24/01/1398 - 11:30
معرفی بهترین اتوبوس‌های بین شهری برای مسافرت
مسافرت با اتوبوس بزرگترین بخش حمل و نقل بین شهری را در ایران به خود اختصاص داده است. اگر با اتوبوس زیاد سفر کرده باشید، حتما سوار اتوبوس‌های مختلفی شده‌اید که بسیار راحت یا آنقدر ناراحت بودند که صدای شما را در آورده است. بنابراین اگر بخواهید سفر راحتی را داشته باشید، یکی از مهمترین نکات در خرید بلیط اتوبوس، پیدا کردن نوع آن از روی بلیط اتوبوس و شناخت انواع اتوبوس‌های بین شهری است.

خوشبختانه ناوگان اتوبوس شرکت‌های تعاونی نسبت به گذشته، ماشین‌های بسیار بهتر و راحت‌تری را خریداری کرده و در اختیار مسافرین قرار ‌می‌دهند.
حتما اسم‌هایی مانند بنز، اسکانیا، مان، ولوو و VIP را در ترمینال‌های مسافربری شنیده‌اید و یا در سایت‌های خرید بلیط اتوبوس ‌به آنها برخورد کرده‌اید. اما تشخیص اینکه کدام یک از این اتوبوس‌ها راحت‌تر و بهتر از بقیه است،  نیاز به شناخت دقیق آن‌ها دارد. برای خرید بلیط اتوبوس با آگاهی بیشتر، باید ابتدا فرق اتوبوس VIP با اتوبوس‌های دیگر را بدانیم.

اتوبوس VIP چیست؟

بلیط اتوبوس علی بابا

اتوبوس VIP یک نوع خاص از اتوبوس نیست، که توسط شرکت خاصی تولید شده باشد. VIP (مخفف Very Important Person) به معنی شخص بسیار مهم است. اتوبوس VIP می‌تواند ساخت شرکت ولوو، بنز، اسکانیا، مان، باگی و یا غیره باشد، اما تمام این اتوبوس‌ها در یک ویژگی مشترک هستند، اتاق داخلی اتوبوس VIP صندلی‌های کمتر، راحت‌تر و با فاصله بیشتری نسبت به اتوبوس‌های معمولی دارند. از نظر موتوری یک اتوبوس VIP هیچ تفاوتی با اتوبوس معمولی ندارد.

پس وقتی برای خرید بلیط اتوبوس VIP اقدام کنید، کمپانی سازنده ماشین را مشخص نکرده‌اید و تنها راحتی اتاقک آن که یکی از مهمترین ارکان سفر است، را تضمین کرده‌اید. اتوبوس‌های VIP به دو نوع بیست و پنج صندلی تخت‌شو، و بیست و دو صندلی تخت‌شو تقسیم می‌شوند. اتوبوس‌های معمولی، 40 تا 44 صندلی دارند و در هر ردیف از چیدمان صندلی‌ها، دو صندلی وجود دارد. اتوبوس VIP دارای صندلی‌های بزرگتری است که عموما تا 145 درجه به سمت عقب خم می‌شوند. این اتوبوس‌ها دارای یک ردیف دو صندلی و یک ردیف تک صندلی هستند. اگر جایی به نام اتوبوس کلاسیک برخورد کردید، منظور همان اتوبوس اسکانیا C12 44 صندلی است.

برای خرید بلیط اتوبوس VIP مبلغ بیشتری را نسبت به اتوبوس‌های دیگر پرداخت خواهید کرد، چون تعداد صندلی‌ها کمتر است، قیمت بلیط اتوبوس VIP برای هر صندلی گرانتر خواهد بود. البته این اختلاف قیمت خیلی زیاد نیست و در صورتی که قرار است چند ساعتی در مسیر باشید، پرداخت این اختلاف قیمت به نفع شماست.

 بهترین اتوبوس‌های بین شهری ایران

خرید بلیط اتوبوس علی بابا

از دهه 70، با ورود ولوو B7(با نام ویژه) به خطوط مسافربری ایران به جای بنز O302، شهاب و ایران پیما، تغییر چهره ناوگان اتوبوسرانی ایران شروع شد. طولی نکشید که بنز C457 و اسکانیا C12 کلاسیک برای رقابت با وولو وارد بازار ایران شدند. اسکانیا کلاسیک موتور قوی تری نسبت به B7 وحتی B9R ولوو داشت. اما عملکرد فوق العاده گیربکس ولوو این برتری را کمرنگ می‌کرد. آتش سوزی‌های کلاسیک باعث شد تا بازار این خودرو با مشکل مواجه شده و مارال و درسا نماینده‌های جدید اسکانیا وارد بازار رقابتی ایران شوند. مارال همان اتوبوس کلاسیک با ایراد فنی برطرف شده است که اتاقک آن مدرن‌تر شده است.

اتوبوس باگی(Bugie) این اتوبوس‌ها سه محوره است و در صندلی‌های عقب فشار کمتری را به مسافر وارد می‎کند، تعداد صندلی در این اتوبوس‌ها به دلیل کشیده‌تر بودن 50 عدد است. موتور این اتوبوس‌ها به علت سه محوره بودن کمی قوی‌تر اما استهلاک آن‌ها نیز بالاتر است.
وولو به جز مدل‌هایی که در بالا نام برده شد، دارای مدل‌های B7R MK2 و MK3 در خطوط مسافربری ایران است. با B7 شما سفری با کیفیت بسیار پایین را تجربه خواهید کرد. اما در B9R سفر خوبی را خواهید داشت. مدل‌های MK2 و MK3 نسبت به B7 کیفیت سفر بهتری را ارائه می‌دهند.

اتوبوس مان دارای 47 صندلی برای مسافرین است، دو یخچال در عقب و جلو داشته و سیستم تهویه آن بسیار عالی و کامل است و فضای بار مناسبی نسبت به سایر رقبایش دارد.
قدرت موتور بنز C457 از اسکانیا و ولوو بیشتر است اما نسبت به این دو محصول گرانتر بوده و در نتیجه حضور کمتری در بازار ایران دارد، خدمات رفاهی آن با اسکانیا و وولو تقریبا یکسان است.

خرید اینترنتی بلیط اتوبوس

خرید اینترنتی بلیط اتوبوس امکان مشاهده نوع اتوبوس، قیمت بلیط شرکت‌های تعاونی مختلف و ساعات حرکت به مقصد را در اختیار شما قرار می‌دهد. در رزرو بلیط اتوبوس به صورت آنلاین شما حتی ‌می‌توانید مکان صندلی خود را انتخاب کنید. اگر در خرید خود به VIP 2+1 برخورد کردید، منظور همان VIP بیست و پنج نفره تخت‌شو، به صورت دو صندلی و تک صندلی است.

در خرید اینترنتی بلیط اتوبوس شما می‌توانید اتوبوس‌هایی را که دارای تخفیف قیمت بلیط هستند را نیز مشاهده و در صورت نیاز یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. این تحفیف‌ها معمولا بین 15 تا 40 درصد متغیر است. در بیشتر مواقع این تخفیف‌ها شامل خرید بلیط اتوبوس VIP هم می‌شود. با خرید بلیط اتوبوس به صورت آنلاین، شما در وقت خود برای مراجعه زودتر به ترمینال برای تهیه بلیط اتوبوس صرفه‌جویی کرده و اتوبوس خود را با توجه به شرکت سازنده آن و ساعت حرکت انتخاب خواهید کرد.

برای رزرو بلیط قطار و  اتوبوس و همچنین هواپیما می توانید به سایت علی بابا به نشانه www.alibaba.ir مراجعه کنید و بلیط سفر خود را به راحتی خریداری کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟