با هدف دیجیتالی کردن اسناد و آثار هنری
دوربين گیگاپیکسلی گوگل برای حفظ آثار فاخر هنری
موسسه فرهنگی گوگل در 5 سال اول کار خود 200 اثر هنری را با رزولشن فوق بالای گیگاپیکسلی اسکن و آرشیو کرد. حالا این شرکت تصمیم گرفته تا هزار اثر هنری دیگر را نیز اسکن و به مجموعه خود اضافه کند. این گسترش ناگهانی مرهون دوربین جدیدی است که گوگل ساخته و نام ساده Art Camera را روی آن گذاشته است.

این دوربين به گونه‎ای طراحی شده تا مثل سایر دوربين‎ها قابل تنظیم و استفاده باشد و بتوان از آن به سادگی در موزه‎ها و سایر موسسات برای دیجیتالی کردن آثار هنری و اسناد موجود در مجموعه آنها استفاده کرد. و جالب اینجا است که این دوربين بسیار هم پرسرعت است.

مدیر برنامه‎های فنی این موسسه فرهنگی، مرضیه نیکولایی می‎گوید: «زمان تصویربرداری به میزان قابل ملاحظه‎ای کاهش پیدا کرده است. در گذشته تقريبا یک روز کامل برای تصویربرداری از یک اثر زمان لازم بود. اما حالا به عنوان مثال اگر شما یک نقاشی یک متر در یک متر داشته باشید، ظرف 30 دقیقه کار اسکن و تهیه نسخه دیجیتال آن انجام خواهد شد.»

پس از چند سال کار، گوگل 20 دستگاه از Art Camera را توليد کرده و آنها را برای دیجیتالی کردن به امانت داده است. این دوربين به این صورت کار می‎کند که ابتدا روبروی دیواری که نقاشی از آن آویزان شده تنظیم می‎شود، سپس لبه‎های تصویر با دوربين میزان می‎شود، بعد از اینکه برای دوربين مشخص شد قرار است در چه مساحتی فعالیت کند، کار خود را آغاز کرده و به طور خودکار در سانتی متر به سانتی متر محدوده کاری خود حرکت می‎کند و نماهای نزدیک تولید می‎کند. سپس این تصاویر نمای نزدیک به سرورهای گوگل فرستاده می‎شوند تا به یک فایل بزرگ گیگاپیکسلی تبدیل شده و بعد از چند ساعت آماده بازدید می‎شود.

قبل از Art Camera، این موسسه فرهنگی یا ارگانهای وابسته به آن مجبور بودند برای تهیه تجهيزات اسکن تصویر به شرکت‎های ثالث پول پرداخت کنند. حالا گوگل دوربين‎های اختصاصی خود را در اختیار دارد و این فرآيند به مراتب ارزان‎تر تمام می‎شود. گوگل نه تنها از سازمان‎هایی که مایل به استفاده از این دوربين هستند پولی دریافت نمی‎کند، بلکه آنها را تشویق می‎کند تا از مزایای این دستگاه بهره ببرند. نیکولایی می‎گوید این موسسه فرهنگی امانت دادن این دوربين‎ها را به سازمانهایی از سراسر دنیا از جمله برزيل، هند و هنگ کنگ آغاز کرده است.

اما Art Camera محدودیت‎هایی نیز دارد، با وجودی که استفاده از آن ساده‎ترين روش برای آرشیو اجسام مسطح مثل نقاشی است، اما نمی‎تواند برای اشیا سه بعدی یا نسبتا بزرگ مورد استفاده قرار گیرد. اسکن‎های جديد در وبسایت این موسسه فرهنگی موجود است. علاوه بر این شما آثاری از مونه، اوکیف، و ون گوگ به علاوه تعداد دیگری از هنرمندان سرشناس را نیز در این وب‎سایت پیدا خواهید کرد. 

========================

شاید به این مطالب هم علاقمند باشید:

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟