توصیه‌هایی برای خرید بهتر
07/09/1398 - 15:15
چگونه باید در جمعه سیاه خرید هوشمندانه‌ای داشته باشیم؟
جمعه سیاه روز پس از عید شکر‌گذاری است که ابتدا تنها در ایالات متحده برگزار می‌شد، اما به تدریج به کشورهای دیگر نیز وارد شد و در نهایت به یک رویداد جهانی تبدیل گشت. در این روز همه فروشگاه‌های آنلاین و سنتی و خرده‌فروشی‌ها اقدام به بازگشایی زودتر از زمان عادی می‌کنند و تقریبا بیشتر محصولات خود را با تخفیفات خوبی در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. جمعه سیاه در تاریخ جمعه 29 نوامبر مصادف با 8 آذرماه 1398 برگزار می‌شود. در این روز برخی از فروشگاه‌های ایرانی نیز محصولات خود را با کمی تخفیف در اختیار مشتریان قرار می‌دهند.

جمعه سیاه چه نوع رویدادی است؟

همان‌گونه در مقدمه اشاره شد، جمعه سیاه یک رخداد قدیمی در مقیاس جهانی است که در آن شرکت‌ها و به ویژه خرده‌فروشی‌ها با تخفیفات استثنایی محصولات خود را عرضه می‌کنند. جمعه سیاه برای خرده‌فروشی‌هایی همچون آمازون و به موازات آن روز مجردها برای علی‌بابا در چین یک روز پرسود هستند، زیرا همه مردم یک سال صبر می‌کنند و پول‌های خود را پس‌انداز می‌کنند تا بتوانند در این روز با تخفیف زیادی اجناس موردنیاز خود را خریداری کنند. رویکرد خرده‌فروشی‌ها در این روز متفاوت است. برخی تنها تخفیف را برای مراجعات حضوری در نظر می‌گیرند، در حالی که برخی دیگر کوپن‌های تخفیفی در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. جالب آن‌که در برخی از کشورها موسسات نیز به مناسبت این روز دوره‌های خود را با تخفیف ارائه می‌کنند و برخی از تولیدکنندگان محصولات ویدویی تخفیفاتی برای مشتریان در نظر می‌‌گیرند. با این وجود سایت‌ها و خرده‌فروشی‌ها برای خریدهای آنلاین تخفیفاتی در نظر می‌گیرند.

چه اجناسی در جمعه سیاه امسال با استقبال روبرو خواهند شد؟

جمعه سیاه امسال برای خریدان ایده‌آل است، زیرا امسال فروشگاه‌های بزرگی همچون آمازون، والمارت، بست‌بای و.... رقابت تنگاتنگی با یکدیگر دارند تا سود بیشتری به دست آورند و به همین دلیل کالاهای خود را ارزان‌تر در اختیار مردم قرار می‌دهند. انتظار می‌رود جمعه سیاه امسال کالاهای خانگی همچون تلویزیون‌های 4K که روزگاری یک کالای لوکس به شمار می‌رفتند با استقبال خوبی از سوی مردم روبرو شوند. به احتمال زیاد رویکرد سال گذشته در ارتباط با آیپاد‌های ارزان قیمت اپل تکرار خواهد شد و تعداد زیادی از آن‌ها به فروش خواهد رسید. ایرپدهای جدید 2019 نیز تخفیف خوبی خواهند داشت، هرچند مدل‌های قدیمی با قیمت به مراتب کمتری در اختیار کاربران قرار خواهند گرفت. در ادامه سایر تجهیزات الکترونکی همچون لپ‌تاپ‌ها، گوشی‌های اندرویدی، آی‌فون‌ها، تبلت‌ها، هدفون‌های بی‌سیم جزء محصولات پر فروش خواهند بود.

جمعه سیاه به نفع مشتریان است یا فروشندگان؟

پرسشی که همواره مطرح می‌شود این است که تخفیفات این روز برای چه گروهی سودآور است و در حالت کلی آیا تخفیفات جمعه سیاه واقعی هستند یا فقط ترفندی تبلیغاتی هستند تا مردم را متقاعد کنند اجناس بیشتری خریداری کنند. استراتژی شرکت‌ها در این زمینه به دو حالت کلی زیر تقسیم می‌شود.

در حالت اول، فروشگاه‌های آنلاین و خرده‌فروشی‌ها با تولیدکنندگان یا واردکنندگان کالاها (در ایران) توافق می‌کنند تا تخفیفی را روی کالاها اعمال کنند و فروشگاه‌ها نیز یکسری محصولات در اختیار فروشگاه‌ها قرار می‌دهند. در این حالت تخفیفات چندان جالب توجه نیستند.

در حالت دوم، فروشگاه‌های بزرگ همچون آمازون از الگوریتم‌های هوشمند برای محاسبه تخفیفات استفاده می‌کنند. در این حالت ممکن است قیمت برخی از کالاها افت شدیدی پیدا کند یا یک فروشگاه برای رقابت با فروشگاه رقیب اقدام به عرضه محصولات با قیمت کمی کند.

با این حساب باید بگوییم خرید در این روز یک بازی برد-برد است، البته به شرطی که بدانید در حال خرید چه کالایی هستید.

چگونه باید در جمعه سیاه انتخاب هوشمندانه‌ای داشته باشیم؟

اکنون به پرسش اصلی‌ می‌رسیم که پاسخ آن باعث می‌شود پول بیشتری در جیب‌ خریدار قرار بگیرد و پول خود را بیهوده برای خرید کالاها هدر ندهد. قبل از خرید بهتر است به نکات زیر دقت شود:

1. ابتدا در مورد کالایی که قصد خرید آن‌را دارید تحقیق کنید. برخی از فروشگاه‌ها در یک یا دو هفته پیش از این روز قیمت کالاهای خود را افزایش می‌دهند و در جمعه سیاه میزان تخفیف یک محصول را 20 یا 30 درصد اعلام می‌کنند، در حالی که با یک محاسبه ساده متوجه می‌شوید که اساسا هیچ تخفیفی در کار نبوده و شما همان پول اصلی را پرداخت کرده‌اید.

2. متاسفانه در این روز و به ویژه روزهای پایانی سال، اجناس و کالاهای تاریخ مصرف گذشته یا کالاهای برقی که دیگر از سوی تولیدکنندگان ساخته نمی‌شود توسط فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند. فروشگاه‌ها سعی می‌کنند در این روز کالاهایی که در انبارها خاک خورده را به راحتی به مشتریان غالب کنند. در این زمینه هوشیار باشید، کافی است نام کالا را در اینترنت جست‌وجو کنید تا تاریخ ساخت آن‌را مشاهده کنید. در برخی موارد دیده شده یک فروشگاه روتری که 7 سال پیش ساخته شده را با قیمتی گران به افرادی که اطلاعی در این زمینه نداشته‌اند فروخته است.

3. در زمان خرید به دنبال نام یک محصول نباشید، بهتر است به دنبال ویژگی‌ها و نیازمندهای خود باشید. اگر تنها به فکر خرید یک مدل کالای خاص باشید به احتمال زیاد از خرید خود سودی نخواهید برد. این موضوع در ارتباط با تلویزیون‌های هوشمند کاملا صدق می‌کند. شاید مدل مدنظر شما در این روز شامل تخفیف نشود.

4. در زمان خرید از فروشگاه‌های آنلاین حتما میزان تخفیف را محاسبه کنید. متاسفانه سال گذشته برخی از فروشگاه‌های ایرانی در اقدامی عجیب از عبارت تخفیف روی کالاهایی استفاده کرده بودند که فروشگاه‌های دیگر همان کالا را ارزان‌تر از یک کالای دارای تخفیف عرضه می‌کردند. به‌طوری که با یک محاسبه ساده متوجه می‌شدید تخفیفی که روی یک کالا درج شده باشد تنها 1 درصد بود، در حالی که فروشگاه از عبارت 10 درصد تخفیف استفاده کرده بود.

5.  در زمان خرید تنها به فکر تخفیف نباشید، سعی کنید کالاهایی که برند آن‌ها شناخته شده هستند را خریداری کنید. کالا‌های یک برند ناشناس و بدتر گاراتنی که هیچ شرکتی اطلاعی در مورد آن ندارد دردسرآفرین هستند. گاراتنی در ارتباط با کالاهای مهمی همچون هارددیسک‌ها حائز اهمیت است. حتما به نام شرکتی که هارددیسک‌ها را گاراتنی کرده دقت کنید و از خرید هارددیسک‌های گاراتنی شده از شرکت‌های گم‌نام دوری کنید.

6. در زمان خرید حتما در بخش توضیحات سایت، در مورد کالایی که خریداری کرده‌اید یادداشت بنویسید. مسئولان انبار برخی از فروشگاه‌ها به دلیل کثرت فروش‌ها ممکن است اسامی برخی از کالاها به ویژه کالاهای کوچک را با یکدیگر اشتباه بگیرند و کالایی متفاوت از کالایی که سفارشی داده‌اید را ارسال کنند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟