به سرزمین هیولاها قدم بگذارید
نگاهی به کارت گرافیک Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti 11GB
کارت گرافیک Ti Geforce GTX 1080 انویدیا با معماری پاسکال بی‌رقیب است و از پس هر پردازش سنگینی برمی‌آید. حالا تصور کنید شرکتی مانند ایسوس سعی در بهینه‌سازی و اورکلاک این کارت گرافیک و افزایش عملکرد آن با تکنیک‌های خاص خود مانند افزایش حافظه داشته باشد و یک کارت گرافیک در رده ROG خود بدهد که رده مخصوص گیمرهای حرفه‌ای است. ایسوس می‌گوید این کارت گرافیک را برای بازی‌های 4K و واقعیت افزوده عرضه کرده است.

معرفی و مشخصات
کارت گرافیک ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti حدود 6 ماه پیش معرفی شد و بر اساس کارت گرافیک معماری پاسکال انویدیا با فناوری ۱۶ نانومتری FinFET است. پردازنده گرافیکی این کارت GP102-350-A1 است که از ۱۱ گیگابایت حافظه ویدئویی GDDR5X سود می‌برد و ۳۵۸۴ هسته کودا روی یک رابط حافظه ۳۵۲ بیتی تغذیه می‌شوند. سرعت کلاک حافظه‌ها در حالت اورکلاک به ۱۱۱۰۰ مگاهرتز و در حالت پیش‌فرض یا گیمینگ برابر ۱۱۰۱۰ مگاهرتز است. سرعت پردازنده گرافیکی در حالت اورکلاک بین ۱۵۹۴ تا ۱۷۰۸ مگاهرتز است که در برخی محک‌زنی‌ها تا ۱۹۲۰ مگاهرتز هم بالا رفته است و یکی از دست ‌نیافتنی‌ترین پردازنده‌های گرافیکی دنیا به شمار می‌آید. این کارت گرافیک یک دقت تصویر ۷۶۸۰ در ۴۳۲۰ پیکسلی به دست می‌دهد (پشتیبانی از چهار نمایشگر) و از ۳۲ گیگابایت حافظه رم برای کامپیوترهای ایستگاه کاری و ۱۶ گیگابایت حافظه رم برای کامپیوترهای رومیزی خانگی پشتیبانی می‌کند.
امکانات ارتباطی این کارت گرافیک شامل دو درگاه خروجی HDMI، یک خروجی DVI-D و دو درگاه  DisplayPort است. رابط اتصال این کارت گرافیک به مادربورد PCI Express 3.0 است که فضایی برابر دو شکاف توسعه را از آن خود می‌کند. از فناوری‌های دایرکت‌ایکس ۱۲ و اوپن‌جی‌ال ۴.۵ در کنار فناوری SLI پشتیبانی می‌کند و کنکتور مصرف انرژی آن دو رابط ۸ پین است.

همان‌ طور که گفتیم، ایسوس برای بهبود کارایی کارت گرافیک از فناوری‌ها و تکنیک‌هایی سود برده است تا یک محصول بی‌نظیر و بی‌رقیب روانه بازار کند. برای نمونه، با استفاده از فناوری خنک‌سازی پردازنده MaxContact سعی می‌کند حرارت بیشتری را منتقل و پردازنده گرافیکی را خنک‌تر کند. به‌علاوه، با استفاده از ۳ فن ۱۱ پره‌ای با طراحی بال‌شکل حداکثر گردش جریان هوا در اطراف پردازنده را ایجاد می‌کند. این فن‌ها در کنار شبکه‌های آلومینیومی باعث ۱۰۵ درصدی افزایش جریان هوا می‌شوند تا سیستم در حالت اورکلاک بتواند گرمای بیشتری تحمل کند. ایسوس می‌گوید با این فناوری‌ها توانسته است ۴۰ درصد بیشتر از کارت‌های معمولی دفع حرارت داشته باشد و ۳۰ درصد خنک‌کنندگی بیشتری فراهم کند. این کارت گرافیک در اوج بازی‌ها بسیار بی‌سر و صدا است، به طوری که ایسوس می‌گوید سه برابر ساکت‌تر از نمونه‌های مشابه است. 
درگاه‌های HDMI استفاده شده روی این کارت گرافیک با استانداردهای VR تطابق دارد و نیازی به تغییر کابل‌ها برای استفاده از واقعیت مجازی نیست. این کارت گرافیک از سیستم نورپردازی AURA RGB استفاده می‌کند و امکان سفارشی‌سازی آن توسط خود کاربر وجود دارد تا بهترین ترکیب نور دلخواه ساخته شود. ایسوس تعدادی چراغ LED با نورهای مختلف در قسمت‌های بالا و پایین فن‌ها، پلیت پشتی کارت گرافیک زیر لوگوی ROG و بالای کارت گرافیک زیر عبارت REPUBLIC OF GAMERS قرار داده است که به 16 میلیون رنگ مختلف درآمده و قابلیت کارکرد در 6 حالت موزیک، پالس، چشمک‌زن، ثابت وغیره را دارند.

یکی دیگر از مزایای این کارت گرافیک پشتیبانی از استاندارد IP5X برای مقاومت در برابر گرد و غبار است و باعث طول عمر بیشتر فن‌ها می‌شود. این کارت گرافیک صددرصد با فناوری AUTO-EXTREME تولید شده است. به این معنا که به طور کامل با استفاده از دستگاه‌های مکانیزه و خودکار تولید می‌شود و انسان در آن دخالتی ندارد. فناوری  AUTO-EXTREME  کیفیت مداوم، عملکرد بهتر و دوام بیشتر کارت گرافیکی را تضمین می‌کند.

حرف آخر
کارت گرافیک ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti فراتر از انتظار گیمرها ظاهر شده است و اجازه می‌دهد آن ‌طور که دوست دارید بازی کنید و لذت ببرید. قدرت این کارت در پردازش‌های سنگین و مجموعه‌ای کامل از امکانات نرم‌افزاری و بهینه‌سازی عملکرد کارت گرافیک برای بازی‌های مختلف باعث می‌شود سبک بازی اختصاصی خود را بسازید و یک تجربه بی‌پایان را رقم بزنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟