نکات مهم پیرامون پردازنده‌های سرور
04/01/1402 - 16:55
کدام‌یک از مولفه‌های سخت‌افزاری سرور اهمیت زیادی دارند؟
هنگامی که صحبت از خرید سرور به میان می‌آید، نکات مختلفی وجود دارند که باید به آن‌ها دقت کنید. به طور مثال، کاربری سرور به چه صورتی است و در نظر دارید از سرور برای انجام چه کارهایی استفاده کنید؟ چه میزان بودجه برای خرید سرور اختصاص داده‌اید و آیا به‌فکر خرید سرورهایی هستید که تازه به بازار عرضه شده‌اند یا تمایل دارید یک یا دو مدل پایین‌تر از مدل فعلی را خریداری کنید. بر مبنای این مفروضات اطلاعات کلی در مورد نوع سروری که قصد خرید آن‌را دارید، به‌دست خواهید آورد. با این‌حال، مولفه‌های داخلی سرور اهمیت زیادی دارند و باید در هنگام خرید به مشخصات فنی دقت کنید. در این مقاله، به‌شکل اجمالی به معرفی نکات مهم پیرامون مولفه‌های سخت‌افزاری خواهیم پرداخت که هنگام خرید سرور باید به آن‌ها دقت کنید.

هنگامی که صحبت از خرید سرور به میان می‌آید، نکات فنی زیادی وجود دارد که باید به آن‌ها دقت کنید، اما برخی از آن‌ها اهمیت زیادی نسبت به دیگران دارند که در ادامه این نکات کلیدی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مطلب پیشنهادی

 در زمان خرید ‌سرور به چه نکاتی باید دقت کنیم؟

نکات مهم حافظه اصلی سرور

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان حوزه شبکه، مهم‌ترین نکته‌ای که هنگام خرید سرور باید به آن دقت نظر خاصی داشته باشید، حافظه اصلی یا همان رم است که نقش مهمی در انجام سریع‌تر و روان‌تر فعالیت‌ها دارد. به عبارت دیگر، هرچه مقدار حافظه اصلی نصب شده روی یک سرور بیشتر باشد به همان اندازه برنامه‌ها سریع‌تر و روان‌تر اجرا می‌شوند. این مسئله به ویژه در ارتباط با فناوری مجازی‌سازی اهمیت زیادی دارد.

با این‌حال، خرید بیش از نیاز حافظه اصلی، تنها هدر دادن سرمایه است. به همین دلیل باید در هنگام خرید حافظه به نیازهای کسب و کار دقت کنید. به طور کلی، کاری که حافظه انجام می‌دهد دریافت اطلاعات از هارد دیسک‌ها، انتقال آن به پردازنده مرکزی برای پردازش و نگه‌داری اطلاعات به شکل موقت است. بنابراین، هرچه از حافظه‌های با باس یا همان سرعت بالاتر استفاده کنید، روند پاسخ‌گویی به نیازها شتاب بیشتری می‌گیرد. همچنین، اگر قصد به کارگیری راه‌حل‌های مجازی را دارد، به حافظه بیشتری نیاز دارید تا سرور سریع‌تر کار کند.

1. مقیاس‌پذیری حافظه

هنگامی که سرور را خریداری می‌کنید، نیازی ندارید از همان ابتدا بودجه زیادی را صرف خرید سرور کنید، زیرا در گذر زمان امکان ارتقا حافظه سرور وجود دارد. تقریبا تمامی سرورهای موجود در بازار از اصل مقیاس‌پذیری حافظه پشتیبانی می‌کنند. این حرف بدان معنا است که همسو با رشد تجارت، قادر به افزایش حافظه سرور به منظور بهبود عملکرد آن هستید. بد نیست بدانید در بیشتر موارد شما نیازی به خرید سرور همگام با افزایش نیازهای‌تان ندارید و تنها با افزایش حافظه یا ارتقا آن قادر به استفاده از سرور قدیمی هستید.

2. تعداد ماژول‌های حافظه

هنگام خرید سرور باید به تعداد اسلات‌های سرور دقت کنید. به طور مثال، سرورهای پرولیانت نسل دهم dl380 gen 10 به 24 اسلات حافظه تجهیز شده‌اند در حالی که dl380 gen 10 plus به 32 اسلات حافظه تجهیز شده‌اند. همچنین به این نکته دقت کنید که در سرورها رده بالایی مثل نمونه‌های مذکور، اگر قصد استفاده از تمامی اسلات‌های حافظه را دارید باید هر دو پردازنده مرکزی را روی سرور خود نصب کنید.

مطلب پیشنهادی

چگونه سروری متناسب با  الزامات و نیازهای کاری خریداری کنیم؟
نکاتی که هنگام خرید سرور ارزان قیمت باید به آن دقت کنید

نکات مهم پردازنده‌های سرور

دومین معیار مهم دستیابی به عملکرد بالا و اجرای روان برنامه‌ها پردازنده‌‌های مرکزی هستند که در سرورها نصب می‌شوند. کاری که پردازنده‌های سرور انجام می‌دهند، تفسیر دستورالعمل‌ها، دریافت درخواست‌های کلاینت‌ها، پردازش آن‌ها و پاسخ‌گویی به آن‌ها است. علاوه بر این، پردازنده‌ها مسئول پردازش داده‌ها و انجام وظایفی مانند سرویس‌دهی به وب‌سایت‌ها هستند. همین مسئله باعث شده تا طراحی پردازنده‌های سرور به گونه‌ای باشد که توانایی کار 24 ساعته را داشته باشند، به همین دلیل قابل مقایسه با پردازنده‌های مرکزی کامپیوترهای دسکتاپی نیستند. هنگام خرید سرور، نکته مهمی که باید به آن دقت کنید، تعداد اسلات‌های پردازنده و معماری پردازنده است که سرور از آن پشتیبانی می‌کند، به طوری که مهمی در انتخاب مولفه‌های دیگر به ویژه حافظه‌های اصلی دارند. به طور مثال، پردازنده‌های مقیاس‌پذیر نسل سوم زئون اینتل از حافظه‌های DDR4 با باس 3200 Mt/s را دارند، در حالی که نسل‌های اول و دوم از حافظه‌های با باس پایی‌تر پشتیبانی می‌کنند. به طور کلی، در هنگام خرید سرور و پردازنده برای آن به نکات زیر دقت کنید:

1. سرعت پردازنده

سرعتی که یک پردازنده بر مبنای آن کار می‌کند، سرعت ساعت (clock speed) نامیده می‌شود و بر مبنای هرتز (گیگاهرتز) نشان داده می‌شود. این همان سرعتی است که پردازنده بر مبنای آن کار می‌کند و قادر به اجرای دستورالعمل‌ها است. هرچه سرعت کلاک بیشتر باشد، پردازنده قدرتمندتر است و به همان نسبت قیمت بیشتری نیز دارد.

2. نوع پردازنده

امروزه، انواع مختلفی از پردازنده‌ها در بازار وجود دارند که هر یک قابلیت‌های کاربردی خاصی را ارائه می‌کنند. به طور مثال، پردازنده‌های طلایی، نقره‌ای، برنز و پلاتینیوم زئون اینتل هر یک هسته‌های منطقی و پردازشی مشخصی در اختیار کاربران قرار می‌دهند. علاوه بر این، پردازنده‌های مرکزی سرورها مجهز به ویژگی ECC مخفف Error Code Correction هستند که به پردازنده‌ها اجازه می‌دهد تا خطاهای تاثیرگذار حافظه بر ثبات را برطرف می‌کند تا پایداری سرور حفظ شود.

مطلب پیشنهادی

یک سازمان به چه تعداد سرور نیاز دارد؟

3. کمیت پردازنده

گاهی اوقات سرورها به بیش از یک پردازنده نیاز دارند و مجهز به دو اسلات هستند. برنامه‌های کاربردی خاص یا وب سرور‌ها به طور قابل توجهی به قدرت بیش از یک پردازنده نیاز دارند. همین مسئله باعث شده تا برخی از سرورهای موجود در بازار به دو اسلات پردازنده تجهیز شده باشند. بنابراین، اگر قصد میزبانی راه‌حل‌های مجازی‌ساز را دارید بهتر است به فکر خرید سرورهایی باشید که مجهز به دو اسلات پردازنده هستند. در این حالت، مشکلی از بابت اجرای هایپروایزرهای Bare Metal نخواهید داشت.

نکات مهم پیرامون پیرامون فضای ذخیره‌سازی جانبی

هارد درایوهای سرورها همانند همتایان مستقر در کامپیوترهای شخصی به منظور ذخیره‌سازی و اشتراک‌گذاری اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرند. تقریبا بخش عمده‌ای از سرورهای موجود در بازار توانایی میزبانی هر دو رسانه ذخیره‌سازی SSD و HDD را دارند. درایوهای SSD یا حالت جامد (Solid-State) عملکرد سریع‌تر نسبت به هارد دیسک‌ها دارند و مبتنی بر معماری فلش هستند که فاقد قطعات متحرک هستند. در هنگام خرید هارد دیسک‌ها معیارهایی وجود دارد که باید به آن‌ها دقت کنید که از مهم‌ترین آن‌ها به موارد زیر باید اشاره کرد:

درایوهای SAS

  • هارد دیسک‌های SAS سرعت‌های فوق‌العاده‌ای دارند، قابل اعتماد و ایده‌آل برای ذخیره‌سازی داده‌ها هستند و دسترسی پایدار به اطلاعات را تضمین می‌کنند. این درایوها برای کار شبانه‌روزی طراحی شده‌اند و نسبت به همتایان خود گران‌تر هستند.

درایوهای SATA

  • این درایوها گزینه ارزان و مقرون به صرفه‌ای هستند که هزینه تمام شده آن‌ها به ازای هر گیگابایت فضای ذخیره‌سازی محاسبه می‌شود. این هارد دیسک‌ها به دلیل سرعت کمتری که نسبت به همتایان خود دارند در زمینه دسترسی به اطلاعات کندتر هستند و به همین دلیل بهتر است برای ذخیره‌سازی اطلاعاتی که روزانه به آن‌ها مراجعه نمی‌شود، مورد استفاده قرار گیرند. به همین دلیل، شرکت‌ها به شکل ترکیبی از هارد دیسک‌ها و حافظه‌های حالت جامد استفاده می‌کنند تا از مزیت سرعت بالای حافظه‌های حالت جامد در دسترسی تصادفی به اطلاعات در هنگام خواندن آن‌ها و ظرفیت‌ بالای هارد دیسک‌ها استفاده کنند. اگر قصد خرید سروری را دارید که تنها از هارد دیسک‌ها پشتیبانی می‌کند و قصد خرید هارد دیسک‌های ساتا را دارید، راهکاری که برای بهبود سرعت در اختیارتان قرار دارد، معماری رید است که انتخاب نوع معماری رید بسته به تعداد هارد دیسک‌هایی دارد که در سرور قرار می‌دهید.

سیستم‌های عامل

  • سیستم عامل‌های سرور (OS) مشابه همتایان خود در کامپیوترهای شخصی خود هستند و در نگارش‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شوند. با این حال، برخلاف سیستم‌عامل کامپیوترهای شخصی، سیستم‌عامل‌های سرور ویژگی‌های بیشتری هستند که آن‌ها را به گزینه مناسبی برای استقرار در سرورها تبدیل کرده است. به طور معمول، هنگامی که قصد خرید سرور را برای کسب و کارتان دارید باید اطلاعاتی در ارتباط با سیستم عامل‌های سرور داشته باشید. در ادامه، توضیح کوتاهی در این ارتباط ارائه می‌کنیم:

Windows

ویندوز، محبوب‌ترین و نام آشناترین سیستم عامل، دنیای دسکتاپ و سرور است که بخش اعظمی از برنامه‌های کاربردی بر مبنای این سیستم عامل نوشته شده‌اند. امروزه، نسخه‌های مختلفی از ویندوز به بازار عرضه شده‌اند که هریک برای پاسخ‌گویی به نیازهای کاربران روانه بازار شده‌اند.

  • ویندوز سرور خانگی (Windows Home Server): این نسخه از سیستم عامل برای کاربران خانگی یا استقرار روی ماشین‌های مجازی طراحی شده است. بنابراین، اگر قصد پیاده‌سازی راه‌حل‌های مجازی‌سازی روی سرور را دارید، این نسخه از ویندوز گزینه مناسبی برای استقرار روی ماشین‌های مجازی است. این سیستم عامل گزینه مناسبی برای مشاغل کوچکی است که قصد خرید سرورهای ML را دارند.
  • ویندوز سرور (Windows Server 2019): برخی از برندها به شکل از پیش آماده ویندوز سرور را روی سرورهای خود نصب کرده‌اند. به طور مثال، برخی از سرورهای اچ‌پی مجهز به چنین ویژگی هستند و علاوه بر این، ایمیج‌‌هایی دارند که به کاربر اجازه نصب سریع ویندوز سرور را می‌دهند. این سیستم عامل در نگارش‌های مختلف زیر به بازار عرضه شده‌اند که متناسب با سروری که خریداری کرده‌اید باید سیستم عامل مناسب را روی آن نصب کنید:
  • نسخه Windows Server Essentials: حداکثر 25 کاربر و 50 دستگاه را پشتیبانی می‌کند و مناسب برای مشاغل کوچک با کاربران محدود است.
  • Windows Server Standard: نسخه استاندارد ویندوز سرور است که توانایی پشتیبانی از حداکثر 75 کاربر را دارد و قوی‌تر از Essential است. این نسخه گزینه مناسبی در ارتباط با راه‌حل‌های مجازی‌سازی است.
  • Windows Server Datacenter: برای مراکز داده مجازی و محیط‌های ابری طراحی شده است.

سیستم‌عامل مک

MacOS که به شکل قابل توجهی کاربر پسند است و در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است. سهولت استفاده و عدم نگهداری منظم باعث شده تا به انتخاب اول شرکت‌ها در ارتباط با کاربردهای اولیه مثل پشتیبان‌گیری خودکار یا اشتراک‌گذاری برنامه‌ها تبدیل شود. macOS اجازه می‌دهد فایل‌ها را با دستگاه‌های ویندوزی به شکل ساده‌ای به اشتراک بگذارید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟