با کمک پیوند سلول های بینی
03/07/1394 - 12:15
بیمار قطع نخاعی لهستانی با استفاده از پردازش های کامپیوتری به راه افتاد
آتش نشان چهل ساله لهستانی که در اثر یک حمله با چاقو قطع نخاع شده بود توانست به کمک دستگاه ویژه پردازش های کامپیوتری دوباره راه برود.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، در این عمل مهم جراحی که برای اولین بار در دنیا صورت گرفته است، پزشکان توانستند سلول هایی را از بینی بیمار گرفته و به نخاع وی پیوند بزنند. مجموعه تحقیقات مربوط به این عمل جراحی از سال دو سال پیش آغاز شد و سه ماه پس از عمل جراحی بیمار توانست عضلات خود را تکان داده و سرما و گرما را در آن ها احساس کند.

در بیماران قطع نخاعی در اثر آسیب به بخشی از سیستم عصبی مرکزی توانایی انتقال پیام از مغز به اعصاب پیرامونی از دست می رود و در حالی که هم مغز سالم است و هم ماهیچه ها، راه عبور پیام ها مسدود می شود و در نتیجه شخص از نقطه آسیب دیده به پایین دچار فلج می شود.

این تصویر به خوبی نخاع قطع شده و نحوه ارتباط دو قسمت آن را نشان می دهد.

این تصویر به خوبی نخاع قطع شده و نحوه ارتباط دو قسمت آن را نشان می دهد.

 

دارک فدیکا، بیمار لهستانی که از سال 2010 دچار قطع نخاع شده بود توانست در اثر این عمل جراحی، چند متر راه برود و امید دوباره ای در دل سه میلیون بیمار قطع نخاعی در سراسر جهان پدید آورد.

اما نکته مهم در این عمل جراحی استفاده از پردازش کامپوتری در ارسال پیام ها از مغز به اعصاب پیرامونی و در نهایت به ماهیچه هاست.

دارک فدیکا، بیمار لهستانی

دارک فدیکا، بیمار لهستانی

موفقیت در این جراحی، حاصل ده ها سال فعالیت پیشتازانه پروفسور جئوفری رایسمن، استاد موسسه مغز و اعصاب کالج دانشگاه لندن است که در سال 1969 کشف کرد که اعصاب صدمه دیده می توانند با روش های جدید بازسازی و ترمیم شوند.وی در سال 1985 سلولهایی خاصی را در بینی یافت که اجازه می دهند مغز رشته های اعصاب را دوباره بازسازی کند. برای مدت های طولانی دانشمندان علوم اعصاب تصور می کردند که امکان دوباره سازی سلول های عصبی آسیب دیده وجود ندارد. دکتر رایسمن و همکارانش، به این دلیل بر روی این نوع خاص از سلول های بینی متمرکز شدند که تنها نوعی از سلول های عصبی بودند که قابلیت دوباره سازی را داشتنند.

پروفسور رایسمن

پروفسور رایسمن

پروفسور رایسمن با همکاری پزشکان دانشگاه پزشکی وروکلای لهستان از جمله دکتر پاول تاباکف به چنین موفقیت بزرگی نایل شده است.

آنها در سال 2013 اعلام کردند که روش بی خطری را برای درمان بیماران قطع نخاعی یافته اند. دارک فدیکا یکی از نخستین بیمارانی بود که داوطلب انجام این عمل جراحی شد. حدود یک سال پس از آن عمل جراحی انجام شد و چندماه پس از آن نتایج آشکار شد.

در این روش، بیمار کنترل چیزی شبیه یک آواتار یا آدمک گرافیکی را بر عهده می گیرد و با فکر کردن به عمل راه رفتن، پیام مغزی توسط کامپیوتر پردازش شده و سپس به اعصاب پا و ماهیچه ها منتقل می شود و در نتیجه ماهیچه ها توان حرکت را می یابند. به این ترتیب کامپیوترتوانسته است دو بخش سالم نخاع را به هم پیوند داده و راه عبور پیام های عصبی را از ورای بافت آسیب دیده هموار کند. این عمل از این جهت حیرت انگیز است که انتقال پیام های عصبی از طریق مکانیزمی به نام «پتانسیل عمل» یا Action Potential که فرآیندی بسیار ظریف و حیرت انگیز است انجام می شود و طی آن از طریق تحریک غشای سلول های عصبی و فرآیندی برق - شیمیایی، پیام طول  آکسون یاخته عصبی را طی می کند و به یاخته بعدی منتقل می شود. به این طریق یک پیام از طریق پیمایش میلیاردها سلول عصبی در مغز و نخاع به اعصاب متصل به اندام ها و ماهیچه ها می رسد. بازسازی این فرآیند از طریق کامپیوتر، محققان بسیاری را به آینده درمان آسیب های یاخته های عصبی امیدوار کرده است.

با آشکار شدن نتایج  این عمل جراحی بزرگ، سایت ها و نشریات علوم اعصاب در دنیا از انقلاب بزرگی خبر می دهند که در راه است. محققان اعتقاد دارند که این روش درمانی می تواند تحولات بزرگی را نه تنها در درمان بیماران قطع نخاعی به وجود بیاورد، بلکه بسیاری از بیمارانی  که از انواع دیگری از آسیب های مغزی و به ویژه نخاعی رنج می برند می توانند از آن بهره مند شوند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟