اینترنت اشیاء زنده حاصل هوشمندی میکروب‌ها
میکروب‌ها میلیاردها سال است که اینترنت مخصوص به خودشان را دارند
ساخت شبکه‌های عظیم جهانی از طریق اتصال میلیاردها دستگاه‌های منفرد شاید بزرگ‌ترین دست‌آورد انسان تا به‌امروز باشد، اما میکروب‌ها در این زمینه حدود 3 میلیارد سال از ما جلوتر هستند. این ارگانیسم‌های تک سلولی فقط مسئول زندگی بر روی کره زمین نیستند. آن‌ها علاوه بر این، اینترنت جهانی و اینترنت اشیاء مخصوص به خودشان را دارند.

اینترنت میکروبی

ساخت شبکه‌های عظیم جهانی از طریق اتصال میلیاردها دستگاه‌های منفرد شاید بزرگ‌ترین دست‌آورد انسان تا به‌امروز باشد، اما میکروب‌ها در این زمینه حدود 3 میلیارد سال از ما جلوتر هستند. این ارگانیسم‌های تک سلولی فقط مسئول زندگی بر روی کره زمین نیستند. آن‌ها علاوه بر این، اینترنت جهانی و اینترنت اشیاء مخصوص به خودشان را دارند.

میکروب‌ها به تکه‌های DNA به‌عنوان پیام‌های کد شده نگاه می‌کنند. این پیام‌ها شامل اطلاعاتی درباره کنار هم قرار دادن پروتئین‌ها و ساخت ماشین‌های مولکولی می‌شود که قادر به حل مشکلات خاص مانند ترمیم سلولی هستند. اما میکروب‌ها این پیام‌ها را تنها از DNA خودشان دریافت نمی‌کنند بلکه تکه‌های DNA را یا از اقوام مرده خود می‌گیرند یا با دوستان زنده تبادل می‌کنند.

مطلب پیشنهادی

از این پس میکروب‌ها «گرافین» تولید می‌کنند
روش جدید برای تبدیل گرافیت به گرافین

سپس، این تکه‌های DNA ژنوم‌ها را تشکیل می‌دهند. در این حالت، یک میکروب بسیار ریز حکم سیستم یادگیری ماشین انعطاف‌پذیر را دارد که کاملا هوشمندانه در پی یافتن منابع در محیط زندگی‌اش است. اگر یکی از ماشین‌های پروتئین کار نکند، میکروب یک ماشین دیگر را تست می‌کند. روش سعی و خطا همه مشکلات را حل می‌کند.

 اما میکروب‌ها به‌قدری کوچک هستند که نمی‌توانند به‌تنهایی عمل کنند و از همین رو جوامع را تشکیل می‌دهند. این میکروب‌ها در قالب قلمروهای عظیم زندگی می‌کنند. هر قلمرو می‌تواند تریلیون‌ها عضو داشته باشد. قلمروهای میکروبی به‌طور پیوسته در حال یادگیری و تطبیق هستند. آن‌ها در ابتدا در اقیانوس‌ها ظاهر شدند و بعد وارد خشکی شدند. هر عضو این جامعه از طریق تبادل پیام‌های شیمیایی با دیگران ارتباط برقرار می‌کند. به این ترتیب، جامعه میکروبی یک "ذهن جمعی" را شکل می‌دهد.

این ذهن جمعی تکه‌های نرم‌افزار نوشته شده در کد DNA را بین تریلیون‌ها میکروب هدایت می‌کند تا به یک هدف برسد: شناخت کامل محیط برای یافتن منابعی که از ماشین‌های پروتئینی استفاده می‌کنند.

اینترنت اشیاء زنده

شباهت میکروب‌ها با فناوری انسان به همین‌جا ختم نمی‌شود. دانشمندان و مهندسان مشغول تحقیق به‌منظور گسترش شبکه اطلاعات در قالب اینترنت اشیاء هستند. اما میکروب‌ها از مدت‌ها پیش نسخه مخصوص خودشان را از اینترنت اشیاء ساخته‌اند. می‌توان نام آن‌را "اینترنت اشیاء زنده" گذاشت.

میلیاردها سال پیش، یک میکروب موفق شد راه خود را به درون یک میکروب دیگر پیدا کند. میکروب دوم تبدیل به میزبان میکروب اول شد. این دو میکروب یک هم‌زیستی ترکیبی را تشکیل دادند که به آن سلول یوکاریوتی گفته می‌شود و پایه و اساس بسیاری از فرم‌های زنگی است که می‌شناسیم.

اینترنت اشیاء زنده یک سیستم بسیار زیبا از نحوه کار میکروب‌هاست. گیاهان و حیوانات در اکولوژی ساخته شده توسط میکروب‌ها زندگی می‌کنند.اما، جالب این‌جاست که هنوز به میکروب‌ها به چشم ارگانیسم‌های فرعی و درجه پایین نگاه می‌کنیم. ولی حقیقت آن است که میکروب‌ها فرمان‌روایان نامرئی و هوشمند بیوسفر یا کره زمین هستند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟