیت تنظیم فوکوس

اگر تمایل ندارید که از هدست واقعیت مجازی به همراه عینک شخصی خود استفاده کنید، باید گیر وی آر سامسونگ را بخرید! چرا که این هدست قابلیت تنظیم محل فوکوس تصویر را ارائه می‌کند که این امر برای افراد دور بین و نزدیک بین بسیار کاربردی است.

قابلیت تنظیم فاصله دو چشم

سه هدست واقعیت مجازی پلی استیشن وی آر، اوکولوس ریفت و اچ‌تی‌سی وایو از قابلیت تنظیم فاصله مابین دو چشم پشتیبانی به عمل می‌آورند.

قابلیت تنظیم فاصله لنزها از چشم

دو هدست پلی استیشن وی آر و اچ‌تی‌سی وایو امکان تنظیم فاصله چشم تا لنزهای هدست را فراهم کرده‌اند تا شما بتوانید بهتر به همراه عینک در زیر آن‌ها از دستگاه استفاده کنید.

هدفون داخلی

همانطور که در عکس فوق مشاهده می‌کنید فقط هدست واقعیت مجازی اوکولوس ریفت از هدفون داخلی بهره می‌برد.

قیمت

همانگونه که در عکس فوق می‌بینید، گران‌ قیمت‌ترین هدست واقعیت مجازی این لیست، هدست اچ‌تی‌سی وایر است که قیمت آن معادل با 799 دلار خواهد بود. در سمت مقابل ارزان‌ترین هدست واقعیت مجازی این لیست هم دی‌دریم ویوو است که قیمتی در حدود 89 دلار دارد.

قیمت پایه‌ای دستگاه به همراه دستگاه منبع

اما اگر بخواهیم قیمت کلی هدست‌های مورد نظر را به همراه دستگاه‌هایی که باید از آن‌ها به عنوان منبع استفاده شود محاسبه کنیم، می‌بینیم که باز هم اچ‌تی‌سی وایو بیشترین قیمت را دارد و گیر وی آر سامسونگ ارزان‌ترین پکیج را ارائه می‌کند.

کلام آخر

مطمئنا اطلاعاتی که در این مقاله ارائه شدند می‌توانند راه را برای شما به منظور انتخاب بهترین هدست واقعیت مجازی سال 2017 و محصول مناسبتان هموارتر سازند. امیدوار هستیم که از این مقاله اختصاصی لذت برده باشید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟